Čtvrtek, 25. dubna 2024

Mopedy budou muset od roku 2016 splňovat EURO 3. Přesedláme na elektroskůtry?

Mopedy budou muset od roku 2016 splňovat EURO 3. Přesedláme na elektroskůtry?

Nedávno Evropský parlament rozhodoval o nových pravidlech pro zlepšení bezpečnosti a čistoty jednostopých motorových vozidel, od mopedů a skútrů po motorky. Mezi nejdůležitější novinky patří povinnost emisního limitu EURO 3 od roku 2016 pro mopedy, které dosud žádné emisní limity nemusely splňovat.

Obecně mopedy jako lehké motorky dnes znečišťují poměrně dost ovzduší, a přitom emisní limity jim dosud nebyly nijak stanoveny. Nově pro ně bude platit tato povinnost v podobě EURO 3 od 1. ledna 2016. U těžších motorek, které EURO 3 už mají, dojde ke změně takové, že jim od roku 2016 bude zavedeno přísnější EURO 4 a EURO 5, a od roku 2020 dokonce EURO 6.
Spory ještě stále panují u dalších dvou návrhů: povinnosti antiblokovacího brzdného systému ABS a tzv. palubního diagnostického systému (OBD), který pomáhá jezdcům a mechanikům objevit poruchy vozidla, a dnes existuje ve dvou stupních: první OBD I a sofistikovaný druhý OBD II, který vyžaduje nové technologie.
Pro velmi malé motocykly (mopedy, skútry) s motory do 50 ccm povinnost ABS neexistuje. Jasno je v tom, zavést ABS povinně u všech jednostopých vozidel nad 125 ccm. Pouze u mezikategorie (od 50 ccm až do 125 ccm) se bude ještě rozhodovat, zda povinnost ABS také zavést.
První stupeň OBD bude povinný pro všechny motocykly, mopedy a skútry, protože ho lze snadno zabudovat. Zavedení OBD II bude povinné až po roce 2020 zejména na podkladě posouzení jeho dopadů, protože přináší řadu technologických změn, které jsou velmi drahé.
Rovněž vzniknou nová opatření proti neoprávněným úpravám. Zejména bude zakázán tzv. tuning (nepovolené zásahy, jejichž cílem je nezákonně zvýšit maximální rychlost vozidla na úkor emisí znečišťujících látek, spotřeby paliva a bezpečnosti). Kontrolu úprav budou mít na starosti národní kontrolní orgány.
Odkazy:
Mezi nejekologičtější jednostopá vozidla patří bezpochyby ta, která jsou poháněná elektromotorem (či alternativním palivem): tj. elektromotorky či elektroskútry, včetně elektrokoloběžek. Dnes je na běžném trhu pro ekologické fanoušky k zakoupení již mnoho jejich variant. Je nutno počítat s tím, že ve srovnání se svými benzinovými "kolegy" mají většinou kratší dojezd, některé i nižší rychlost a jsou závislé na výkonnosti zabudované baterie.
České elektroskůtry: http://www.akumoto.com
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů