Společensky odpovědní zadavatelé, tedy pohříchu zejména velké koncerny, požadují po výrobcích reklamy ekologicky nezávadný tisk.
Materiály jdou s trendy
A to od inkoustů přes materiál až po nakládání s odpady. Stále více materiálů tedy disponuje nálepkou Eko, nebo alespoň PVC free, tedy bez obsahu polyvinylchloridu. Ale je reakce výrobců dost rychlá?
Na trhu jednoznačně existuje poptávka po ekologických materiálech. Ne vždy je však reakce jejich výrobců dost rychlá. I když letošní Fespa Digital ukázala, že stále více výrobců bere ekologii vážně. "Současní dodavatelé reagují velmi pomalu. Je to dáno jejich produktovou škálou, která zatím nezaznamenává na úkor eco-green materiálů významný pokles. Ale existují již první zadavatelé, kteří vyžadují tento druh materiálů," myslí si Richard Švab z firmy Igepa, která dodává materiály pro výrobu reklamy.
Vede textil
Do čela ekologických materiálů se postavily textilie. Jejich potisk je dnes už velmi jednoduchý, a navíc do výroby POP/POS přinášejí nesmírnou kreativitu. Navíc zadavatelům jejich využití přináší nové možnosti, protože dosud v tomto segmentu nebyly příliš využívány, vzhledem k dosavadnímu složitějšímu zpracování. To se ale s příchodem nových tiskáren pro přímý potisk textilu mění. "V tomto segmentu jasně vedou textilie. Poskytují dnes široký výběr aplikací a hlavně už jsou schopné i cenově konkurovat," je přesvědčen Richard Švab.
Potisk bez problémů
Ještě před nadílkou ekomateriálů se objevily na trhu inkousty, které měly magické třípísmenné slůvko před svým názvem. A tak je dnes možné ekologické materiály libovolně potiskovat tak, že je zachována jejich ekologická nezávadnost. "Dá se říci, že je možné potisknout každý materiál, který je označen PVC free. V těchto případech se u samolepicích materiálů jedná o polyolefiny, u bannerů se přechází na textilní bannery. Všechny tyto materiály jsou předurčeny pro všechny druhy ekoinkoustů," doplňuje Richard Švab.
Budoucnost POP?
Zatím však narážíme na trvanlivost těchto ekomateriálů. Problém je v použití v exteriéru u samolepicích materiálů. Stabilita a stálobarevnost je u většiny materiálů stále vázána na použití těžkých kovů v těchto materiálech, jako náhrada má sloužit v budoucnu složka, která umožní stejné garance jako doposud.
A k výrobě jakých stojanů je možné tyto ekologické materiály použít? "Zde je na výběr opravdu z mnoha možností. V interiéru nejste ničím omezeni, takže kompletní roll-up, pop-up a všechny prezentační systémy včetně rollerů," uzavírá Richard Švab.
ZDROJ: SIGN