Za znečištění Evropy zaplatí i aerolinie mimo Evropu
Také letecké společnosti ze zemí mimo Evropskou unii si budou muset kupovat emisní povolenky při letech do Evropy. Rozhodl o tom Evropský vrchní soud.
Podpořil tak snahu Evropské unie donutit firmy snižovat množství vypouštěných emisí do ovzduší. Povolenky dávají energetickým firmám a dalším velkým producentům emisí právo vypouštět do atmosféry průmyslové plyny.
Jedna povolenka se rovná tuně emisí. Průměrná cena jedné povolenky v letech 2013 až 2020 by měla být zhruba 18,40 eura (asi 450 korun).
Včerejší rozhodnutí Evropského vrchního soudu ukončilo půl roku starou žalobu amerických aerolinií, jež protestovaly proti povinnosti kupovat od příštího roku emisní povolenky. Stejnou povinnost budou mít i všechny evropské letecké společnosti.
"EU po dnešním křišťálově čistém rozhodnutí očekává, že americké aerolinky budou právo EU respektovat stejně, jako EU respektuje právo Spojených států," uvedla eurokomisařka pro ochranu klimatu Connie Hedegaardová.
Kritika rozhodnutí se však neozývá pouze z USA. Podle deníku Financial Times jen za poslední měsíc vyjádřilo nesouhlas se směrnicí Evropské komise, která nařizuje aeroliniím platit za emisní povolenky, dvacet šest dalších zemí, včetně Ruska, Číny nebo Japonska.
Evropský systém emisních povolenek začne platit od příštího roku. Aerolinie, které se doposud do povolenkového systému nemusely zapojit, dostanou podle Aleše Hilčera z českého ministerstva životního prostředí necelé dvě třetiny povolenek zdarma. Zbylou třetinu si však budou muset dokoupit, což by mohlo v následujících letech ovlivnit cenu letenek i emisních povolenek. "Rozhodnutí Evropy zapojit i aerolinie do systému emisních povolenek může zvýšit cenu letenek o dvě až sedm eur," dodává Hilčer. Mluvčí Českých aerolinií Hana Hejsková zatím nechce promítnutí povolenek do ceny letenky předvídat.
Ještě výraznější vliv na cenu emisních povolenek by mohlo mít úterní rozhodnutí Výboru pro životní prostředí Evropského parlamentu. Ten podpořil návrh odčerpat z trhu 1,4 miliardy emisních povolenek, což činí 8 procent z celkového počtu povolenek , které hodlá EU v letech 2013 až 2020 alokovat. Evropský trh s emisemi reagoval na toto rozhodnutí zvýšením jejich ceny o necelou třetinu za pouhou hodinu a půl. Výrazný nárůst ceny je podle analytiků překvapivý také proto, že letos klesla cena povolenky ze 17 eur za tunu o šedesát procent až na rekordní minimum 6,30 eura (zhruba 160 Kč).
Podle Jana Fouska ze společnosti Virtuse Energy však úterní rozhodnutí ještě neznamená, že EU opravdu odčerpá všech 1,4 miliardy povolenek. Návrh bude muset schválit také Průmyslový výbor Evropského parlamentu, parlament a Evropská rada.
Odčerpávání povolenek může zároveň zvýšit cenu emisních povolenek, proti čemuž mohou protestovat největší evropští znečišťovatelé, kteří budou muset od roku 2013 část povolenek kupovat.
"Pro mě je rozhodnutí výboru nešťastné mimo jiné také kvůli nejisté ekonomické situaci v Evropě," uvedl Jan Pravda, obchodník s povolenkami z firmy Pravda Capital. "Například energetické společnosti budou za současné ekonomické situace protestovat proti umělému vyhánění ceny povolenek ze strany Evropské unie," dodal.
AUTOR: Nikita Poljakov
AUTOR-WEB: www.ihned.cz