zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

První komerční elektromobil Škoda by se mohl objevit v roce 2014

13.01.2012
Ekologická auta
První komerční elektromobil Škoda by se mohl objevit v roce 2014

První komerčně nabízený elektromobil Škoda by se mohl objevit u prodejců v roce 2014. Měl by to být menší vůz do města. Uvedl to dnes šéf Škody Winfried Vahland.

Na české silnice vyjelo prvních deset testovacích elektromobilů značky. Upravený model Octavia má pomoci získat zkušenosti s tímto pohonem v praxi. Každá z Octavií Green E Line má během 12 měsíců najet nejméně 15.000 kilometrů. Zhruba do dubna budou vozy testovat externě zaměstnanci. Od února bude jeden vůz jezdit mezi letištěm v Ruzyni a centrem Prahy a od dubna Škoda elektromobily nabídne k využití vybraným externím partnerům.

"Octavia Green E Line dokazuje naši technologickou kompetenci na poli elektromobility a je milníkem v rámci naší rozsáhlé strategie trvale udržitelného rozvoje," uvedl Vahland. Elektrický pohon má podle něj zásadní význam pro řešení mobility bez emisí.

Škoda při vývoji elektrického pohonu spolupracuje s mateřským Volkswagenem. Podle technického ředitele Eckharda Scholze se zaměřuje zejména na zvýšení kapacity baterií, dojezdu vozidla a zkrácení doby nabíjení. Automobilka pro elektromobily vytvořila vlastní specializované oddělení.

Výchozím modelem pro elektromobil se stala Octavia Combi, která se díky své modulární podvozkové skupině hodí pro montáž sady baterií, elektronického řízení a elektromotoru. Pro sériovou výrobu ale firma počítá s menším automobilem, který se více hodí do města. V tomto segmentu má firma nyní model Citigo. S jeho sesterským modelem Up! se rovněž počítá ve formě elektromobilu.

Baterie je umístěna pod střední a zadní částí podlahy a částečně i v zavazadlovém prostoru. Skládá se ze 180 lithium-iontových článků a má energii 26,5 kilowatthodin. Váží zhruba 315 kilogramů. Dobíjecí body jsou vepředu pod logem Škoda a na boční části vzadu. Nabíjení na 80 procent kapacity trvá při použití napětí 400 V dvě hodiny a osm hodin při nabíjení z běžné sítě 230 V.

Baterie napájí elektromotor s trvalým výkonem 60 kW. Elektricky poháněná Octavia zrychlí z 0 na 100 km/h přibližně za dvanáct sekund a její maximální rychlost je omezena na 135 km/h. Dojezd je zhruba 150 km.

Škoda získala homologaci pro běžný silniční provoz loni v září. Má jen několik omezení zejména v oblasti bezpečnosti, například nedoporučuje jízdu po nezpevněném povrchu.

V rámci snižování dopadu na životní prostředí Škoda nabízí řady vozů s nízkými emisemi GreenLine. Kromě toho má v nabídce pohon na ethanol, na LPG a v brzké budoucnosti chce uvést i auta na stlačený zemní plyn.

Jan Sadílek

Zdroj: ČTK

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
Ukliďme Česko
23
9. 2017
23.9.2017 - Festival, slavnost
Brno
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí