zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Pojďme využít železnici

14.02.2012
Doprava
Pojďme využít železnici

Rok 2012 bude pro řadu tuzemských řidičů ve znamení počátku generální rekonstrukce dálnice D1. Na celých deset let budou jednotlivé úseky svedeny do poloviny vozovky, což ještě prodlouží již tak nekonečné fronty napříč zemí.

Napůl zavřená nejzatíženější tuzemská dálnice, lemovaná dlouhou řadou kamionů, je jistě nejen pro mě noční můrou. Očekával jsem proto, že se rekonstrukce D1 stane impulzem k přesunu zboží ze silnic na železnici a k mohutnému rozvoji kombinované dopravy v České republice. Toto moje přesvědčení dlouho podporovaly i deklarace ze strany státu, například vyhlášení soutěže Volná cesta resortem dopravy nebo návrhy obsažené ve schválené Strategii konkurenceschopnosti ČR.

O to překvapivější proto bylo rozhodnutí ministerstva dopravy razantně zvýšit poplatky za užití železniční cesty. Železnice pro nákladní dopravu tak od ledna fakticky podražila o více než 10 %, u malých dopravců v řadě případů i o pětinu nebo čtvrtinu. Mírně podražila dokonce i tolik propagovaná a potřebná kombinovaná doprava.

Rozvoji železnice přitom již předtím bránily vysoké ceny. Jejich výše byla hlavním důvodem, proč se koleje pro nákladní dopravu tolik nevyužívají a všechno zboží se tlačí na silnice. Navzdory své bezpečnosti a ekologičnosti jsou koleje dlouhodobě znevýhodněné a resort dopravy opakovaně deklaroval, že je nutné poplatky snižovat, aby se srovnaly podmínky se silniční dopravou.

Zatímco kamiony dnes platí mýtné jen na zhruba 1300 kilometrech dálnic a silnic (z celkových více než 50 tisíc), vlaky musejí za dopravu platit vysoké sumy na všech 9500 kilometrech tratí. ČR navíc již loni měla vyšší poplatky než všechny okolní země. Tranzitní vlaky se tak ČR kvůli vysokým poplatkům běžně vyhýbaly, i když by to měly kratší.

Po letošním zdražení bude tento trend ještě výraznější - vlaky z Německa, které železnici podporuje, budou směrem na východ raději volit delší trasy přes Polsko nebo Rakousko, protože i zde se za koleje platí mnohem méně než v ČR. Podpora kombinované dopravy a železnice v ČR je za této situace logická. Z odborného hlediska jsme navíc přesvědčeni, že snížením poplatků by stát v konečném důsledku vydělal více, protože by nalákal perspektivní tranzitní dopravu.

Železnice dnes navíc dokáže plně konkurovat nejen svojí bezpečností a ekologií, ale i stále rostoucími požadavky na rychlost přeprav. Skupina AWT nabízí kombinovanou dopravu již 15 let, včetně systému ACTS umožňujícího jednoduchou překládku na každé vlečce. Rychle rozvíjí svůj terminál Ostrava-Paskov, jedno z mála otevřených překladišť v Česku. I zde to je zatím "státu navzdory", protože nebyly včas vypsány příslušné programy z evropských fondů.

Železnice si dokáže poradit i s nepříznivými trendy na trhu, například s rekordními cenami nafty. Podstatnou část lokomotiv jsme již osadili novými motory Caterpillar s nižší spotřebou, začali jsme masivně používat bionaftu a zavádíme nová technologická a provozní opatření.

Jestli dnes tuzemské železnici něco chybí, je to vedle pochopení a podpory státu také správný marketing a schopnost dát o sobě vědět. Jak ale dnes a denně vidím kolem sebe, čím dál více zákazníků přemýšlí nad svými logistickými náklady a nebojí se nových řešení. Do budoucna proto zůstávám optimistou.


Edin Sose
obchodní ředitel skupiny AWT

Zdroj: Logistika

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
Ukliďme Česko
23
9. 2017
23.9.2017 - Festival, slavnost
Brno
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí