zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Nové ekologičtější autobusy IVECO

01.11.2011
Doprava
Urbánní ekologie
Nové ekologičtější autobusy IVECO

Odpovědí společnosti Irisbus Iveco na koncepci BHNS (Bus `a Haut Niveau de Service = autobusová doprava se službami na vysoké úrovni, metrobus) je model Crealis, vyvinutý s cílem zvýšení dopravní obslužnosti prostřednictvím jednotného přístupu týkající se a zahrnující infrastrukturu, vozový park, provoz a služby.

Crealis byl vyvinut na základě autobusu Citelis tak, aby zajistil moderní a konkurenceschopné řešení:
- optimalizovat koncepci cestovního pohodlí a zároveň moderního a příjemného interiéru
- uvést na trh vozidlo, které vyvolá silný dojem a bude co nejvíce přizpůsobeno cestujícím a zároveň bude profitovat z možnosti, že je schopné jezdit na linkách integrované městské dopravy.

Crealis je určen pro provoz na vyhrazených autobusových linkách s cílem výrazně posílit kvalitu dopravních služeb (četnost spojů, množství a pravidelnost). Vývoj autobusové sítě je v podstatě základním faktorem ke zlepšení dopravní obslužnosti. Bez ucpaných neprůjezdných ulic a při nižší spotřebě paliva přispívá tento dopravní systém ke zlepšení životního prostředí, nabízí lepší komfort cestujícím a kromě toho také přepraví cestující rychleji, což je jistě přitažlivý moment pro mnoho řidičů osobních aut a důvod, proč využívat hromadné dopravy.

Realizované požadavky a nároky cestujících jsou u tohoto vozidla následující:
- vpředu je ve vozidle umístěna plochá obrazovka (stejná jako v Citelisu), nebo speciálně zakřivená (a pak se vozidlo nazývá Crealis Neo, přestavěná verze vozu operátora Dunkirk vystavená ve stánku Irisbus Iveco)
- další volitelnou výbavou jsou kryty kol, větší plocha oken směrem dolů nabízející lepší výhled do okolí a optický naváděcí systém vyvinutý firmou Siemens Transportation System, čímž je vozidlo optimálně a přesně naváděno při najíždění do autobusové zastávky. Crealis Neo, který byl na veletrhu také vystaven, byl těmito třemi uvedenými položkami vybaven.

V porovnání s klasickým autobusem představuje Crealis nepochybně velký krok vpřed co se týče kvality, posílení image značky a vyššího komfortu poskytovaných služeb, což je na první pohled poznat. Vnější linie vozidla vypovídají o aerodynamickém a ladném tvaru, čímž přispívají k většímu výkonu vozidla a podtrhávají ideu rychlejšího, plynulejšího a spolehlivějšího cestování.

Vyšší výkon je paralelou i k většímu cestovnímu komfortu. Interiér Crealisu působí příjemným dojmem, co se týče prostoru a světlosti, ba přímo svádí k odpočinku a relaxaci.

Crealis byl vyvinut tak, aby byl snadno přístupný každému. Podlaha ve vozidle je po celé délce rovná a autobus je vybaven výsuvnými dveřmi, přičemž snížený nástup do vozu usnadní pohyb cestujících při nastupování i lidem se sníženou pohyblivostí, maminkám s kočárky, vozíčkářům, atd.

Vývoj a vývin Crealisu byl zcela v rukou společnosti Irisbus Iveco ve výrobním závodě v Annonay (Ard`eche, Francie).

Iveco Irisbus posunul také své výrobky Citelis, Crealis a Crealis Neo v délkách 12 m a 18 m o úroveň výše a vybavil je nedávno hybridním pohonem - novou generací pohonů, které jsou šetrné k životnímu prostředí. Tato technologie v sobě kombinuje menší naftový motor a elektromotor i funkci start-stop.

Tato vozidla optimalizují využití zkušeností společnosti v této oblasti, které Iveco irisbus prezentuje již přes 15 let. Firma za tuto dobu již vyrobila 120 autobusů s hybridním pohonem, zejména pro řady EuroPolis a CityClass, ale také tucty vozů na baterie či palivové články. V provozu je také 600 trolejbusů jezdících pod názvem Citelis (v několika středoevropských zemích) a pod názvem Cristalis a Civis (vybavené optickým naváděcím systémem Siemens), které jezdí na linkách ve Francii, Itálii či Španělsku.

V rámci vývoje řady hybridních autobusů nové generace podepsala společnost Irisbus Iveco smlouvu o spolupráci se společností BAE Systems na dodávku dílů pro celý řetězec pohonného systému zahrnující proudový měnič, modul pro řízení energie, baterie, generátor se zabudovaným spínačem funkce stop & start a elektromotor.

Společné zkušenosti těchto dvou partnerů v oblasti hybridních či elektrických pohonů jsou založeny na vozovém parku s téměř 3 000 autobusy provozovanými na linkách v USA a Evropě. Tyto autobusy celkem přepraví denně přes dva miliony cestujících a všechny autobusy již najely více než 400 milionů kilometrů.

Díky sériové hybridní hnací soustavě je možno vynechat převodovku.

V závislosti na provozních podmínkách lze dosáhnout úspory ve spotřebě paliva a snížení emisí CO2 (oxid uhličitý) ve výši 20 až 30 % a poloviční emise NOx (oxid dusíku).

ZDROJ: www.autobusovenoviny.cz, uparveno

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
INISOFT s.r.o.
27
7. 2017
27.7.2017 - Seminář, školení
Olomouc, ibis Olomouc Centre
19
8. 2017
19-26.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
Bílé Karpaty (hranice ČR/SR tábor Polana - Vrbovce/Javorník)
19
8. 2017
19-26.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
LTD Polana
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat