Motor a třecí ztráty
TŘECÍ ZTRÁTY
Aby se vozidlo mohlo pohybovat, je potřeba přenést výkon motoru až na hnací kola. Při přenosu dochází k třecím ztrátám, které mohou činit až 15% z celkového výkonu motoru a tím ztrátu 15% paliva. U aut s pohonem na všechna kola jsou výborné trakční vlastnosti na kluzkém povrchu, ale větší spotřeba paliva, kvůli vyšším třecím ztrátám v převodech.
ZTRÁTY V MOTORU
Již v motoru dochází ke ztrátám, způsobených třením pístů ve válcích, které rostou otáčkami motoru. Ztráty v kluzkých ložiskách klikové hřídele závisí na jejich ploše, čím méně ložisek, tím menší jsou ztráty. Třecí ztráty také závisí na toleranci vzájemně pohyblivých dílů, což nejde nijak ovlivnit. Auto se ,,živým" motorem je většinou úsporné.
PŘÍDAVKY DO OLEJE
Existují v podstatě 3 skupiny přídavků do oleje. Do první skupiny patří přípravky, které mají snižovat tření a tím spotřebu paliva. Druhá skupina je doporučena především pro starší motory k zacelení mikroskopických trhlin a utěsnění. Poslední skupina má zajistit odstranění nečistot a usazenin v motoru. Každá skupina je vyrobena na jiné bázi, ale všechny jsou dost drahé. Příměsi olejů nezlepšují kvalitu vlastní olejové náplně. Kvalita vlastní náplně je tedy rozhodující.
PŘEVODOVÝ OLEJ
Aby mazací vrstva mohla čelit velkým tlakům a rázům, musí mít převodový olej dostatečnou viskozitu. Z hlediska nízké spotřeby paliva je výhodné používat převodový olej s nejnižší předepsanou viskozitou. Při použití nadměrného množství oleje v převodovce, se zvyšuje tření a zvyšuje odpor a spotřeba.
ROZVODOVKA A HNACÍ HŘÍDELE
V rozvodovce s diferenciálem dochází k dalšímu záběru ozubených kol a tím celkovým ztrátám asi 5%. K určitým ztrátám dochází při přenosu energie hnacími hřídelemi, to je však stejně zanedbatelné jako při tření ve valivých ložiskách spojovací hřídele a kol. Pokud jsou kola v pořádku, mělo by se na zvedáku otáčet naprosto volně, čím déle, tím lépe.
KOMPRESNÍ POMĚR
Udává, jak moc je plyn ve válci v horní úvrati stlačen. Čím větší kompresní poměr, tím lepší tepelná účinnost motoru a tím větší využití energie přivedené do motoru. Motor s vyšším kompresním poměrem potřebuje k dosažení stejného výkonu méně paliva. Dnešní moderní benzínové motory mají kompresní poměr kolem 11, naftové motory 15-20 to je další z důvodů proč je diesel úspornější. Kvůli opotřebení motoru dochází k postupnému snižování kompresního poměru. Neklamným znamením je pak namodralý kouř z výfuku. Zmenšením kompresních tlaků se snižuje výkon motoru a roste spotřeba.
ZDROJ:http://www.pneu-poradna.cz