zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Snažíme se, aby cyklostezky nebyly drahé

08.07.2011
Doprava
Snažíme se, aby cyklostezky nebyly drahé

Harri Willberg, finský městský ekolog

Rozhovor


Ekologicky přijatelné projekty potřebují podporu politiků, jasnou vizi i otevřenou spolupráci veřejného a soukromého sektoru, míní finský ekolog, 51letý Harri Wilberg. Od roku 1995 působí jako hlavní ekologický koordinátor na radnici v Tampere, třetím největším finském městě.

Wilberg, specialista na ekologickou legislativu, pobýval krátce v Praze na konferenci Going Green, která se věnovala principům trvale udržitelného rozvoje.

OTÁZKA: HN: Finsko roky obsazuje první místo v anketách o nejlepší evropskou zemi z hlediska ekologie...

Chceme, aby politika šetrná k přírodě byla jednou z finských předností. Ubývá škodlivých emisí, šetříme energii, snižuje se i hladina hluku, snad jedině s výjimkou Helsinek. Snažíme se, aby ekologii zohlednil každý projekt.

OTÁZKA: HN: Často se mluví o tom, že ekologie je částí finské identity...

Pochvaly potěší, ale v Tampere nás zajímají konkrétní projekty. Celková spotřeba energie má v městě klesnout o devět procent v letech 2005 až 2016. Všechna příští rozhodnutí radnice se musí podřídit této vizi.

Snažíme se, aby to bylo co nejvíc patrné i v každodenním životě lidí. Doufáme, že příkladem ekologicky šetrné stavby bude nová sportovní hala za 400 milionů eur, která usiluje o primát ekologicky nejšetrnější stavby na světě.

OTÁZKA: HN: Jak si v Tampere poradíte například s hlučnými náklaďáky?

Každoročně by měly procházet prohlídkami, které jsou zcela v kompetenci policie. Snažíme se zamezit případným nepříznivým dopadům alespoň tím, že je nepouštíme do centra města, vybudovali jsme široké obchvaty.

OTÁZKA: HN: Je snadné půjčit si v Tampere kola s elektrickým pohonem?

Město podle mých informací program pronájmů připravuje, zatím ale ještě nemáme soukromou firmu, která by se nápadu chopila.

OTÁZKA: HN: Kolik zhruba stojí ve Finsku metr cyklostezky? Pražská cyklostezka ve Vysočanech proslula jako evropský unikát, metr stál 50 tisíc korun...

Nejsme snad příliš drazí, záleží i na povrchu, podle mých poradců stojí jeden metr finské cyklostezky v průměru okolo 50 až 100 eur (tedy asi 1200 až 2400 korun). Chceme zlepšit podmínky pro cyklisty i chodce. Nové trasy by měly mít logiku a neměly by být drahé.

OTÁZKA: HN: Jaké priority sleduje vláda?

Plánujeme do roku 2030 o pětinu snížit emise a o pětinu zvýšit podíl obnovitelné energie. Snažíme se rekonstruovat domy tak, aby neunikalo odpadní teplo, co nejvíc využít denní světlo místo zářivek...

OTÁZKA: HN: Co Finy nejvíc trápí?

Máme co zlepšit v městské hromadné dopravě. Také program sdílení aut zatím nefunguje. Především v ranní a odpolední špičce je to i v relativně nepřelidněných finských městech znát.

OTÁZKA: HN: A co nově postavený ruský plynovod Nord Stream?

Je pravda, že vede blízko našich břehů, většina Finů se ale žádných komplikací neobává.

AUTOR: Jiří Sládek
AUTOR-WEB: www.ihned.cz

Zdroj: HN

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
21
7. 2017
21-22.7.2017 - Přednáška, diskuse
Praha 6, FTVS UK a Divoká Šárka
UŽITEČNÉSEMINÁŘE.CZ
14
11. 2017
14.11.2017 - Seminář, školení
Hradec Králové,
Hotel Tereziánský dvůr
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí