zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Demokracie, nebo oligarchie?

02.02.2012
Doprava
EIA
Demokracie, nebo oligarchie?

Opakem demokracie je podle Aristotela oligarchie, tedy vláda malé skupiny bohatých na úkor chudých. Už jednou jsem kdesi řekl, že záměr společnosti Penta Investments vybudovat neveřejné mezinárodní letiště ve Vodochodech se dá nazvat v přeneseném slova smyslu vhozením "atomové bomby" do tohoto regionu.

Devadesát procent občanů hlasovalo proti rozvoji Letiště Vodochody

Komentář nepíši za sebe jako za starostu obce Panenské Břežany, ale jako člen iniciativy Stop Letišti Vodochody a zároveň za více než 30 tisíc občanů našeho regionu. Iniciativa SLV, která vznikla za účelem zastavení rozvoje Letiště Vodochody, čítá 14 obcí a 9 občanských sdružení. Obce uspořádaly referenda, přes 90 % občanů v nich vyjádřilo nesouhlas s rozvojem Letiště Vodochody.

Společnost Penta během posledních čtyř let předložila MŽP již tři dokumentace EIA, které obsahovaly nepřesné statistické informace, polopravdy a dokonce nepravdy. Důkazem toho je, že ministerstvo životního prostředí již dvakrát vrátilo dokumentaci k přepracování. Ke třetí EIA jsme opět zaslali připomínky a MŽP zadalo posouzení po stránce hluku a bezpečnosti leteckého provozu, vzhledem k potenciálnímu korupčnímu prostředí v ČR, firmě Eurocontrol do EU. Jelikož byznys již do politiky neprorůstá, ale dokonale korupčním prostředím prorostl, máme vážné obavy, že kauza "Gorila", ve které je Penta zmiňována, se může začít vyšetřovat i v ČR. Na tyto příznaky jsme již před dvěma lety upozornili písemně premiéra ČR, předsedu Poslanecké sněmovny, poslance, zdravotní a bezpečnostní výbor parlamentu. Zdůrazňuji, že nejsme proti současnému provozu Letiště Vodochody, jsme nekompromisně proti záměru, jelikož letiště je umístěno uprostřed okruhu obcí ve vzdálenosti často menší než jeden kilometr a jeho provoz dle EIA zadané Pentou silně poškodí zdraví obyvatel vzhledem k trvalému a neodstranitelnému hluku, emisím a dopravní zátěži. Osobně jsem podal podnět na ministerstvo dopravy pro možnou korupci na ŘSD, jelikož v dokumentaci EIA je plánován sjezd D8 u letiště, který podle odborného posudku není v souladu s ČSN. Letiště Vodochody není veřejným zájmem, je pouze bezohledným zájmem společnosti Penta vydělávat miliardy na úkor zdraví obyvatel našeho regionu a již ve fázi povolení jej prodat. Záměr silně ekonomicky poškodí Letiště Ruzyně, jelikož 3,5 milionu pasažérů bude z větší části "přesunuto" na Vodochody. Ekonomický propad Letiště Ruzyně bude 30% a cena případné privatizace Ruzyně se sníží o 20 miliard. Stále čekáme vyjádření vlády k této kauze. Hospodářské noviny zveřejnily podivné machinace s pozemky na Letišti Ruzyně, kde za nečinného přihlížení vlády Penta získala cca 4 miliardy korun jen tak mimochodem. Z toho vyplývá, že investor by si vybudoval letiště za peníze daňových poplatníků.

Vodochody se uživí, ale na úkor nás všech

Ředitel Letiště Vodochody mimo jiné prohlásil na otázky novinářů v Lidových novinách, že druhé letiště u Prahy potřeba není, ale že se uživí. Podotýkám, že uživí, ale na úkor Ruzyně a nás všech.

Významným nebezpečím jsou sklady kapalných plynů v České rafinérské v Kralupech nad Vltavou, kde by havárie letadla znamenala dle odborníků i ohrožení severního okraje Prahy. Proto jsem navrhl vytvoření bezletové zóny nad tímto areálem. Hejtman Rath podporuje rozvoj letiště, urychleně vystěhoval Domov seniorů v P. B. (je v koridoru), na kontroverzní návrh MZ vláda schválila nařízení 272/2011, které v dalším projednávání EIA nadmíru usnadní pozici Penty. To vše je velmi podezřelé.


Libor Holík
Autor je starostou obce Panenské Břežany

ZDROJ: Praha

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
Ekologický institut Veronica
28
8. 2017
28.8-3.9.2017 - Ostatní akce
Centrum Veronica Hostětín, Hostětín 86
UŽITEČNÉSEMINÁŘE.CZ
28
11. 2017
28.11.2017 - Seminář, školení
Praha,
Konferenční centrum CITY - Pankrác
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí