Pavlína Kalousová: Ani mladí Češi už nechtějí do firem se špatnou pověstí
V Česku se do podobné situace jako švédský LKAB dostala společnost Czech Coal. Snaží se obyvatele Mostecka přesvědčit o tom, že její činnost lidem prospívá a těžba krajinu nezmění navždy, ale jen na nějaký čas. Na tento fakt upozorňuje mimo jiné prostřednictvím "uhelného safari" - v těžebních oblastech totiž žije velké množství divokých zvířat. Podle Pavlíny Kalousové z českého Fóra dárců se tlak na společenskou odpovědnost firem (CSR) stále zvyšuje.
OTÁZKA: HN: Považujete české uhelné safari za dobrý "odpovědný" projekt?
Je určitě ale důležité, aby těžařská firma informovala veřejnost o tom, jakým způsobem podniká. Aby ovšem bylo CSR firmy plnohodnotné, měla by firma zveřejňovat také své dlouhodobé udržitelné strategie a plány do budoucna.
OTÁZKA: HN: Jak jsou na tom jiné české firmy?
Společnosti mají obecně stále kvalitnější strategie. Za poslední dva roky firmy v Česku skutečně integrují principy společenské odpovědnosti do svého podnikání. Navíc, problematice se začínají věnovat i generální manažeři a vrcholový management.
OTÁZKA: HN: Co to znamená v praxi?
Dají se popsat dva trendy. Firmy se na jednu stranu zaměřují na dopady svého byznysu na životní prostředí a na vztah s klienty a dodavateli. CSR už nevnímají jen jako filantropii. Na druhé straně se orientují i na zaměstnance. Stále více firemních zaměstnanců se třeba zapojuje do dobrovolnických aktivit. Firmy vědí, že dnešní absolventi už si vybírají zaměstnavatele podle pověsti a toho, jakou má CSR strategii. Mladý člověk nechce pracovat pro firmu se špatnou pověstí.
OTÁZKA: HN: Jak se vyvíjelo společensky odpovědné podnikání u nás a ve světě?
U českých firem o odpovědnosti rozhoduje vedení. U nadnárodních korporací to byl především tlak okolního prostředí a klientů, který je donutil, aby se nějak zodpovědně chovaly.
Vezměte si společnosti BP, Nike a další - na tyto firmy tlačí vlády, Evropská komise i burzy a investoři, aby se chovaly zodpovědně. Například firmy kotované na londýnské burze už dnes mají za povinnost vydávat reporty s udržitelným vývojem.
OTÁZKA: HN: Jakou roli v tom sehrála finanční krize z roku 2008?
Krize přinesla i v tuzemsku v oblasti CSR pozitivní vývoj - firmy si chtěly napravit reputaci a začaly klást větší důraz na efektivitu vynakládání svých prostředků. Ani u nás už se nestává, že přijdete do velké firmy a oni nevědí, o čem mluvíte.
OTÁZKA: HN: V jakém sektoru české firmy rády pomáhají?
Hodně se pomáhá handicapovaným. Pak je to ekologie - zaměstnanci třeba chodí čistit les. To ale není tím, že by tyto sektory byly nejoblíbenější u firem, ale tím, že ten daný sektor je nejaktivnější v porovnání s jinými.
Zatímco české firmy vedou k odpovědnému chování jejich šéfové, mezinárodní korporace přesvědčili klienti.
PAVLÍNA KALOUSOVÁ
AUTOR: Lucie Hrdličková
AUTOR-WEB: www.ihned.cz