I malá auta mohou být žíznivější než velké sedany
Někdy mám pocit, že ekologové a v návaznosti na ně i samotné automobilky se nás pomalu snaží dostat do malých lehkých automobilů. Dává to alespoň zdánlivě smysl. Vždyť čím je auto lehčí, tím jeho motor (většinou také malý a slabý) má méně práce. Jenže je tu ještě jedno velké "ale" - v současné ekonomické situaci si řada rodin může dovolit jen jedno auto. A ekologická výhodnost malého vozu s malým motorem se za hranicemi města ztrácí.
Proč? Malá auta jsou hatchbacky a to není, jak si můžete přečíst na této dvoustraně, právě aerodynamicky výhodný tvar. Ve vyšších rychlostech mimo město začne hrát tvar karoserie významnou roli a velké sedany nebo kupé jsou na tom mnohem lépe.
A to není všechno. Slabé motory už na dálnici nestačí. Jsou většinou spojeny jen s pětistupňovou převodovkou, a proto se musí točit do vysokých otáček, aby zvládly alespoň rychlost na dálnici povolenou.
Nízká hmotnost navíc znamená menší setrvačnost pohybu. Pusťte nohu z plynu u dvoutunového SUV a ze stejné rychlosti urazí delší vzdálenost do úplného zastavení než malý hatchback. Celkem tak může malé auto spotřebovat více paliva než velký vůz.
Škoda, že tabulkové údaje automobilek o průměrné spotřebě takové realitě neodpovídají. Hned by bylo jasné, že stálé zmenšování není ta jediná správná cesta.
AUTOR: Jan Markovič
AUTOR-WEB: www.ihned.cz