zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Systém NOTAR - snížení hlučnosti vrtulníků

26.09.2011
Doprava
Hluk
Systém NOTAR - snížení hlučnosti vrtulníků

Vývoj systému NOTAR probíhá od roku 1975, kdy začali na něm pracovat vývojáři z Hughes Helicopters v USA. Poprvé vzlétl s tímto systémem r.1981 vrtulník OH-6A. Roku 1986 vzlétl s těžší prototyp. Hughes Helicopters koupil McDonnell Douglas.

Průchod vzduchu systémem

Vše je založeno na tzv. Coandově jevu. Regulovatelný ventilátor je ukryt v zadní části trupu před trupovým nosníkem. Jeho pohon je řešen převodem od hlavního vrtulníkového rotoru. Ventilátor žene nízkotlaký vzduch skrz dva otvory na pravé straně nosníku. Zešikmení proudu od hlavního rotoru "sevře" nosník a tvoří potřebný vztlak. Tah se řídí otevíráním a uzavíráním otočného krytu u konce nosníku.

Výhodou NOTAR systému je výrazné potlačení hlučnosti vrtulníku.

Dalším podobným systémem snižujícím hlučnost vrtulníků je zakrytý vyrovnávací rotor (tzv.fenestron). V ČR používají fenestrony např. nové stroje LZS a PČR Eurocopter EC 135.

ZDROJ: wikipedia.com. kráceno, upraveno

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
24
8. 2017
24-26.8.2017 - Veletrh, výstava
Japonsko
Ekologický institut Veronica
28
8. 2017
28.8-3.9.2017 - Ostatní akce
Centrum Veronica Hostětín, Hostětín 86
ZERA - Zemědělská a ekologická regionální agentura, o.s.
5
10. 2017
5.10.2017 - Seminář, školení
Kobra Údlice, s.r.o. Přečaply 100, Údlice - Přečaply
ZERA - Zemědělská a ekologická regionální agentura, o.s.
10
10. 2017
10.10.2017 - Seminář, školení
Brno
ZERA - Zemědělská a ekologická regionální agentura, o.s.
12
10. 2017
12.10.2017 - Seminář, školení
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí