zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Jak ušetřit palivo i servis? Jezděte plynule, neagresívně

15.12.2011
Doprava
Urbánní ekologie
Jak ušetřit palivo i servis? Jezděte plynule, neagresívně

1. Zapomeňte na agresivní jízdu

  • Vyhněte se agresivní jízdě. Promáčknout plynový pedál až na podlahu významně zvýší spotřebu a zároveň i množství zplodin, které uniknou do ovzduší. Mějte přitom na paměti: Jedna sekunda agresivní jízdy může do ovzduší vypustit stejně zplodin jako půl hodina normálního řízení.
  • Řazení je základ úspěchu; přeřaďte proto vždy včas a tak rychle, jak to jen plynulá jízda dovolí. Vysoké otáčky zpravidla zvyšují spotřebu, hluk jdoucí od motoru apod.
  • Při rozjíždění používejte minimum plynu a rychle přeřaďte na druhý rychlostní stupeň.
  • Prudké brzdění nebo rychlá akcelerace významně namáhají součástky, spotřebovávají benzín a - ano, stojí za zvýšením vypouštěných zplodin. Snažte se proto odhadnout situaci na silnici, abyste před červenou na křižovatce nemuseli brzdit zprudka.


Prudké brzdění neprospívá ani brzdovým destičkám, ani spotřebě vozu

2. Pomaleji znamená levněji

  • Sledujte rychlost na tachometru. Již desetikilometrový rozdíl na stejném převodovém stupni vám může ušetřit až 10 % z obvyklé spotřeby a v řadě vozů také dramaticky snížit množství produkovaných zplodin.
  • Nejezděte na krátké vzdálenosti do zhruba 4 kilometrů. Motor se nestačí zahřát, čímž se zvyšuje spotřeba i emise plynů. Místo toho si své krátké pochůzky spojte do jediné, nebo pro jednou využijte služeb městské hromadné dopravy.
  • Jízda na volnoběh a především stání se zapnutým motorem po dobu delší než jedné minuty znamená zvýšení spotřeby. Na volnoběh spotřebuje auto podle objemu motoru 1-2 litry paliva za hodinu.


Nejvyšší spotřebu má vůz při prvních čtyřech kilometrech jízdy, kdy je ještě nezahřátý motor. Zvažte proto smysluplnost krátkých cest


3. Pozor na aerodynamiku

  • Nenakupujte neoriginální aerodynamické prvky jako přítlačná křídla, nejrůznější spoilery apod. Mohou narušit aerodynamiku vozidla a tím i zvýšit spotřebu pohonných hmot.
  • Nepodceňuje vliv otevřeného bočního okénka. Zhoršuje obtékání vzduchu kolem karoserie a zvyšuje spotřebu až o několik procent. Stejným způsobem zhoršuje aerodynamiku i nezakrytý náklad na střešním nosiči.

ZDROJ:www.nazeleno.cz

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
15
7. 2017
15-22.7.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
Bílé Karpaty (hranice ČR/SR tábor Polana - Vrbovce/Javorník)
15
7. 2017
15-22.7.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
Letní tábor Polana, Vrbovce
21
7. 2017
21-22.7.2017 - Přednáška, diskuse
Praha 6, FTVS UK a Divoká Šárka
19
8. 2017
19-26.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
Bílé Karpaty (hranice ČR/SR tábor Polana - Vrbovce/Javorník)
19
8. 2017
19-26.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
LTD Polana
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí