zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Nové přechody pro zvěř ušetří miliardy

24.04.2012
Doprava
Příroda
Nové přechody pro zvěř ušetří miliardy

Místo betonových mostů za 250 milionů vzniknou dřevěné, pětkrát levnější. Oprava D1 může začít, na dohodě o ekoduktech vázlo stavební povolení.

Silničáři vyhodili nejméně tři miliardy korun za stavby přechodů pro zvěř. Potvrdilo se to až nyní, když je dvanáct z nich postaveno. Nedostatek peněz totiž donutil stavaře přemýšlet, jak ušetřit na takzvaných ekoduktech, které vzniknou v příštích letech při opravě D1. A ukázalo se, že jeden přechod nemusí stát v průměru jako dosud 250 milionů, ale pětkrát až šestkrát méně.

Dálnice Praha-Brno je pro přechod velkých zvířat největší bariérou v zemi. Ochránci přírody dokonce museli před několika lety pochytat losy bloudící na cestě z Polska, uspat je a přes dálnici přenést. Nyní se zástupci ministerstev dopravy a životního prostředí dohodli, jak bude D1 pro zvířata průchodná po velké rekonstrukci, která začne letos v červnu.

Miliardové úspory

Pro vzor nemuseli úředníci chodit daleko. To, co je v českých poměrech novinka, běžně používají Němci nebo Slováci. Místo betonových nadchodů silničáři postaví mosty s dřevěnou konstrukcí. Efekt? Místo miliardových investic jen několik desítek milionů.

Přechody pro zvěř navíc nemusejí vznikat všude, což přinese další úspory. Na některých místech vzniknou náspy s vysazenými stromy, které dovedou zvířata do stávajících podchodů a tunelů, kterými tečou například potoky. "Migrační koridor je například u Želivky. Existuje tam však i stávající most. Může se k němu navézt štěrk a vysadit stromy, aby pod něj zvířata šla, a je hotovo," říká náměstek ministra životního prostředí Tomáš Tesař.

Komise obou ministerstev řešila každý z osmi migračních koridorů. Někde budou zvířata chodit po upravených stávajících mostcích, opravdové velké koridory vzniknou jen dva - první o šířce čtyřiceti metrů na 94. kilometru u Humpolce a druhý na 175. kilometru nedaleko Devíti křížů. Na D1 postaví silničáři ještě jeden menší, dvacet metrů široký ekodukt na 128. kilometru u Měřína. Někde pak silničáři vypustili budování přechodů úplně - týká se to míst, kde jsou koridory blízko u sebe.

Nápad se líbí i ochráncům přírody. "Je to přijatelný kompromis. Rozhodně je to lepší než stávající stav, protože dálnice je skutečně významnou bariérou," řekl Miroslav Kutal, který se problematice přechodů pro zvěř věnuje v Hnutí Duha.

Pokud by Ředitelství silnic a dálnic postupovalo tak, jak bylo obvyklé v době, kdy mu šéfovali Alfred Brunclík nebo Petr Laušman, investice do přechodů pro zvířata by vyšly odhadem na dvě miliardy korun. Brněnská dálnice má totiž podle migrační mapy osm míst, která brání zvířatům v přechodu, a průměrná cena betonových mostů se pohybovala kolem 250 milionů korun.

Přechody a podchody pro zvěř jsou důležité i proto, že bez nich by opravy nejponičenější dálnice v Česku nemohly vůbec začít. Právě na jejich budování závisí vydání stavebního povolení. Po ekologii se ohlíží i Evropská unie, která na rekonstrukci vozovky přispěje. V rámci oprav bude i dálnice kompletně oplocena, takže řidičům už nebudou hrozit v takové míře srážky se zvěří.

Když stát dobře platí

Budování obřích betonových mostů pro zvěř začalo v Česku přibližně před deseti lety. V té době byla pokladna státního dopravního fondu plná, rozpočet na dálnice se postupně vyšplhal až k hranici atakující sto miliard. Z přechodů pro zvěř se v té době stal vítaný příspěvek do kasy stavitelských firem. Vznikaly i na místech, kde to vůbec nebylo potřeba. Například kolem hlavního města velká zvířata nemigrují, přesto na Pražském okruhu vznikly obří přechody pro zvěř.

Silničáři dnes nedokážou vysvětlit, proč tyto stavby vznikaly, a od praktik předchozího vedení Ředitelství silnic a dálnic se distancují. "Od doby nástupu nového vedení v roce 2010 nebyla zahájena výstavba žádného ekoduktu, naopak se intenzivně pracuje na úsporných opatřeních," sdělila mluvčí podniku Martina Vápeníková. Nynější vedení ŘSD tvrdí, že díky novému systému koridorů pro zvěř ušetří stát v horizontu několika příštích let až 15 miliard korun.


Ekodukty

12 přechodů pro zvěř je nyní v Česku, každý z nich stál v průměru 250 milionů korun. Když si nechalo ŘSD udělat jejich audit, zjistilo, že většina z nich je postavena tak, že je zvířata nedokážou využít. Jsou buď mimo jejich migrační koridory, nebo postaveny špatně.

8 koridorů, kudy migruje zvěř, vede přes D1. Při opravě dálnice, která začne na pěti nejzničenějších úsecích letos v létě, však nevznikne 8 mostů pro zvěř za stamiliony korun, ale jen dva velké mosty s dřevenou konstrukcí a jeden menší. Cena každého z nich se pohybuje v řádu desítek milionů.

AUTOR: Petr Weikert
AUTOR: Zuzana Keményová
AUTOR-WEB: www.ihned.cz

Zdroj: HN

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
ASIO, spol.s r.o.
24
11. 2017
24.11.2017 - Ostatní akce
od 09:30 do cca 11:00, na YouTube
UŽITEČNÉSEMINÁŘE.CZ
28
11. 2017
28.11.2017 - Seminář, školení
Praha,
Konferenční centrum CITY - Pankrác
ASIO, spol.s r.o.
15
12. 2017
15.12.2017 - Ostatní akce
od 09:30 do cca 11:00, na YouTube
Vodní zdroje Ekomonitor
6
2. 2018
6-7.2.2018 - Konference
hotel DAP, Praha
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí