Čtvrtek, 28. března 2024

Česká biopaliva - udržitelná a levná příležitost

Již poměrně dlouho se mluví o tom, čím nahradit současná fosilní paliva vyrobená z ropy. Můžeme se dlouze hádat o tom, zda ropa lidstvu dojde za třicet nebo osmdesát let.

Česká biopaliva - udržitelná a levná příležitost

Jisté však je, že ropa v dostupných nalezištích dochází. Její těžba se přesouvá do míst, kde je jak technologicky, tak finančně náročnější.

I když tedy lidstvu nehrozí bezprostřední nedostatek této suroviny, bude nevyhnutelně čím dál dražší. To nás snad dožene k hledání rozumných alternativ dřív, než budeme na úplném suchu. Už dnes však řada vědců naříká nad tím, jak touto drahocennou surovinou, která vznikala miliony let, plýtváme každodenním popojížděním v kolonách dalších aut.

Co místo ropy


V dnešní době, kdy jedna krize stíhá druhou a kdy náklady každého z nás letí nahoru, se k tomu přidává další požadavek: alternativa k fosilním palivům by měla být ještě o trochu levnější než paliva současná.
To už je skutečně oříšek. Krásně se poslouchají vize některých odborníků, podle nichž za pár let budeme jezdit na vodík a na popojíždění po městě budeme mít v garáži auto na elektřinu ze zásuvky. Totéž vidíme v automagazínech, které pod vlivem energetických gigantů mluví v drtivé převaze o plug-in hybridech nebo rovnou o elektromobilech. Občas pak vezmou na milost nějaké to CNG. Když ale spadneme zpátky na zem a porozhlédneme se po příležitostech, které jsou již dnes na trhu, je realita trochu jiná.
e85Pomineme-li LPG, což v podstatě není alternativa k ropě, ale rovněž palivo z ní vyrobené, pak jsou na trhu skutečné alternativy jen dvě: zemní plyn (CNG) a biopaliva. A právě biopaliv si víc než kdykoliv předtím začíná všímat i šetrný český řidič. Sice jim zatím odolávají "značkové" čerpací stanice velkých nadnárodních řetězců, když ale sjedeme z dálnice, velmi brzy narazíme na čerpačku, kde je k dostání například E85 (směs 85% bioetanolu a 15% benzínu) nebo směsná motorová nafta 30, ať už se prodává pod názvem biodiesel, ekodiesel, setadiesel, B30 či jinou obchodní značkou. Počet čerpacích stanic, kde lze tato moderní biopaliva načerpat, se raketovým tempem zvyšuje a dosahuje již téměř 350 pump po celé České republice. CNG se svými necelými 50 veřejnými pumpami tak můžou biopalivům jen závidět.

Cena - nejdůležitější kritérium českého řidiče


Důvod, proč biopaliva začínají českého řidiče zajímat, je jednoduchý - cena paliv. S železnou pravidelností se poslední dobou v médiích setkáváme s články na téma rekordně drahých motorových paliv, jejichž cena již třetím rokem neustále stoupá a v současnosti dosáhla historického maxima. Cena benzínu dnes překračuje hranici 36 korun za litr, cena nafty je ještě o korunu výše.

graf
zdroj CCS

Na vině jsou dvě skutečnosti - silný dolar, za který se ropa na burze obchoduje a vysoká cena samotné ropy, která se již dlouhou dobu drží nad 110 dolary za barel. V porovnání s okolními státy ceně paliv u nás nepřidá ani vysoká spotřební daň, která je u nafty 10,95 Kč/l a u benzínu 12,84 Kč/l. Po jejím snížení už přes rok volají jak čerpadláři, tak autodopravci, kteří často raději tankují za hranicemi než u nás.

Situace na trhu s biopalivy


V současné ekonomicky nepříznivé situaci se tedy český řidič poohlíží po něčem levnějším a narazí i na biopaliva. Alternativou k naftě je právě zmiňovaná směsná motorová nafta SMN 30. Již ze zkratky lze vyvodit, že jde o směs 30% bionafty (MEŘO) a 70% nafty. Cenový rozdíl zde není příliš velký - činí 2 - 3 koruny na litr. Přesto jde o palivo, které řidičům s vysokým nájezdem kilometrů přinese nemalé úspory. I proto se hojně využívá v kamionové dopravě, kde se rovněž můžeme setkat s použitím čisté bionafty B100. Jejím problémem není ani tak vlastní použití v motoru. Vážnější překážku představuje zarytý odpor automobilek povolit toto palivo, aniž by člověk nepřišel o záruku na voze. O tom, kolik lze s palivem SMN30 v současnosti ušetřit, ukazuje model, který předpokládá využití v běžné ojeté Škodě Octavia. Model vychází z předpokladu mírného navýšení spotřeby o 4% oproti spotřebě nafty a zároveň předpokládá častější výměnu olejové náplně a olejového filtru.

Model výpočtu úspory provozních nákladů provozu na SMN30
tabulka
Zdroj: CZ Biom

Další palivo, které je na trhu zhruba 2 roky, představuje E85. Jde o lihobenzínovou směs pro tzv. FFV (Flefible Fuel Vehicles) automobily s 85% bioetanolu a 15% benzínu. I přes relativně krátkou dobu, před kterou se toto palivo na našem trhu objevilo, zaznamenává E85 významný nárůst jak v počtu pump, kde jej naleznete (v současnosti jich je cca 180 po celé České republice), tak v prodaném množství. Je to dáno výrazně nižší cenou. Ta bývá oproti benzínu o 10 korun na litru nižší. Přesto, že i v případě tohoto paliva je nutné počítat s vyšší spotřebou paliva (o cca 15 - 25% podle stylu jízdy) a o něco častějšími výměnami oleje s filtru, kterou některé automobilky u vozidel FFV vyžadují, docházíme k významné úspoře provozních nákladů, jak ukazuje následující tabulka.

Model výpočtu úspory provozních nákladů provozu na E85

tabulka
Zdroj: CZ Biom

Model znázorňuje nižší náklady u vozidel Ford Mondeo 2.0 FFV, Škoda Octavia 1.6 multifuel a ojetá Škoda Fabia 1.4 MPI, která sice není z výroby uzpůsobena k provozu na bioetanol, ale je přestavěna prostřednictvím kitu.
Tento kit dnes na českém trhu nabízí několik specializovaných firem, které ho umí bezproblémově namontovat do vašeho auta za několik hodin. Jde o minimální zásah do motoru, kdy se za řídící jednotku vkládá další přídavná jednotka. Ta zajišťuje prodloužení doby vstřiku paliva do motoru, což je třeba kvůli jeho nižší výhřevností a tudíž nutností vpravení většího množství paliva do válce než tomu bývá u benzínu. Vozidla upravená již z výroby samozřejmě disponují řadou významnějších úprav, ale jako začátek bezproblémové exkurze do světa biopaliv agregát s dobrou kondicí v našich podmínkách postačuje.

E85 - kdo na něj jezdí


Všechny Flexi Fuel automobily jsou schopny bezproblémového provozu na palivo E85 i benzín. Při pohledu na množství tohoto paliva, které se u nás prodá a počet FFV aut, kterých po českých silnicích zatím jezdí pouhých několik tisíc (včetně přestaveb a individuálního dovozu), však odhalíme významnou disproporci, kam se velké množství tohoto prodaného paliva poděje. Odpověď je jednoduchá - lidé toto palivo používají ve svých neupravených vozidlech (často navíc staršího data výroby). Na pumpách se tak lze setkat s praxí, že řidič tankuje směs, kde polovinu tvoří benzín a polovinu E85. Jsou i automobily, které i bez úprav na palivo E85 jezdí bez problémů, což odhalil i před rokem uveřejněný test starší Škody Felicia ve Světě motorů.
e85Tuto praxi však nelze doporučit s ohledem na komplikace, které tyto řidiče dříve či později potkají. Jak motory, které u těchto vozidel již mají něco za sebou, tak celá palivová soustava, nezajišťují plnou těsnost systému. Bioetanol zde svou zvýšenou agresivitou a následnou korozí může udělat své. Rovněž materiály, které se dříve používaly v palivové soustavě, může E85 narušit. Výsledkem může být minimálně únik paliva.
Zkušeností s tímto "experimentováním" najdeme na různých diskusích na internetu mnoho. V poslední době se v této oblasti snaží osvětově působit CZ Biom - České sdružení pro biomasu prostřednictvím své kampaně Biopaliva frčí. Na webu www.biopalivafrci.cz se mimo pravidelných aktualit můžete setkat s výčtem všech typů FFV vozů, které automobilky v současnosti na našem trhu nabízejí. Jde o nabídku dnes již vskutku širokou.

Vývoj cen biopaliv


Řada kritiků biopaliv tvrdí, že jejich cena je navázána na cenu fosilních paliv. Tudíž nebudou nikdy konkurenceschopná a bude nutno je stále dotovat systémem povinností či úlevami na daních. Jak však ukazuje vývoj v roce 2011, není to úplně pravda.

graf
Zdroj: Sdružení pro výrobu bionafty

Vývoj cen biopaliv v loňském roku stagnoval, případně se cena zvyšovala jen velmi mírně. Tento vývoj ilustruje graf znázorňující cenu bionafty v průběhu roku 2011. Cena E85 v loňském roce "nudně stagnovala" a ke zvýšení její ceny v závěru roku vedlo výrobce jen zvýšení zastoupení benzínu jako příprava pro zimní období.

Výrobní cena biopaliv je převážně závislá na cenách zemědělských surovin na komoditních burzách, ze kterých se biopaliva vyrábějí. V případě u nás produkované bionafty je to především cena řepky olejné, v případě českého bioetanolu cena cukrové řepy, případně obilovin, ze kterých se kvašením a následnou destilací vyrábí. Samozřejmě výsledná cena biopaliv do jisté míry vývoj ostatních paliv odráží. Je to jednak dáno potřebou fosilních paliv, které se při výrobě biopaliv používají a jednak tím, že vysokoprocentní směsi, které na trhu jsou, mají i určité procento fosilních paliv. U E85 jde o 15% benzínu, které se v zimním období v souladu s příslušnou technickou normou na toto zastoupení zvyšuje na 30%. Cena benzínu se tak samozřejmě do ceny takové směsi projevit musí. Určitě jde však o závislost podstatně volnější, než je závislost ceny fosilních paliv na ropě. Svou roli v ceně biopaliv na trhu určitě sehrává i politika pumpařů, kteří se často snaží přizpůsobovat ceny biopaliv cenám ostatních nabízených paliv. Tím se jim vytváří větší prostor pro jejich marže.

Budoucnost biopaliv


Pomineme-li všechny důvody, proč hledat alternativy k fosilním palivům, proč inovativně zaměřené ekonomiky - jako třeba švédská - jdou v tomto ohledu příkladem a proč Evropská unie nabádá své členské státy, aby tento směr následovaly, existují již všechny předpoklady pro prostředí stabilního trhu s biopalivy i u nás:

- Disponujeme důvěryhodnými a prověřenými domácími výrobci, kteří svá biopaliva musí povinně certifikovat, aby je nikdo nemohl neoprávněně nařknout, že ničí životní prostředí více než paliva fosilní.
- Vytvořila se síť spolehlivých distributorů a čerpacích stanic po celé republice.
- Existuje nabídka vozidel v příznivých cenových relacích, která na ně bez problémů jezdí.

Biopaliva se zkrátka již stala přirozenou součástí českého trhu s pohonnými hmotami, to je fakt, se kterým se pomalu, ale jistě, smiřují i jejich největší odpůrci z řad konzervativních petrolejářů. Navíc i v době ekonomické stagnace nabízí jejich domácí výroba nezanedbatelné pracovní příležitosti pro naše zemědělce. Určitě nejsou samospasitelná a v žádném případě nenahradí stoprocentně spotřebu fosilních paliv. Ale svojí pozici v mixu paliv, která se do budoucna bude určitě ještě rozšiřovat, si určitě našla a ve střednědobém výhledu můžou i českou společnost svými vlastnostmi a cenou ještě více obohatit.

Jiří Trnka
výkonný ředitel CZ Biom - Českého sdružení pro biomasu

Zdroj: Časopis Alternativní energie - www.alen.cz

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů