zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Tramvaje co kropily silnice, vozily materiál i odpady

02.11.2011
Doprava
Odpady
Urbánní ekologie
Tramvaje co kropily silnice, vozily materiál i odpady

Myšlenka využití tramvají pro převoz materiálu, odpadů, čištění ulic apod. rozhodně není nová...

Pražské tramvaje, které nevozí cestující

Nedostatek koňských potahů během první světové války přiměl Elektrické podniky k zavedení veřejné přepravy nákladů. Šlo především o potraviny, uhlí a stavební materiál. Veřejná nákladní tramvajová doprava se udržela do roku 1925, pak existovala znovu v letech 1942-1947, kdy byl v Praze nedostatek pohonných hmot. V dalších letech nákladní tramvaje sloužily jen vnitřním potřebám Dopravního podniku, především rozváženy stavební materiál při stavbách a rekonstrukcích tramvajových tratí.
Na snímku je vidět i malý přívěsný nákladní vozík, který bylo možné připojovat za běžné tramvajové vlaky a na potřebných místech odpojit, vykolejit a odtáhnout po dlažbě na určené místo. Krytá varianta těchto vozíků sloužila několik let k přepravě pošty a velmi známá byla přeprava chleba firmou Odkolek. Také tyto vozíky vznikly během první světové války a používaly se zhruba do roku 1925.

6. Tramvaj na odvoz smetí

Pražské tramvaje, které nevozí cestující Pražské tramvaje, které nevozí cestující
Velký nedostatek koňských potahů během první světové války si vynutil náhradní řešení i při odvozu domovního odpadu, především popele a smetí. Omezeným množstvím potahů se smetí přepravilo do areálu bývalé vodárenské přečerpávací stanice na Karlově a odtud nákladními tramvajovými vlaky na skládku ve Vysočanech u Rokytky. (Skládka byla v dnešním parku naproti vysočanské poliklinice).

7. Vysavač žlábků

Pražské tramvaje, které nevozí cestující
V letech 1921 - 1971 jezdily pražskými ulicemi i zvláštní tramvaje určené k čištění kolejnicových žlábků. Žlábky se zanášely nejen běžným smetím a prachem, ale také pískem, který tramvaje i dnes používají ke zlepšení účinků brzdění či rozjíždění v kopcích nebo při náledí apod. Ve voze byla nádrž na kal a silný vysavač. Vysáté kaly se odvážely na skládku, do roku 1940 u Rokytky (viz zmínka o přepravě smetí), pak do bývalé pískovny naproti vozovně Kobylisy.


Zdroj: http://technet.idnes.cz/prohlednete-si-tramvaje-ktere-vas-nikdy-nesvezou-vozi-snih-i-mrtve-1ft-/tec_technika.aspx?c=A080210_222642_tec_technika_rja#kropící

Pražské tramvaje, které nevozí cestující

Nedostatek koňských potahů během první světové války přiměl Elektrické podniky k zavedení veřejné přepravy nákladů. Šlo především o potraviny, uhlí a stavební materiál. Veřejná nákladní tramvajová doprava se udržela do roku 1925, pak existovala znovu v letech 1942-1947, kdy byl v Praze nedostatek pohonných hmot. V dalších letech nákladní tramvaje sloužily jen vnitřním potřebám Dopravního podniku, především rozváženy stavební materiál při stavbách a rekonstrukcích tramvajových tratí.
Na snímku je vidět i malý přívěsný nákladní vozík, který bylo možné připojovat za běžné tramvajové vlaky a na potřebných místech odpojit, vykolejit a odtáhnout po dlažbě na určené místo. Krytá varianta těchto vozíků sloužila několik let k přepravě pošty a velmi známá byla přeprava chleba firmou Odkolek. Také tyto vozíky vznikly během první světové války a používaly se zhruba do roku 1925.

6. Tramvaj na odvoz smetí

Pražské tramvaje, které nevozí cestující Pražské tramvaje, které nevozí cestující
Velký nedostatek koňských potahů během první světové války si vynutil náhradní řešení i při odvozu domovního odpadu, především popele a smetí. Omezeným množstvím potahů se smetí přepravilo do areálu bývalé vodárenské přečerpávací stanice na Karlově a odtud nákladními tramvajovými vlaky na skládku ve Vysočanech u Rokytky. (Skládka byla v dnešním parku naproti vysočanské poliklinice).

7. Vysavač žlábků

Pražské tramvaje, které nevozí cestující
V letech 1921 - 1971 jezdily pražskými ulicemi i zvláštní tramvaje určené k čištění kolejnicových žlábků. Žlábky se zanášely nejen běžným smetím a prachem, ale také pískem, který tramvaje i dnes používají ke zlepšení účinků brzdění či rozjíždění v kopcích nebo při náledí apod. Ve voze byla nádrž na kal a silný vysavač. Vysáté kaly se odvážely na skládku, do roku 1940 u Rokytky (viz zmínka o přepravě smetí), pak do bývalé pískovny naproti vozovně Kobylisy.


Zdroj: http://technet.idnes.cz/prohlednete-si-tramvaje-ktere-vas-nikdy-nesvezou-vozi-snih-i-mrtve-1ft-/tec_technika.aspx?c=A080210_222642_tec_technika_rja#kropící

O různých modelech tramavjí, co vozily ,a

O různých pražských tramvajích, co vozily materiál, odpadky aj. si přečtěte na:http://technet.idnes.cz/prohlednete-si-tramvaje-ktere-vas-nikdy-nesvezou-vozi-snih-i-mrtve-1ft-/tec_technika.aspx?c=A080210_222642_tec_technika_rja#kropící

ZDROJ:technet.idnes.cz

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí