zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Hasičský trpaslík do velkoměsta

31.07.2011
Havárie
Urbánní ekologie
Hasičský trpaslík do velkoměsta
Minivozidlo od fy Mercedes, nesoucí obchodní název Smart, zná snad každý. To, že tyto automobily jezdí i ve službách hasičů, bude však možná novinkou.

Pražská záchranná služba disponuje od ledna letošního roku malým zásahovým speciálem Smart a to dokonce s elektropohonem. Pražská městská policie používá dvoudvéřové a také čtyřdvéřové Smarty ještě déle. A co hasiči? Mají ho taky? Ne. Myslíte si, že by nenašel uplatnění např. na "centrále" pro výjezdy do středu města? Na relevantní odpovědi se asi nelze shodnout. Jedno je ale fakt, v zahraničí hasiči tyto pidi auta používají a to právě na zásahy v historických centrech měst či třeba v průmyslových zónách, i když jejich počet není nikterak velký. Smarty jsou využívány hlavně coby vozy preventistů či jako malá velitelská vozidla. V obrazové galerii uvidíte mnoho těchto vozidel, dle zjištění jich hasiči používají nejvíce v Holandsku a to právě pro potřeby obdoby SPD. Smarty jsou v klasickém barevném provedení dle holandských standartů. Jejich vybavení je tvořeno pouze hasícím přístrojem. Hasicí přístroje jsou hlavní náplní promo Smartu firmy Gloria, což je známý výrobce právě těchto prostředků.

V případě velitelských vozů je výbava přeci jen o něco málo bohatší, většinou nechybí dýchací přístroj, drobné nářadí a třeba i notebook. Hasící přístroj je samozřejmostí. Smarty v podobě malých zásahových automobilů mají výbavu obdobnou velitelským, navíc vezou sebou např. hasící zařízení IFEX. Najdou se i takové, co mají zabudovanou malou nádrž na 20-30 l vody, k tomu vysokotlaké čerpadlo/200 barů a hadicový naviják o délce 20-25 m s tryskou.

Dosud se hovořilo jen o vozech Smart specifikace ForTwo. Dosud se jich vyrobilo několik provedení. Technické údaje této varianty modelové řady II. jsou následující:

  • Max. hmotnost: 980 kg
  • Motor: 999 ccm
  • Výkon motoru: 45 kW
  • Převodovka: 5 stupňový automat
  • Max. rychlost: 120 km/h
  • Délka: 2695 mm
  • Šířka: 1559 mm
  • Výška: 1549 mm
  • Zavazadlový prostor: 220/340 l

Kromě varianty ForTwo se produkuje také verze ForFour. Oproti Two má Four čtyři dveře, resp. 5 vůči 3. Jedná se tedy o rozměrově větší automobil, který poskytuje více místa v zavazadlovém prostoru. Jak můžete vidět, je i tato varianta ve službách hasičů. A to např. v Německu či Belgii.

  • Max. hmotnost: 1365 kg
  • Motor: 1100 ccm
  • Výkon motoru: 47 kW
  • Převodovka: 4 stupňový automat
  • Max. rychlost: 120 km/h
  • Délka: 3752 mm
  • Šířka: 1684 mm
  • Výška: 1459 mm
  • Zavazadlový prostor: 268/910 l

Tak co myslíte, našel by Smart, uplatnění i u našich hasičských sborů v městech? Jeho nevýhodou je oproti konkurenci o poznání vyšší cena v poměru výkon/užitná hodnota a to v řádu desetitisíců korun. Na začátku zmíněný Peugeot 107 Smile začíná na hodnotě 169 900,-Kč, Smart ForTwo Coupé pak na 239 000,-Kč. Rozdíl 70 tisíc je dost, zvláště u takto specificky použitelných vozidel.

Foto a info: Mercedes-Benz, gruppe 112, flickr.com a weby uživatelů

ZDROJ: www.pozary.cz, mírně upraveno

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí