Pátek, 19. dubna 2024

V řadě moravskoslezských měst nemohou vzniknout nízkoemisní zóny

V řadě moravskoslezských měst nemohou vzniknout nízkoemisní zóny

Kvůli nedostačující silniční síti zřejmě zatím v řadě měst Moravskoslezského kraje nebude možné zavést takzvané nízkoemisní zóny, do kterých by nemohly vjíždět starší automobily nesplňující určité emisní limity. Vyplývá to ze studie ministerstva životního prostředí, která se zabývala vznikem nízkoemisních zón v 16 moravskoslezských městech. Ve většině měst by totiž podle studie nejprve musely být dobudovány komunikace nebo městské obchvaty, které by mohly sloužit jako objízdné trasy.

Studie proveditelnosti nízkoemisních zón v Moravskoslezském kraji se zaměřila na města s více než 10.000 obyvateli. Studii nyní města dostala k posouzení a připomínkování. "Studie ukázala, že u mnohých významných měst v aglomeraci, ať už je to Karviná nebo Havířov, ale i část Ostravy, v tuto chvíli jednoduše není možné nízkoemisní zónu vyhlásit z důvodů nedokončených obchvatů a některých částí dopravní infrastruktury," řekl již dříve novinářům náměstek ministra životního prostředí Ivo Hlaváč.

Podle studie lze například v Ostravě zavést nízkoemisní zónu jen v širším centru města a městských částech Poruba a Svinov. Náměstek ostravského primátora pro dopravu Aleš Boháč (ČSSD) dnes ČTK řekl, že město se vzniku nízkoemisních zón nebrání. Nicméně zavedení zón v oblastech vymezených studií by podle něj velký efekt pro zlepšení životního prostředí nepřineslo.

Město má připravenu vlastní studii, kterou se nyní zabývá jeho vedení. Připravit chce ještě navazující dopravní studii, která by řešila nejen objízdné trasy, ale například i dopravní značení nebo naváděcí systém na parkoviště. "Studie ministerstva říká, že pokud uděláme objízdnou trasu, tak se na této trase zvýší frekvence dopravy a množství emisí," uvedl Boháč. Pokud by město vymezilo zónu podle návrhu ministerstva, odklonilo by dopravu jen o několik ulic dál a opatření by nepřineslo velký efekt. "Myslíme si, že takové opatření by mělo větší význam, kdyby bylo tak, aby objízdné trasy byly ve větší vzdálenosti od osídlených domů," uvedl Boháč. Právě pro tuto variantu ale v krajském městě chybí dobudovat některé komunikace jako například Severní spoj.

Nízkoemisní zóny by mělo být možné zavádět ve znečištěných městech, lázeňských městech a obcích v chráněných územích. "Novela zákona o ochraně ovzduší umožňuje vyhlašování nízkoemisních zón. Vyhláška k tomuto zákonu bude schválena současně se zákonem, který je nyní v Poslanecké sněmovně ve třetím čtení. Předpokládáme účinnost od září tohoto roku," uvedl Hlaváč. Dodal, že poté budou moci samosprávy vyhlašovat nízkoemisní zóny. Od doby schválení nízkoemisní zóny samosprávou však musí uplynout ještě 12 měsíců, během nichž bude veřejnost o jejím vzniku informována.

Martina Helánová

Zdroj:ČTK
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů