S byznysem si rozumíme. Někdy
Minulý týden se to stalo: přes 20 procent elektřiny vyrobené v Německu pocházelo z obnovitelné energie. V roce 2000 spolková vláda oznámila, že do roku 2010 by mělo z obnovitelných zdrojů pocházet 12,5 procenta elektrické energie. Mnozí to tehdy pokládali za nemožné, ale původní cíl se podařilo snadno překonat.
Výroba energie z obnovitelných zdrojů dnes v Německu dává práci 340 000 lidí.
Sektor společností dodávajících stoprocentně obnovitelnou energii roste rychleji než zbytek německé ekonomiky. Inspirací by to mohlo být i pro českou energetickou společnost ČEZ.
Nejde jen o energetiku
Investice do energetické revoluce založené na obnovitelných zdrojích a úsporách energie by mohly do roku 2015 globálně vytvořit 45 milionů nových pracovních míst.
Dalším přínosem jsou i nepřímé úspory, jako jsou například na výdaje spojené se zdravotními problémy a úmrtími v důsledku průmyslového znečištění, například z uhelných elektráren.
A zelený boom se neodráží jen v energetice. Hnutí Greenpeace už před 20 lety pomáhalo firmám odstraňovat z ledniček plyny, které se podílejí na změnách klimatu. Trh byl tehdy malý a firmy k tomu nejprve přistupovaly zdrženlivě.
Nyní už ale přes 40 procent globálního trhu s ledničkami používá chlazení šetrné ke klimatu. Společnosti jako Coca-Cola a Pepsi se nejen připojily, ale patří mezi propagátory ekologicky šetrného chlazení.
V sázce jsou i pracovní místa
Zkušenosti nasbírané za 40 let existence hnutí Greenpeace nás utvrzují v přesvědčení, že budoucnost evropské ekonomiky je v zeleném přístupu.
Velké společnosti, jako například Unilever, Danone, Google nebo Allianz, to chápou a samy vyzývají Evropskou unii, aby si vytyčila v rámci ochrany klimatu ambicióznější cíle.
Pokud se Evropská unie zaváže omezit do roku 2020 znečišťování ovzduší o 30 procent, bude možné vytvořit v Evropě nová pracovní místa a pomůže to budoucí konkurenceschopnosti EU v rámci světové ekonomiky. Věříme, že se z příkladu jmenovaných firem poučí další velké společnosti i politici.
Zároveň ale upozorňujeme na odpovědnost velkých korporací vůči ekologii a na ekologické zločiny. Například Volkswagen stále lobbuje proti lepší regulaci ochrany ovzduší. Dalším příkladem je asijská společnost Pulp & Paper, která stále ničí indonéské deštné pralesy.
Současně ale nabízíme spolupráci všem, kdo se už nechtějí podílet na ničení planety. Firma Nestlé například po jedné z našich kampaní přestala používat palmový olej z decimovaných indonéských pralesů. Puma, Nike a Adidas nedávno slíbily, že do roku 2020 vyloučí z výroby textilu toxické chemikálie.
Tyto skutečné změny jsou důkazem, že si čím dál více společností uvědomuje, že naše budoucnost je v zelené cestě. Teď je ten pravý čas do takové budoucnosti investovat.
AUTOR: Daniel Mittler
vedoucí Politické a obchodní sekce centrály Greenpeace, Velká Británie