Lanovky se prosazují v MHD
Vedle nezaměnitelne role lanovek pro turistiku a sport v horach a referatů o
vyvoji novych typů, představil každych 6 let konany mezinarodni kongres 24.- 27.
řijna (tentokrate v Rio de Janeiru) i uspěšne zkušenosti s jejich nasazenim v
městske hromadne dopravě. RENESANCE KABELOVYCH DRAH Víc jak stoleté zkušenosti s
pozemními kolejovými lanovkami na vyhlídkové vrchy včetně legendární Cable- Car,
která již před 140 lety vyvážela v tramvajových vagonech připojených kleštinami
na oběžné lano obyvatele San Franciska od přístavu k městskému návrší Nobb Hill
do stoupání až 21 %, zužitkoval v 80. letech 20. století francouzský výrobce
lanovek a vleků Pomagalski ke stavbě několika kratších drah s menšími
obíhajícími kabinkami. Už nikoliv "gripman" kleštiny, ale elektromechanické
záchytné ústrojí pod vozidly dokáže k oběžnému lanu mezi kolejnicemi připojovat
a odpojovat kabinky na zastávkách, aby umožnilo nástup a výstup cestujících.
Přestože se na zkušebním okruhu v Grenoble podařilo odstranit řadu nedostatků a
vyvinout pomocné rozběhové a dobrzďovací systémy malých kabinek, prosadily se
jen jako atrakce na světových výstavách. V roli městské dopravy na krátké úseky
a ke spojení letištních terminálů uspěly v konkurenci monorailů až větší kabiny
nebo soupravy, které dnes úspěšně prosazuje mezinárodní holding
Doppelmayr/Garaventa pod označením DCC (Doppelmayr Cable Car). První dráha
Mandalay v Las Vegas propojující po mostové estakádě několik obřích restaurací a
heren byla uvedena do provozu roku 1999. V páru 5článkových jednotek v
kyvadlovém provozu s rychlostí až 36 km/h, přepravila do současné doby 300
milionů cestujících - hotelových hostů a turistů. Další DCC připravují nebo již
provozují v Torontu, Caracasu, Mexico City, Las Vegas, Ouklandu, v Kataru (s
kapacitou až 50 mil. cestujících ročně). Na skvělý městský systém podzemních
drah BART je hodlá napojit San Francisko. Jednoduše vybavené kabiny nabízejí
obvykle jen 8 míst k sezení a až 82 míst ke stání, široké automatické dveře vozů
i nástupišť umožňují zkrátit zastavení v mezistanicích na 30 sekund. DO BENATEK
KABINOVYM METREM Víc jak 12 milionům ročních návštěvníků města lagun, mostů a
paláců pomáhá v komplikovaném příjezdu vlaky, autobusy, automobily a loděmi od
19. dubna 2010 revoluční dopravní prostředek DCC, označovaný jako automatické
kabinové metro APM (Automated People Mover). Na uměle naplaveném ostrově
Tronchetto s přístavem a garážemi přestupují návštěvníci na čtyřvozové kyvadlové
soupravy metra tažené oběžným lanem, které je během 3 minut rychlostí 30 km/h po
nových mostech dopraví bez čekání až do historického centra na Piazzale Roma za
pouhé 1 euro. Na trase se proti sobě jedoucí soupravy míjejí 8 m nad hladinou
laguny v mezistanici Marittima, kde si turisté rádi vystoupí aby zachytili
kamerami živý provoz přístavu. Architekturu stanic i vlastních dvou mostů (170 m
dlouhý Canale Tronchetto a kratší Santa Clara) svěřili benátskému architektu
Francesco Coccovi, který dal zastřešení futuristický tvar mřížového skeletu,
připomínajícího v Tronchette křídla létajících racků a proslulých benátských
mušlí, aby harmonovaly se stylem města. Hodinová kapacita dosahuje až 3000
cestujících v každém z obou směrů. Provoz dráhy, nástupiště i vnitřek vlaků má
pod stálou kontrolou dispečer pomocí televizních kamer a s cestujícími může za
jakýchkoliv problémů udržovat hlasové spojení. KOLEJOVE MINIMETRO S
ODPOJITELNYMI KABINKAMI Po téměř 20leté přestávce se k vývoji lanem tažených,
avšak na stanicích odpojitelných kabinek vrátil francouzský Leitner a koncem
roku 2008 uvedl do provozu technicky vyzrálou automatickou i kolejovou městskou
dráhu Mini- Metro v italské Perugii. Po 3,2 km dlouhé dvoukolejné trati se
stoupáním 160 m, s několika kratšími tunely a 7 zastávkami, obíhá rychlostí 20
km/h v jedenapůlminutových intervalech až 25 kabinek s kapacitou po 25 osobách.
Před vjezdem do stanice se pomocí narážky automaticky odpojí od oběžného lana
poháněného na horní stanici elektromotorem o výkonu 1100 kW, automaticky dobrzí
a otevře dveře. Po nástupu cestujících se přítlakem pneumatikových kol
rozběhového systému urychlí a připne na oběžné lano. Na konečných stanicích se
kabiny automaticky odpojují a karuselová točnice je přeloží na paralelní kolej
[https://www.kamsnim.cz/categories/olejJedly] pro opačný směr jízdy. Při plném
vytížení dráha přepraví až 3000 cestujících za hodinu. Po prvních zkušenostech
musely kabiny dostat protivandalskou úpravu. O stavbě lanového minimetra
nejnověji uvažuje Vídeň, Káhira a Bolzano. V CARACASU A MEDDELINU NAVAZUJI
KABINKOVE LANOVKY NA METRO Hlavní město Venezuely (4,5 mil. obyvatel) řeší
dopravní problémy okrajových čtvrtí na linky povrchového metra nejnověji
přípojnými lanovými drahami s odpojitelnými kabinami pro 8 osob. Linka A se
třemi mezistanicemi dlouhá 1,8 km, a linka B dlouhá 5 km, nasazovanými ve špičce
s taktem 27 s zvládnou přepravu až 20 000 osob denně. Jízdné se
pohybuje kolem 50 centů. Vzorem této dopravy se stalo druhé největší město
Kolumbie Meddelín, které dokázalo již roku 2006 vybudovat 2 km dlouhou vzdušnou
linku s odpojitelnými kabinkami Leitner/POMA, jezdícími rychlostí 16 km/h. Tato
dráha umožňující zkrátit přepravu cestujících z přelidněných slums na okraji
velkoměsta do údolí ke stanicím metra v centru vyřešila do značné míry i
kriminalitu v městě drogových kartelů. Roku 2008 proto byla spuštěna druhá 2,7
km dlouhá linka a nejnověji i třetí linka L. Jednoduše vybavené kabiny nabízejí
místo 8 až 10 sedícím cestujícím. USPĚŠNA "TROJČATA" 3 S Dřív než se švýcarská
firma Von Roll roku 1996 stala součástí dnešní Doppelmayr Seilbahnen GmbH.,
přišla s nápadem nahradit kyvadlové lanovky křížencem oběžných lanovek s
odpojitelnými kabinkami, pojíždějícími po páru nosných lan. Tažné lano jako
třetí jim dalo označení 3 S (Drei Seile). Odpojitelné elegantní kabinky až pro
28 cestujících v závěsu 8kolových běhounů pojíždějících po nosných lanech jako
po visutých kolejnicích, se na koncových stanicích po nástupu cestujících a
pozvolném rozběhu automaticky připojují na obíhající tažné lano patentními
spínacími systémy. Rychlostí až 30 km/h zvládnou přepravu až neuvěřitelných 5000
osob za hodinu. Dvojitá nosná lana umožňují překonávat rekordní rozpětí mezi
stožáry a tím i mimořádně vysoké výšky nad údolími. V severoamerickém lyžařském
centru Whistler-Blackomb dopravují červené kabiny lanovky s logem "Peak 2 Peak"
z jednoho horského vrcholu na druhý, 4 km vzdálený, až 2000 cestujících za
hodinu rychlostí 7,5 m/s, místy až nad 430m údolím. O prvenství této lanovky co
do délky ji nedávno připravila 5383 m dlouhá lanovka v Soči s kabinami pro 30
cestujících. Událostí roku se stalo nasazení kabinové lanovky typu 3 S na
spolkové zahrádkářské výstavě BUGA 2011 v Koblenzu, kde v 18 kabinách pro 35
osob přepravila během prvních 8 týdnů přes Rýn milion cestujících. NEJVYKONNĚJŠI
KABINOVA LANOVKA S VYHLIDKOU NA RYNSKE UDOLI V místě kde se Mosela vlévá do
Rýnu, 40 m nad jeho hladinou, jsou mezi pobřežními podpěrami v odstupu 850 m
napjata dvě dvojice nosných lan ? 54 mm (hmotnost 17 t). Bohatě prosklené kabiny
a futuristické řešení koncové stanice umožňují i nástup vozíčkářů a cyklistů.
Poháněcí stanice s příkonem 960 kW se chlubí napájením na síť s "ekoproudem".
Jedna z kabin testuje vybavenost pro blízkou budoucnost - vytápěná sedadla a
stolové vybavení. Pohon umožňuje zvýšit standardní rychlost 4,5 m/s na 5,5 m/s,
což dovolilo v době největšího zatížení při zahájení výstavy BUGA 4.června 2011
dosáhnout světového přepravního výkonu pro lanovky vůbec - 7600 osob za hodinu.
Lanovka postavená během 14 měsíců s investicí 12 mil. eur měla sloužit pouze po
dobu výstavy, podle nové dohody ji společnost Doppelmayr bude provozovat i pro
turistický provoz po dobu 5 let. NEW YORK OBNOVIL "VZDUŠNOU TRAMVAJ" New York
jako prvý se rozhodl již roku 1977 využít klasickou velkokapacitní kyvadlovou
lanovku do funkce městské hromadné dopravy. Rodinám na vzkvétajícím Roosevelt
Islandu umožnila rychlou přepravu přes East River ke stanici metra na
Manhattanu, brzo se stala navíc turistickou atrakcí, umožňující skvělý výhled na
frontu mrakodrapů. Dvě nezávislé paralelní lanové dráhy s kabinami pro 125
cestujících s rychlostí 30 km/h zvládaly přepravu až 1600 cestujících za hodinu.
Po 33 letech bezpečného provozu je Leitner/POMA nahradily jen zdánlivě podobnou
lanovkou na úrovni současných technologií. Na stejných místech od 30.11.2010
dnes přejíždějí East River o málo menší, avšak pohodlnější kabiny tzv. funiforu
zavěšené k běhounům pojíždějícím po dvojici nosných lan ? 56 mm jako po
vzdušných kolejích s rozchodem 4,2 m. Taženy jsou jediným, dvojitě vedeným,
tažným lanem. Nástupní stanice byly dovybaveny výtahy pro vozíčkáře, kabiny
dostaly líbivější design. Systém funiforu umožňuje provoz až do rychlosti větru
80 km/h. Spolehlivost zaručuje nezávislý provoz obou paralelních drah, které
denně přepravují kolem 5000 cestujících. LANOVKY PŘISPĚJI K OZDRAVĚNI NĚSTSKE
DOPRAVY Hned v úvodním projevu Kongresu O.I.T.A.F francouzský expert Michael
Potier nasměroval jednání k perspektivám integrace lanových drah do systému
městské hromadné dopravy. Automatické oběžné kabinové dráhy nemohou sice
kapacitou nahradit hlubinná metra, S-dráhy nebo tramvajové či autobusové městské
sítě, ale v návaznosti na jejich linky zastanou pružné a ekologické napojení od
jejich stanic se vzdálenějšími rezidenčními čtvrtěmi, výstavními areály,
sportovními stadiony, nemocničními komplexy nebo univerzitními kampusy. Dají se
realizovat i v hustě osídlených místech vzhledem k minimálnímu záběru pozemních
ploch. Zvládnou vysoká stoupání, jsou téměř bezhlučné a vzhledem k elektrickému
pohonu nezatěžují město zplodinami CO2 jako automobilová a autobusová doprava.
Tím jsou schopné zvyšovat životní kvalitu v městech. Ing. Jan Tůma
Vedle nezaměnitelne role lanovek pro turistiku a sport v horach a referatů o vyvoji novych typů, představil každych 6 let konany mezinarodni kongres 24.- 27. řijna (tentokrate v Rio de Janeiru) i uspěšne zkušenosti s jejich nasazenim v městske hromadne dopravě. RENESANCE KABELOVYCH DRAH Víc jak stoleté zkušenosti s pozemními kolejovými lanovkami na vyhlídkové vrchy včetně legendární Cable- Car, která již před 140 lety vyvážela v tramvajových vagonech připojených kleštinami na oběžné lano obyvatele San Franciska od přístavu k městskému návrší Nobb Hill do stoupání až 21 %, zužitkoval v 80. letech 20. století francouzský výrobce lanovek a vleků Pomagalski ke stavbě několika kratších drah s menšími obíhajícími kabinkami. Už nikoliv "gripman" kleštiny, ale elektromechanické záchytné ústrojí pod vozidly dokáže k oběžnému lanu mezi kolejnicemi připojovat a odpojovat kabinky na zastávkách, aby umožnilo nástup a výstup cestujících. Přestože se na zkušebním okruhu v Grenoble podařilo odstranit řadu nedostatků a vyvinout pomocné rozběhové a dobrzďovací systémy malých kabinek, prosadily se jen jako atrakce na světových výstavách. V roli městské dopravy na krátké úseky a ke spojení letištních terminálů uspěly v konkurenci monorailů až větší kabiny nebo soupravy, které dnes úspěšně prosazuje mezinárodní holding Doppelmayr/Garaventa pod označením DCC (Doppelmayr Cable Car). První dráha Mandalay v Las Vegas propojující po mostové estakádě několik obřích restaurací a heren byla uvedena do provozu roku 1999. V páru 5článkových jednotek v kyvadlovém provozu s rychlostí až 36 km/h, přepravila do současné doby 300 milionů cestujících - hotelových hostů a turistů. Další DCC připravují nebo již provozují v Torontu, Caracasu, Mexico City, Las Vegas, Ouklandu, v Kataru (s kapacitou až 50 mil. cestujících ročně). Na skvělý městský systém podzemních drah BART je hodlá napojit San Francisko. Jednoduše vybavené kabiny nabízejí obvykle jen 8 míst k sezení a až 82 míst ke stání, široké automatické dveře vozů i nástupišť umožňují zkrátit zastavení v mezistanicích na 30 sekund. DO BENATEK KABINOVYM METREM Víc jak 12 milionům ročních návštěvníků města lagun, mostů a paláců pomáhá v komplikovaném příjezdu vlaky, autobusy, automobily a loděmi od 19. dubna 2010 revoluční dopravní prostředek DCC, označovaný jako automatické kabinové metro APM (Automated People Mover). Na uměle naplaveném ostrově Tronchetto s přístavem a garážemi přestupují návštěvníci na čtyřvozové kyvadlové soupravy metra tažené oběžným lanem, které je během 3 minut rychlostí 30 km/h po nových mostech dopraví bez čekání až do historického centra na Piazzale Roma za pouhé 1 euro. Na trase se proti sobě jedoucí soupravy míjejí 8 m nad hladinou laguny v mezistanici Marittima, kde si turisté rádi vystoupí aby zachytili kamerami živý provoz přístavu. Architekturu stanic i vlastních dvou mostů (170 m dlouhý Canale Tronchetto a kratší Santa Clara) svěřili benátskému architektu Francesco Coccovi, který dal zastřešení futuristický tvar mřížového skeletu, připomínajícího v Tronchette křídla létajících racků a proslulých benátských mušlí, aby harmonovaly se stylem města. Hodinová kapacita dosahuje až 3000 cestujících v každém z obou směrů. Provoz dráhy, nástupiště i vnitřek vlaků má pod stálou kontrolou dispečer pomocí televizních kamer a s cestujícími může za jakýchkoliv problémů udržovat hlasové spojení. KOLEJOVE MINIMETRO S ODPOJITELNYMI KABINKAMI Po téměř 20leté přestávce se k vývoji lanem tažených, avšak na stanicích odpojitelných kabinek vrátil francouzský Leitner a koncem roku 2008 uvedl do provozu technicky vyzrálou automatickou i kolejovou městskou dráhu Mini- Metro v italské Perugii. Po 3,2 km dlouhé dvoukolejné trati se stoupáním 160 m, s několika kratšími tunely a 7 zastávkami, obíhá rychlostí 20 km/h v jedenapůlminutových intervalech až 25 kabinek s kapacitou po 25 osobách. Před vjezdem do stanice se pomocí narážky automaticky odpojí od oběžného lana poháněného na horní stanici elektromotorem o výkonu 1100 kW, automaticky dobrzí a otevře dveře. Po nástupu cestujících se přítlakem pneumatikových kol rozběhového systému urychlí a připne na oběžné lano. Na konečných stanicích se kabiny automaticky odpojují a karuselová točnice je přeloží na paralelní kolej pro opačný směr jízdy. Při plném vytížení dráha přepraví až 3000 cestujících za hodinu. Po prvních zkušenostech musely kabiny dostat protivandalskou úpravu. O stavbě lanového minimetra nejnověji uvažuje Vídeň, Káhira a Bolzano. V CARACASU A MEDDELINU NAVAZUJI KABINKOVE LANOVKY NA METRO Hlavní město Venezuely (4,5 mil. obyvatel) řeší dopravní problémy okrajových čtvrtí na linky povrchového metra nejnověji přípojnými lanovými drahami s odpojitelnými kabinami pro 8 osob. Linka A se třemi mezistanicemi dlouhá 1,8 km, a linka B dlouhá 5 km, nasazovanými ve špičce s taktem 27 s zvládnou přepravu až 20 000 osob denně. Jízdné se
pohybuje kolem 50 centů. Vzorem této dopravy se stalo druhé největší město Kolumbie Meddelín, které dokázalo již roku 2006 vybudovat 2 km dlouhou vzdušnou linku s odpojitelnými kabinkami Leitner/POMA, jezdícími rychlostí 16 km/h. Tato dráha umožňující zkrátit přepravu cestujících z přelidněných slums na okraji velkoměsta do údolí ke stanicím metra v centru vyřešila do značné míry i kriminalitu v městě drogových kartelů. Roku 2008 proto byla spuštěna druhá 2,7 km dlouhá linka a nejnověji i třetí linka L. Jednoduše vybavené kabiny nabízejí místo 8 až 10 sedícím cestujícím. USPĚŠNA "TROJČATA" 3 S Dřív než se švýcarská firma Von Roll roku 1996 stala součástí dnešní Doppelmayr Seilbahnen GmbH., přišla s nápadem nahradit kyvadlové lanovky křížencem oběžných lanovek s odpojitelnými kabinkami, pojíždějícími po páru nosných lan. Tažné lano jako třetí jim dalo označení 3 S (Drei Seile). Odpojitelné elegantní kabinky až pro 28 cestujících v závěsu 8kolových běhounů pojíždějících po nosných lanech jako po visutých kolejnicích, se na koncových stanicích po nástupu cestujících a pozvolném rozběhu automaticky připojují na obíhající tažné lano patentními spínacími systémy. Rychlostí až 30 km/h zvládnou přepravu až neuvěřitelných 5000 osob za hodinu. Dvojitá nosná lana umožňují překonávat rekordní rozpětí mezi stožáry a tím i mimořádně vysoké výšky nad údolími. V severoamerickém lyžařském centru Whistler-Blackomb dopravují červené kabiny lanovky s logem "Peak 2 Peak" z jednoho horského vrcholu na druhý, 4 km vzdálený, až 2000 cestujících za hodinu rychlostí 7,5 m/s, místy až nad 430m údolím. O prvenství této lanovky co do délky ji nedávno připravila 5383 m dlouhá lanovka v Soči s kabinami pro 30 cestujících. Událostí roku se stalo nasazení kabinové lanovky typu 3 S na spolkové zahrádkářské výstavě BUGA 2011 v Koblenzu, kde v 18 kabinách pro 35 osob přepravila během prvních 8 týdnů přes Rýn milion cestujících. NEJVYKONNĚJŠI KABINOVA LANOVKA S VYHLIDKOU NA RYNSKE UDOLI V místě kde se Mosela vlévá do Rýnu, 40 m nad jeho hladinou, jsou mezi pobřežními podpěrami v odstupu 850 m napjata dvě dvojice nosných lan ? 54 mm (hmotnost 17 t). Bohatě prosklené kabiny a futuristické řešení koncové stanice umožňují i nástup vozíčkářů a cyklistů. Poháněcí stanice s příkonem 960 kW se chlubí napájením na síť s "ekoproudem". Jedna z kabin testuje vybavenost pro blízkou budoucnost - vytápěná sedadla a stolové vybavení. Pohon umožňuje zvýšit standardní rychlost 4,5 m/s na 5,5 m/s, což dovolilo v době největšího zatížení při zahájení výstavy BUGA 4.června 2011 dosáhnout světového přepravního výkonu pro lanovky vůbec - 7600 osob za hodinu. Lanovka postavená během 14 měsíců s investicí 12 mil. eur měla sloužit pouze po dobu výstavy, podle nové dohody ji společnost Doppelmayr bude provozovat i pro turistický provoz po dobu 5 let. NEW YORK OBNOVIL "VZDUŠNOU TRAMVAJ" New York jako prvý se rozhodl již roku 1977 využít klasickou velkokapacitní kyvadlovou lanovku do funkce městské hromadné dopravy. Rodinám na vzkvétajícím Roosevelt Islandu umožnila rychlou přepravu přes East River ke stanici metra na Manhattanu, brzo se stala navíc turistickou atrakcí, umožňující skvělý výhled na frontu mrakodrapů. Dvě nezávislé paralelní lanové dráhy s kabinami pro 125 cestujících s rychlostí 30 km/h zvládaly přepravu až 1600 cestujících za hodinu. Po 33 letech bezpečného provozu je Leitner/POMA nahradily jen zdánlivě podobnou lanovkou na úrovni současných technologií. Na stejných místech od 30.11.2010 dnes přejíždějí East River o málo menší, avšak pohodlnější kabiny tzv. funiforu zavěšené k běhounům pojíždějícím po dvojici nosných lan ? 56 mm jako po vzdušných kolejích s rozchodem 4,2 m. Taženy jsou jediným, dvojitě vedeným, tažným lanem. Nástupní stanice byly dovybaveny výtahy pro vozíčkáře, kabiny dostaly líbivější design. Systém funiforu umožňuje provoz až do rychlosti větru 80 km/h. Spolehlivost zaručuje nezávislý provoz obou paralelních drah, které denně přepravují kolem 5000 cestujících. LANOVKY PŘISPĚJI K OZDRAVĚNI NĚSTSKE DOPRAVY Hned v úvodním projevu Kongresu O.I.T.A.F francouzský expert Michael Potier nasměroval jednání k perspektivám integrace lanových drah do systému městské hromadné dopravy. Automatické oběžné kabinové dráhy nemohou sice kapacitou nahradit hlubinná metra, S-dráhy nebo tramvajové či autobusové městské sítě, ale v návaznosti na jejich linky zastanou pružné a ekologické napojení od jejich stanic se vzdálenějšími rezidenčními čtvrtěmi, výstavními areály, sportovními stadiony, nemocničními komplexy nebo univerzitními kampusy. Dají se realizovat i v hustě osídlených místech vzhledem k minimálnímu záběru pozemních ploch. Zvládnou vysoká stoupání, jsou téměř bezhlučné a vzhledem k elektrickému pohonu nezatěžují město zplodinami CO2 jako automobilová a autobusová doprava. Tím jsou schopné zvyšovat životní kvalitu v městech. Ing. Jan Tůma
ZDROJ: Techtydenik.cz
Sdílet článek na sociálních sítích