Středa, 24. dubna 2024

Nová Tatra Phoenix plní v pohodě Euro 5

První Tatra s motorem a kabinou nizozemského výrobce DAF plní emisní normu Euro 5 a vykazuje výkon až 510 koní.

Nová Tatra Phoenix plní v pohodě Euro 5

První Tatra s motorem a kabinou holandského výrobce má razítko Euro 5 a až 510 k a 2500 Nm. Nejdůležitější civilní model se objeví i u prodejců značky DAF.

Tatra představila model Phoenix s motorem DAF

Kopřivnická Tatra v posledních letech prošla krizemi, před týdnem se však blýsklo na lepší časy. Největší český výrobce nákladních aut oznámil, že bude spolupracovat s holandským konkurentem DAF Trucks. Ten získal v české firmě 19% a bude jí dodávat motory a kabiny. Tatra dnes představila nový model Tatra Phoenix, který dílů z Nizozemí využívá. V budoucnu by se měl stát páteří civilní nabídky značky.

DAF patří americké skupině PACCAR, která je světovou trojkou mezi výrobci těžkých nákladních aut (za Daimlerem a Volvem). Má tudíž přístup ke špičkovým technologiím včetně moderních kapalinou chlazených motorů, schopných vyhovět přísným emisním normám. Jejich vývoj ve vlastní režii by byl pro Tatru neúnosně drahý. Není jasné, zda bude v Kopřivnici pokračovat vývoj vzduchem chlazených motorů, které v současnosti plní Euro 5, ale modely s nimi zůstávají v nabídce.

Tatra Phoenix má nový podvozek, avšak klasický páteřový rám s výkyvnými půlnápravami zůstal na svém místě. Pokud vás konstrukce zajímá, podívejte se na video na stránkách tatraphoenix.com. Přední náprava (nápravy) je odpružená vzduchovými vaky, které doplňují běžné hydraulické tlumiče a stabilizátor. Každý pár kol unese až devět tun. Dozadu dostanou zákazníci listová pera schopná unést 11,5 tuny, kombinaci vzduchových vaků a vinutých pružin se stejnou nosností, nebo vaky s listovými pery, které uvezou až šestnáct tun.

Nový je pochopitelně motor, otáčející koly na všech nápravách (na přání mohou být dvě, tři i čtyři). Jednotka PACCAR MX má šest vodou chlazených válců v řadě a celkový zdvihový objem 12,9 litru. Správnému plnění pomáhá turbodmychadlo a mezichladič stlačeného vzduchu. K dispozici jsou celkem čtyři verze motoru s výkony od 360 po 510 koňských sil, točivý moment se pohybuje v rozmezí 1775 a 2500 newtonmetrů. Všechny motory zvládnou normu Euro 5, v nabídce však figurují i verze kompatibilní jen s Euro 3. Převodovky jsou k dispozici dvě - manuální a automatizovaná. Obě mají šestnáct rychlostí a obě vyrobila společnost ZF. Phoenix má omezovač na 85 km/h. Nájezdové úhly jsou 35 stupňů vpředu a 31 stupňů vzadu. Světlá výška 30 cm.

Částečně se propojí dealerské sítě Tatra a DAF.

ZDROJ: www. autoweb.cz , upraveno

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů