zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Další elektromobil na českém trhu

07.04.2012
Ekologická auta
Další elektromobil na českém trhu


Silnice České republiky bude brázdit další z řady ekologických vozů, společnost A. Charouz uvedla koncem února na trh užitkovou dodávku Ford Transit Connect Electric. Podle výhradního dovozce je primárně určena pro města nebo areály nemocnic, kde je požadavek na minimální emise. O vývoj elektromobilů a dalších vozů s alternativním pohonem se začal aktivněji zajímat i stát. Výzkum se v současnosti soustředí například v Centru vozidel udržitelné mobility, kam putovala dotace ministerstva školství ve výši téměř 200 milionů korun.

CVUM se bude zabývat výzkumem pístových motorů pro vozidla i energetiku, hnacích agregátů automobilů, včetně elektrických a hybridních, a jejich integrovaného řízení s ohledem na účinnost, šetrnost k životnímu prostředí a užitnou hodnotu z hlediska mobility.

"Od roku 2012 se počítá s jedním rozsáhlým dlouhodobým projektem v trvání pěti až sedmi let zaměřeným na zvyšování komplexní užitné hodnoty silničních vozidel a jejich agregátů," upřesnil výkonný ředitel Bohumil Mareš. Doplnil, že od roku 2014 by měl odstartovat další nejméně jeden integrovaný projekt pro pohonná ústrojí budoucích vozidel a od roku 2016 má CVUM v plánu další dva projekty zaměřené na alternativní paliva a systémy akumulace energie.

Antonín Charouz při uvedení nové dodávky, která na jedno nabití ujede až 130kilometrovou vzdálenost, konstatoval, že vůz má otevřít nové možnosti pro podnikatele a umožnit jim levný a ekologický provoz. "Automobil se chová jako normální dieselový vůz a má tentýž výkon," sdělil ředitel prodeje a marketingu Azure Dynamics pro evropský trh Gary Whittam. Dodal, že baterie vozu má životnost deset let a posléze může sloužit jako zásobník elektrické energie pro školy a jiné instituce. Doba nabíjení se pohybuje od šesti do osmi hodin při napětí 220 voltů.

V minulosti bylo téma čisté mobility v resortu podle Marty Machkové z ministerstva životního prostředí upozaděno. Uvedla, že to bylo způsobeno rozvojem jiných projektů s vyšší prioritou pro Českou republiku a také nedostatečnou společenskou poptávkou. "V současné době jsme svědky situace opačné, a to zvyšující se poptávky po čistých technologiích v automobilovém průmyslu. Důvody jsou jednak ekologické, ale i ekonomické," poznamenala.

Ministerstvo životního prostředí společně s ministerstvem průmyslu a jemu podřízenou agenturou pro podporu podnikání CzechInvest téma vozů s alternativním pohonem zahrnulo do státní politiky životního prostředí, která právě prošla meziresortním připomínkovým řízením a již bude projednávat vláda. "Není to rozhodně poslední krok v tématu čisté mobility a už jsou v plánu i další kroky, ale ty bychom z pochopitelných důvodů nyní nechtěli uvádět," řekl náměstek ministra životního prostředí Jakub Kulíšek.

Z hlediska podpory výzkumu a vývoje vozidel ministerstvo průmyslu podpořilo v rámci programu snižování emisí například projekty firem Škoda Electric, Tatra, Autometal, Explat, Zetor Tractors či Vítkovice Doprava.

Příklon k vozidlům na alternativní pohon hlásí také automobilky. Snižování emisí předepisují navíc nařízení Evropské komise. Největší český výrobce automobilů Škoda Auto začal trvale snižovat spotřebu a emise svých vozů od roku 2008 s první ekologickou generací verzí GreenLine. Od modelu Fabia až po superby nabízí Škoda v současné době celkem osm modelů ve verzi GreenLine.


ZDROJ: www.euro.cz

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
INISOFT s.r.o.
27
7. 2017
27.7.2017 - Seminář, školení
Olomouc, ibis Olomouc Centre
ASIO, spol.s r.o.
28
7. 2017
28.7.2017 - Ostatní akce
od 09:30 do cca 11:00, na YouTube
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí