Dvě třetiny českých firem hodlají více investovat do udržitelného rozvoje s cílem předhonit konkurenci.
Udržitelně se rozvíjet
K uvedenému výsledku dospěl výzkum, který si u agentury GfK Czech zadal výrobce pracích prostředků Henkel (Henkel model trvalé udržitelnosti prosazuje jako svou firemní strategii). Z výzkumu mezi českými manažery dále vyplynulo, že hlavními důvody rostoucí aktivity firem v oblasti udržitelnosti jsou potřeba zajištění konkurenceschopnosti a úbytek přírodních zdrojů potřebných k výrobě produktů, ale důležité jsou též aspekty jako zodpovědnost vůči životnímu prostředí i budoucím generacím. Celkem 71 % firem působících v ČR má dlouhodobou strategii v oblasti udržitelného rozvoje. Dokonce 91 % respondentů uvedlo, že pro nejvyšší vedení jejich firmy je to vysoce aktuální téma, nicméně je to hlavně zásluhou mateřských centrál českých poboček. Mezi hlavními faktory, které ovlivňují chování organizace z hlediska udržitelného rozvoje, respondenti nejčastěji zmiňovali konkurenceschopnost (77 %), rostoucí cenu surovin (55 %) a vyčerpatelnost zdrojů (52 %). Naopak např. tlak médií byl zmiňován spíše sporadicky (23 %).
V uplynulých třech letech navýšilo své investice do projektů udržitelného rozvoje celkem 58 % českých firem. S výhledem do budoucna je to podobné. Navýšení objemu financí plánuje 55 % firem, 19 % ho nezmění, dalších 19 % zatím nedokáže odhadnout vývoj a pouze 7 % firem plánuje snížení.
Firmy se v otázkách udržitelnosti nejvíce zamřují na snižování spotřeby energie (77 %), snižování produkce odpadu (70 %) a zdůrazňování vztahu udržitelnosti k firmě a jejím produktům (59 %) společně se zdůrazňováním tématu ve vztazích se zákazníky a dodavateli (59 %).