zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Zelení chtějí v Německu omezit rychlost na dálnicích na 120 km/h

01.04.2012
Doprava
Zelení chtějí v Německu omezit rychlost na dálnicích na 120 km/h

Němečtí Zelení chtějí omezit rychlost na dálnicích ve Spolkové republice na 120 kilometrů za hodinu. Ta v současnosti obecně limitována není, platí tam však doporučení jezdit rychlostí do 130 kilometrů v hodině. Stanovením maximální povolené hranice by podle ekologické strany ubylo nehod a snížily by se emise i hluk. Respektovaný autoklub ADAC s tím ale nesouhlasí a už dříve to odmítla i kancléřka Angela Merkelová.

S návrhem přišli Zelení v Severním Porýní-Vestfálsku, kde se v květnu konají předčasné zemské volby, z nichž pravděpodobně vzejdou spolu se sociálními demokraty (SPD) jako vítězové a znovu vytvoří koaliční vládu. "Po vítězství SPD a Zelených ve volbách do zemského sněmu chceme tento limit zařadit do koaliční smlouvy," řekl dnešnímu vydání listu Rheinische Post místopředseda poslanecké frakce Zelených v düsseldorfském parlamentu Arndt Klocke.

Po zavedení rychlostního omezení na dálnicích v Severním Porýní-Vestfálsku ho plánují tamní Zelení rozšířit na celou zemi. "Současně se zasadíme o to, aby budoucí červeno-zelená zemská vláda zahájila iniciativu ve Spolkové radě s cílem zavést rychlostní limit 120 kilometrů v hodině po celém Německu," doplnil Klocke. Spolková rada je horní komorou německého parlamentu.

Klocke si od omezení rychlosti slibuje snížení nehodovosti a počtu úmrtí na německých dálnicích. "Světová zdravotnická organizace došla k závěru, že v EU by mohlo být každý rok zachráněno 5000 až 6000 životů, kdyby průměrná rychlost klesla jen o tři kilometry za hodinu," uvedl zemský poslanec Zelených, podle něhož by se tak mohlo zabránit až 140.000 haváriím.

Klocke argumentuje i šetrností k životnímu prostředí. Při rychlostním limitu na 120 kilometrech za hodinu by se podle něj snížily emise oxidu uhličitého (CO2) o devět procent a dalších škodlivých plynů až o 28 procent. Klesl by prý i hluk v okolí dálnic.

Omezení rychlosti podporuje i porýnská SPD, hlavně ale v osídlených oblastech, kde má toto opatření snížit hlukovou zátěž. O všeobecném rychlostním limitu strana podle Rheinische Post od roku 2010 nediskutuje. O tři roky dříve, kdy zasedala v berlínské vládě s konzervativci kancléřky Merkelové, navrhla snížit povolenou rychlost na německých dálnicích na 130 kilometrů za hodinu. Merkelová to však tehdy rozhodně odmítla a prohlásila, že za její vlády omezení nenastane.

Na celostátní úrovni jsou SPD i Zelení nyní v opozici. K moci by se nicméně mohli znovu dostat po parlamentních volbách v příštím roce.


Požadavek Zelených odmítl také vlivný ADAC. "Souvislost mezi všeobecným rychlostním limitem a úrovní bezpečnosti na dálnicích nelze prokázat," tvrdí mluvčí autoklubu. Počet mrtvých na silnicích přepočítaných na miliardu ujetých kilometrů je v Německu 2,2 a tento údaj má podle ADAC klesající tendenci. "Mnoho zemí se všeobecnou hranicí jako Belgie, Rakousko, Dánsko a USA jsou na tom hůř," dodala mluvčí.

Na 40 procentech německých dálnic podle ní navíc už nyní platí nějaké omezení rychlosti a většina nehod v zemi k tomu připadá na silnice nižších tříd. Za opodstatněný nepovažuje ani argument snížení emisí CO2, protože těch podle ADAC pochází v Německu z osobní dopravy jen 12 procent.

Zdroj: ČTK

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí