zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Řeřicha - malá záhrádka za oknem

06.11.2011
Zdraví
Řeřicha - malá záhrádka za oknem
Řeřicha je oblíbená hned ze tří důvodů - má výtečnou chuť, je velice zdravá, a její pěstování zvládne i úplný začátečník.

Řeřicha je oblíbená hned ze tří důvodů - má výtečnou chuť, je velice zdravá, a její pěstování zvládne i úplný začátečník.

Řeřicha setá (zahradní) je jednoletá rostlina, která dorůstá až 40 cm a má drobné bílé kvítky. Většina z nás ji ale kvést neuvidí, protože ke konzumaci se sklízí většinou v prvních 2-3 týdnech po vyklíčení.

Řeřicha je úžasným zdrojem důležitých látek, nejen v zimě
Řeřicha je skvělým zdrojem vitaminu C, což se nám náramně hodí právě v zimě, v čase s omezenými čerstvými zdroji tohoto vitaminu. Obsahuje i mnoho thiaminu (vitamin B1) a beta karotenu. Všechny zmíněné látky jsou nadmíru důležité pro silnou imunitu, jsou to účinné antioxidanty, které naše tělo zbavují toxinů a brání degenerativním procesům v buňkách a tkáních.
V této lahodné a jemné bylince najdeme i řadu minerálů, např. draslík, železo, hořčík a vápník, další nepostradatelné látky pro naše zdraví a celkovou kondici.

Řeřicha posiluje imunitu, léčí infekce a prospívá našemu trávení
Řeřicha je ceněná jako bylina/zelenina, prospěšná našim ledvinám a močovým cestám. Zbavuje je toxických látek a eliminuje mikroorganismy způsobující záněty. Je tedy vhodné ji pravidelně konzumovat, pokud trpíme častými záněty močového měchýře nebo ledvin, a to jako prevenci i pro léčbu již rozvinuté infekce.
Jejich léčivých účinků lze využít také v případě nachlazení a nemocí dýchacích cest. Pomáhá léčit kašel a stimuluje náš imunitní systém v boji proti původci nákazy.
Další její výhodou je příznivé působení na naše trávení. Řeřicha podporuje produkci trávicích šťáv, povzbuzuje činnost žlučníku a jater, proto je dobře ji přidávat do tučnějších a těžkých jídel. Ulehčí nám jejich trávení a zabrání případným pocitům těžkosti po jídle.

Řeřicha - to pravé pro čistící kůru
Řeřichu můžeme použít jako součást detoxikační kůry. Díky poměrně bohatě zastoupenému draslíku působí močopudně, čistí tak naše ledviny a patří do skupiny bylin a zeleniny o kterých říkáme, že čistí krev. Tento blahodárný účinek je navíc posílen zmíněnými antioxidanty, řeřicha je tak tou pravou rostlinou pro čistící kůry a posílení imunitního systému.

Pěstování řeřichy zvládne i úplný začátečník
Vypěstovat si doma řeřichu může opravdu každý. Dokonce k tomu ani nepotřebujeme zeminu, úplně nám postačí obyčejná vata, kterou rozprostřeme na talíř nebo tácek, dostatečně navlhčíme a umístíme na okenní parapet s dostatkem světla. Na vatu pak rovnoměrně nasypeme semínka - můžeme i poměrně hustě - a každý den kropíme vodou tak, aby byla vata vydatně provlhčená. Sklízet můžeme už za týden, řeřicha roste opravdu rychle.
Mladé zelené rostlinky jednoduše odstřiháváme nad kořínkem, propláchneme vodou a můžeme rovnou konzumovat. Pokud několik dní počkáme, aby rostlinky dosáhly kolem 10 cm a odstřihneme jen jejich vršky, dorostou nám. Můžeme tedy z jedné dávky semínek sklízet dvakrát až třikrát.
Řeřichu lze doma pěstovat i např. v lehčím substrátu, v písku, jemnějších pilinách, nebo na vrstvě papírových ubrousků. V žádném případě ji ale nezapomeneme dostatečně a pravidelně zalévat. Venku ji lze opakovaně vysévat od března/dubna až do podzimu.

Řeřicha je lahodné a zdravé zpestření našeho jídelníčku
Mladé a křehké rostlinky řeřichy mají podobnou chuť jako ředkvička, jsou tedy výborné například jednoduše pokladené na chleba s máslem nebo sýrem. Drobněji nasekanou řeřichu můžeme přidávat do různých tvarohových, vaječných a sýrových pomazánek, je velmi chutná v zeleninových salátech nebo na vařených bramborách, či bramborové kaši. Její čerstvou natí dodáme delikátní chuť i např. míchaným vajíčkům nebo slané omeletě. Vaječným pokrmům nejenže propůjčuje kořeněnou a pikantní chuť, ale jak jsme uvedli výše, zároveň nám pomáhá s jejich trávením, protože stimuluje činnost žlučníku.
Řeřicha se dá i tepelně upravovat, hodí se například do zeleninových polévek, nevýhodou ovšem je, že při vaření ztrácí většinu vitaminu C a také svoji jedinečnou chuť. Pokud ji do polévky přidáme příliš, celý pokrm dostane nahořklou chuť, proto s ní v tomto případě šetříme. Rozhodně doporučuji dát přednost její konzumaci v čerstvém stavu.

ZDROJ: www.fiftyfifty.cz, mírně kráceno

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí