zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Mazda - motory, převodovky a podvozky SKYACTIV výrazně snížily spotřebu vozů

22.10.2011
Ekologická auta
Mazda - motory, převodovky a podvozky SKYACTIV výrazně snížily spotřebu vozů

Zážehové i vznětové motory SKYACTIV s rekordními hodnotami kompresního poměru

Nové manuální i automatické převodovky

Mnohem lehčí karoserie a podvozky SKYACTIV

Mazda Motor Corporation uvádí podrobnosti o technologiích nové generace, které společnost označuje souhrnným názvem SKYACTIV. Patří sem zcela nové motory, převodovky, karoserie i podlahové plošiny, které jsou uváděny do výroby od začátku roku 2011 a přinesly významné snížení spotřeby paliva a emisí CO2. Tento proces se zpočátku soustředí na nízkou hmotnost, která je jednou z klíčových hodnot značky Mazda, spolu s průběžnou optimalizací pohonných jednotek konvenční konstrukce. V dalších fázích budou postupně zavedeny úsporné technologie jako rekuperační brzdění nebo hybridní pohon. Cílem Mazdy je snížit spotřebu svých modelů do roku 2015 o třicet procent (oproti roku 2008).

Například zážehový motor Mazda SKYACTIV-G dosáhne mimořádně příznivé spotřeby paliva i bez použití elektrických komponentů, které se zatím objevují jen ve spojení s hybridními agregáty. Tento hospodárný zážehový motor s přímým vstřikováním paliva využívá kompresního poměru 14,0:1, což je nejvyšší hodnota ze všech sériově vyráběných zážehových motorů na světě. Díky tomu jednotka spotřebuje o patnáct procent méně paliva a vyvine o 15 procent vyšší točivý moment. Nárůst točivého momentu zejména v nízkých a středních otáčkách přispívá k usnadnění jízdy a snížení spotřeby v běžném každodenním provozu.

Také vznětový motor SKYACTIV-D nastavuje kompresním poměrem 14,0:1 nový rekord, tentokrát ale opačný. Jedná se totiž o nejnižší hodnotu mezi všemi dieselovými motory. Výsledkem je pokles spotřeby o dvacet procent a současně také snížení obsahu zplodin ve výfukových plynech. I bez nákladného systému dodatečného rozkládání NOx tak nový motor Mazda SKYACTIV-D splňuje požadavky emisní normy Euro 6. Přeplňování dvoustupňovým turbodmychadlem přináší hladkou, lineární odezvu motoru a vyšší točivý moment v celém rozsahu otáček až do 5200 ot./min.

V rámci technologií SKYACTIV Mazda vyvinula rovněž automatickou převodovku SKYACTIV-Drive, která v sobě spojuje přednosti konvenčních samočinných převodovek, převodovek s plynule měnitelným převodem a převodovek dvouspojkových. Dramatické zvýšení rozsahu uzamknutí hydrodynamického měniče zvyšuje jeho účinnost, zefektivňuje přenos točivého momentu a vytváří pocit přímého propojení motoru s koly, který je srovnatelný s běžnou manuální rychlostní skříní. Oproti stávajícím samočinným převodovkám přináší nová SKYACTIV-Drive snížení spotřeby paliva až o sedm procent.

Nová manuální převodovka SKYACTIV-MT se vyznačuje kompaktní, lehkou konstrukcí a sníženým vnitřním třením, což se opět pozitivně odráží ve spotřebě paliva. Kompaktní rozměry navíc umožňují efektivní zástavbu převodovky do vozu. Krátkými drahami řazení a hladkým chodem řadicí páky tato převodovka připomíná rychlostní skříně sportovních automobilů.

Mazda je přesvědčena, že klíčem ke snižování spotřeby paliva a emisí CO2 je snižování hmotnosti vozů. Ústřední roli v její vývojové strategii proto sehrají nové karoserie SKYACTIV-Body a podlahové plošiny SKYACTIV-Chassis. Nově vyvinutá karoserie je o osm procent lehčí, ale přitom o třicet procent pevnější. Proto poskytuje vynikající ochranu posádky při nehodě a zároveň vytváří předpoklad pro dokonalé jízdní vlastnosti. Nižší hmotnosti bylo dosaženo zejména navýšením podílu vysokopevnostních ocelí v konstrukci karoserie a optimalizací spojovacích materiálů. Nově vyvinutý podvozek SKYACTIV-Chassis je o čtrnáct procent lehčí a zajišťuje vozu precizní ovladatelnost i vysokou úroveň jízdního komfortu.

ZDROJ: www.mazda.cz

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
INISOFT s.r.o.
27
7. 2017
27.7.2017 - Seminář, školení
Olomouc, ibis Olomouc Centre
ASIO, spol.s r.o.
28
7. 2017
28.7.2017 - Ostatní akce
od 09:30 do cca 11:00, na YouTube
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí