Modernizace osvědčeného Turboletu s úspornějšími motory
Jeden z pravděpodobně nejúspěšnějších výrobků československého a českého
leteckého průmyslu, dvoumotorový víceúčelový stroj L-410 Turbolet, se vyrábí již
více než čtyřicet let. V leteckém průmyslu, který se neustále snaží přicházet s
novými typy, jde o trvanlivost velmi neobvyklou. Protože ale zájem o velmi
vytrvalý víceúčelový letoun, dnes vyráběný v Kunovicích leteckou firmou Aircraft
Industries (dříve LET), stále vzrůstá, rozhodl se výrobce pro jeho radikální
modernizaci. 16. listopadu vzlétl z místního letiště technologický demonstrátor
nové verze - L-410UVPE-20, imatrikulovaný OK-LEK s již zastavěnými novými motory
GEH80 a vrtulemi AV-725.
Jeden z pravděpodobně nejúspěšnějších výrobků československého a českého leteckého průmyslu, dvoumotorový víceúčelový stroj L-410 Turbolet, se vyrábí již více než čtyřicet let. V leteckém průmyslu, který se neustále snaží přicházet s novými typy, jde o trvanlivost velmi neobvyklou. Protože ale zájem o velmi vytrvalý víceúčelový letoun, dnes vyráběný v Kunovicích leteckou firmou Aircraft Industries (dříve LET), stále vzrůstá, rozhodl se výrobce pro jeho radikální modernizaci. 16. listopadu vzlétl z místního letiště technologický demonstrátor nové verze - L-410UVPE-20, imatrikulovaný OK-LEK s již zastavěnými novými motory GEH80 a vrtulemi AV-725.
Neobvyklé je, že nové motory mají stejné rozměry jako předchozí pohonná jednotka M-601E,ale vyšší výkon 597 kW, nižší spotřebu paliva a delší životnost. Pozoruhodné je, že i AV-725 firmy Avia Propeller je výrazně modernizovanou verzí známé vrtule V-510, od níž se liší nižší hmotností a vyšší účinností. Je ovšem zajímavé, že nejde o letoun, který byl na výrobních linkách nově zhotoven. Ke zkouškám motorů byl využit na letišti dlouhodobě odstavený stroj výrobního čísla 851428, dříve provozovaný s imatrikulací RA-67551 Archangelsk Airlines. Výrobci doufají, že nyní probíhající letové certifikační zkoušky prokáží, že díky novým pohonným jednotkám dojde ke zkrácení délky vzletu, zvýšení cestovní rychlosti, celkovému zlepšení výkonových parametrů letounu včetně doletu, zvýšení užitečného platícího zatížení a snížení spotřeby paliva. Počítají také se zlepšením ekonomiky jeho provozu na letištích s vyšší nadmořskou výškou či při vyšších teplotách.
Administrativně je nyní zástavba nové pohonné jednotky schvalována Evropskou agenturou pro bezpečnost civilního letectví (EASA). Pozoruhodné je, že zahájené letové zkoušky nového modelu vyvrcholí v polovině roku 2012 zkouškami v zemích, kde běžně panují vysoké teploty. Na podzim příštího roku by měl být u EASA ukončen také zmíněný certifikační proces. Pokud letové testy dopadnou úspěšně, lze předpokládat, že se mezi menšími leteckými společnostmi z celého světa výrazně zvýší zájem o tento typ. (O dalším dění kolem slavného československého letounu budeme naše čtenáře průběžně informovat).
Fotografie: Ondřej Smrtka
ZDROJ: Flymag.cz, Mgr. Zdeněk Procházka
Sdílet článek na sociálních sítích