zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Proč (ne)rušit ministerstva

12.04.2012
Politika
Šlendryján
Proč (ne)rušit ministerstva

Tedy - "plán". Potíž je v tom, že jde o náhodný výkřik vyplývající z momentální politické srážky, konstelace a souhry různých zájmů: například jde o to, sesadit Jiřího Pospíšila z postu ministra spravedlnosti a dosadit na jeho místo Karolínu Peake.

Rušení konkrétních úřadů si mohla dát tato koalice dávno do programu už při svém vzniku. Fakt, že to ministry napadlo náhodou, nesvědčí o tom, že by to bylo řádně připravené. A vládnutí by snad mělo vycházet z důkladných návrhů, analýz a koncepcí, nikoli z náhodných výkřiků. Všimněme si třeba toho, že TOP 09 chce s rušenými ministerstvy rušit i všechny jejich rozpočtové kapitoly, ostatní zase chtějí kapitoly zrušených úřadů strčit pod jinou střechu. To je přece rozdíl zcela zásadního kalibru! A není dobré se dohodnout s opozicí? Co když bude příští vláda úřady zase obnovovat?

Centrální místní rozvoj

O významu ministerstva může leccos napovědět už jeho název a drobná jazykovědná analýza. Třeba ministerstvo pro místní rozvoj. Co je to místní rozvoj - ten by se měl přece řešit z místa! A kterého místa rozvoj? Úřad pak může nadržovat jedněm místům na úkor druhých. Při vzniku tohoto úřadu jsme neměli silné kraje, nyní je máme. Tohle ministerstvo dělá také bytovou politiku. Její pozůstatky po deregulaci ale mohou klidně dělat na ministerstvu financí, zbytek agendy lze rozdělit mezi vnitro (to dělá státní správu) a zemědělství. A pomoc s evropskými dotacemi? To může dělat nějaký odbor.

Horší je to s dalšími dvěma úřady, tedy s kulturou a životním prostředím. Všimněme si, že když se mluví o zrušení ministerstev, najdou si siláci a dravci vždycky ty nejslabší. Paradoxně přitom nikdo neuvažuje o zrušení ministerstva průmyslu, přestože průmysl je plně v soukromých rukou, ale kultura nikoli. Energetika se klidně může spojit s dopravou a podpora exportu se může přesunout pod ministerstvo zahraničí. Na co potřebuje premiér mohutný Úřad vlády? Nestačil by větší sekretariát?

Když bude ministr osobnost...

Naprostá většina evropských zemí ministerstvo kultury má. Řada z nich považuje kulturu za svůj největší poklad, který má stát chránit a opečovávat. U nás se na kulturu díváme tradičně jako na popelku, ta však nezametá, ale naopak je zametáno s ní. Nic na tom nemění fakt, že po odchodu Pavla Dostála řídí resort kultury jeden hejhula za druhým. Nová ministryně je slabá a nezkušená. Na živou kulturu dává ministerstvo sice pouhých 5 % rozpočtu (jinak jdou peníze především na kamenné instituce a památky), ale i to se jednou přece může pod dobrým ministrem změnit. Který politik se bez úřadu bude za tento cíl brát? Jak to bude s nejrůznějšími mezinárodněprávními závazky ministerstva (UNESCO, zápůjčky uměleckých děl, autorská práva)?

S ministerstvem životního prostředí je to vlastně podobné. Rovněž jde o důležitý symbol. Ale nejen to. A že mu šéfuje už druhý člověk, který s tímto oborem nemá odborně nic společného? To ale nemusí být navěky. Lidé na Ostravsku, kde se v zimě nedá dýchat, potřebují svoje politické zastání ve vládě. O lidech v severních Čechách, kteří nechtějí prolomení limitů, ani nemluvě. Přitom smysl existence resortů, se kterými by životní prostředí mohlo být sloučeno (zemědělství, průmysl - vyprodukovat, vytěžit), jde přirozeně proti cílům ochrany životního prostředí.

Když už jsme u zemědělství, tak proč má tento resort přes 5000 zaměstnanců? Nestačila by desetina?

AUTOR: Jan Macháček
Autor pracuje v týdeníku Respekt, rozšířený text vychází na www.respekt.cz.

Zdroj: HN

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí