Čtvrtek, 18. dubna 2024

Tramvaje co kropily silnice, vozily materiál i odpady

Myšlenka využití tramvají pro převoz materiálu, odpadů, čištění ulic apod. rozhodně není nová...

Tramvaje co kropily silnice, vozily materiál i odpady

Pražské tramvaje, které nevozí cestující

Nedostatek koňských potahů během první světové války přiměl Elektrické podniky k zavedení veřejné přepravy nákladů. Šlo především o potraviny, uhlí a stavební materiál. Veřejná nákladní tramvajová doprava se udržela do roku 1925, pak existovala znovu v letech 1942-1947, kdy byl v Praze nedostatek pohonných hmot. V dalších letech nákladní tramvaje sloužily jen vnitřním potřebám Dopravního podniku, především rozváženy stavební materiál při stavbách a rekonstrukcích tramvajových tratí.
Na snímku je vidět i malý přívěsný nákladní vozík, který bylo možné připojovat za běžné tramvajové vlaky a na potřebných místech odpojit, vykolejit a odtáhnout po dlažbě na určené místo. Krytá varianta těchto vozíků sloužila několik let k přepravě pošty a velmi známá byla přeprava chleba firmou Odkolek. Také tyto vozíky vznikly během první světové války a používaly se zhruba do roku 1925.

6. Tramvaj na odvoz smetí

Pražské tramvaje, které nevozí cestující Pražské tramvaje, které nevozí cestující
Velký nedostatek koňských potahů během první světové války si vynutil náhradní řešení i při odvozu domovního odpadu, především popele a smetí. Omezeným množstvím potahů se smetí přepravilo do areálu bývalé vodárenské přečerpávací stanice na Karlově a odtud nákladními tramvajovými vlaky na skládku ve Vysočanech u Rokytky. (Skládka byla v dnešním parku naproti vysočanské poliklinice).

7. Vysavač žlábků

Pražské tramvaje, které nevozí cestující
V letech 1921 - 1971 jezdily pražskými ulicemi i zvláštní tramvaje určené k čištění kolejnicových žlábků. Žlábky se zanášely nejen běžným smetím a prachem, ale také pískem, který tramvaje i dnes používají ke zlepšení účinků brzdění či rozjíždění v kopcích nebo při náledí apod. Ve voze byla nádrž na kal a silný vysavač. Vysáté kaly se odvážely na skládku, do roku 1940 u Rokytky (viz zmínka o přepravě smetí), pak do bývalé pískovny naproti vozovně Kobylisy.


Zdroj: http://technet.idnes.cz/prohlednete-si-tramvaje-ktere-vas-nikdy-nesvezou-vozi-snih-i-mrtve-1ft-/tec_technika.aspx?c=A080210_222642_tec_technika_rja#kropící

Pražské tramvaje, které nevozí cestující

Nedostatek koňských potahů během první světové války přiměl Elektrické podniky k zavedení veřejné přepravy nákladů. Šlo především o potraviny, uhlí a stavební materiál. Veřejná nákladní tramvajová doprava se udržela do roku 1925, pak existovala znovu v letech 1942-1947, kdy byl v Praze nedostatek pohonných hmot. V dalších letech nákladní tramvaje sloužily jen vnitřním potřebám Dopravního podniku, především rozváženy stavební materiál při stavbách a rekonstrukcích tramvajových tratí.
Na snímku je vidět i malý přívěsný nákladní vozík, který bylo možné připojovat za běžné tramvajové vlaky a na potřebných místech odpojit, vykolejit a odtáhnout po dlažbě na určené místo. Krytá varianta těchto vozíků sloužila několik let k přepravě pošty a velmi známá byla přeprava chleba firmou Odkolek. Také tyto vozíky vznikly během první světové války a používaly se zhruba do roku 1925.

6. Tramvaj na odvoz smetí

Pražské tramvaje, které nevozí cestující Pražské tramvaje, které nevozí cestující
Velký nedostatek koňských potahů během první světové války si vynutil náhradní řešení i při odvozu domovního odpadu, především popele a smetí. Omezeným množstvím potahů se smetí přepravilo do areálu bývalé vodárenské přečerpávací stanice na Karlově a odtud nákladními tramvajovými vlaky na skládku ve Vysočanech u Rokytky. (Skládka byla v dnešním parku naproti vysočanské poliklinice).

7. Vysavač žlábků

Pražské tramvaje, které nevozí cestující
V letech 1921 - 1971 jezdily pražskými ulicemi i zvláštní tramvaje určené k čištění kolejnicových žlábků. Žlábky se zanášely nejen běžným smetím a prachem, ale také pískem, který tramvaje i dnes používají ke zlepšení účinků brzdění či rozjíždění v kopcích nebo při náledí apod. Ve voze byla nádrž na kal a silný vysavač. Vysáté kaly se odvážely na skládku, do roku 1940 u Rokytky (viz zmínka o přepravě smetí), pak do bývalé pískovny naproti vozovně Kobylisy.


Zdroj: http://technet.idnes.cz/prohlednete-si-tramvaje-ktere-vas-nikdy-nesvezou-vozi-snih-i-mrtve-1ft-/tec_technika.aspx?c=A080210_222642_tec_technika_rja#kropící

O různých modelech tramavjí, co vozily ,a

O různých pražských tramvajích, co vozily materiál, odpadky aj. si přečtěte na:http://technet.idnes.cz/prohlednete-si-tramvaje-ktere-vas-nikdy-nesvezou-vozi-snih-i-mrtve-1ft-/tec_technika.aspx?c=A080210_222642_tec_technika_rja#kropící

ZDROJ:technet.idnes.cz

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů