Středa, 24. dubna 2024

Snažíme se, aby cyklostezky nebyly drahé

Snažíme se, aby cyklostezky nebyly drahé

Harri Willberg, finský městský ekolog

Rozhovor


Ekologicky přijatelné projekty potřebují podporu politiků, jasnou vizi i otevřenou spolupráci veřejného a soukromého sektoru, míní finský ekolog, 51letý Harri Wilberg. Od roku 1995 působí jako hlavní ekologický koordinátor na radnici v Tampere, třetím největším finském městě.

Wilberg, specialista na ekologickou legislativu, pobýval krátce v Praze na konferenci Going Green, která se věnovala principům trvale udržitelného rozvoje.

OTÁZKA: HN: Finsko roky obsazuje první místo v anketách o nejlepší evropskou zemi z hlediska ekologie...

Chceme, aby politika šetrná k přírodě byla jednou z finských předností. Ubývá škodlivých emisí, šetříme energii, snižuje se i hladina hluku, snad jedině s výjimkou Helsinek. Snažíme se, aby ekologii zohlednil každý projekt.

OTÁZKA: HN: Často se mluví o tom, že ekologie je částí finské identity...

Pochvaly potěší, ale v Tampere nás zajímají konkrétní projekty. Celková spotřeba energie má v městě klesnout o devět procent v letech 2005 až 2016. Všechna příští rozhodnutí radnice se musí podřídit této vizi.

Snažíme se, aby to bylo co nejvíc patrné i v každodenním životě lidí. Doufáme, že příkladem ekologicky šetrné stavby bude nová sportovní hala za 400 milionů eur, která usiluje o primát ekologicky nejšetrnější stavby na světě.

OTÁZKA: HN: Jak si v Tampere poradíte například s hlučnými náklaďáky?

Každoročně by měly procházet prohlídkami, které jsou zcela v kompetenci policie. Snažíme se zamezit případným nepříznivým dopadům alespoň tím, že je nepouštíme do centra města, vybudovali jsme široké obchvaty.

OTÁZKA: HN: Je snadné půjčit si v Tampere kola s elektrickým pohonem?

Město podle mých informací program pronájmů připravuje, zatím ale ještě nemáme soukromou firmu, která by se nápadu chopila.

OTÁZKA: HN: Kolik zhruba stojí ve Finsku metr cyklostezky? Pražská cyklostezka ve Vysočanech proslula jako evropský unikát, metr stál 50 tisíc korun...

Nejsme snad příliš drazí, záleží i na povrchu, podle mých poradců stojí jeden metr finské cyklostezky v průměru okolo 50 až 100 eur (tedy asi 1200 až 2400 korun). Chceme zlepšit podmínky pro cyklisty i chodce. Nové trasy by měly mít logiku a neměly by být drahé.

OTÁZKA: HN: Jaké priority sleduje vláda?

Plánujeme do roku 2030 o pětinu snížit emise a o pětinu zvýšit podíl obnovitelné energie. Snažíme se rekonstruovat domy tak, aby neunikalo odpadní teplo, co nejvíc využít denní světlo místo zářivek...

OTÁZKA: HN: Co Finy nejvíc trápí?

Máme co zlepšit v městské hromadné dopravě. Také program sdílení aut zatím nefunguje. Především v ranní a odpolední špičce je to i v relativně nepřelidněných finských městech znát.

OTÁZKA: HN: A co nově postavený ruský plynovod Nord Stream?

Je pravda, že vede blízko našich břehů, většina Finů se ale žádných komplikací neobává.

AUTOR: Jiří Sládek
AUTOR-WEB: www.ihned.cz

Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů