Vzducholodě - ekologický způsob přepravy
Renesance vzducholodí je plíživá, ale v následujících letech se nejspíš konečně dočkáme prvních strojů ve vzduchu. Postará se o to kdo jiný než americká armáda ve spolupráci s britskou firmou Hybrid Air Vehicles.
Společnost Hybrid Air Vehicles založil veterán průmyslu vzducholodí Jeffrey Roger Munk v roce 2007. Narodil se v roce 1947, krátce se zaobíral jachtami, ale odjakživa ho přitahovaly spíše vzducholodě.
V roce 1971 spoluzaložil Aerospace Developments a začal projektovat vlastní vzducholodě. Skrze mnoho různých prototypů, desetiletí vývoje a spolupráci s desítkami dalších odborníků se během prvního desetiletí 21. století podařilo Munkovi vyvinout technologie nutné pro to, aby vzducholodě opět mohly létat.
Americká armáda si od HAV ve spolupráci se zbrojařským koncernem Northrop Grumman objednala zařízení nazývané LEMV. Tedy mnohoúčelné zařízení s dlouhou výdrží. Jinými slovy, jde o malé vzducholodě, které vydrží ve vzduchu až 21 dní a využívají se především pro zvědné účely.
Naštěstí to není jediná zakázka. Kanadská společnost Discovery Air Innovations se rozhodla pořídit si od HAV odlišný typ strojů. Půjde o vzducholodě s nosností až 50 tun a max. rychlostí 100 uzlů (185 km/h).
Firma je hodlá využít pro transport nákladu na daleký zamrzlý kanadský sever - zejména v oblasti důlního a ropného průmyslu, ale třeba i budování infrastruktury a podobně. Právě v tomto ohledu mají vzducholodě obrovský potenciál.
Provoz je mnohonásobně levnější než v případě letecké dopravy. Snadno se dostanou i do toho nejhůře přístupného terénu. Výroba prvních strojů pro DAI začne v roce 2012, komerční nasazení je čeká od r. 2014. Uvažuje se údajně o nákupu až 50 vzducholodí.
HAV vidí obrovský potenciál pro vzducholodě v oblasti mapování a geografického monitoringu, humanitární pomoci, podpoře těžby v oceánech a luxusní turistice. Předpokládá se, že v budoucnu firma nabídne vzducholodě s nostností až 200 tun.