Středa, 24. dubna 2024

Peugeot iOn je dražší než normální auta, ale dá se s ním i ušetřit

Peugeot iOn je dražší než normální auta, ale dá se s ním i ušetřit

Městský brouk, i tak by se dal popsat nový Peugeot iOn. Čtyřdveřový, čtyřmístný, necelé tři a půl metru dlouhý. Z nuly na padesát zrychlí za necelých šest vteřin, na stovku za šestnáct a dokáže jet rychlostí až sto třicet kilometrů za hodinu. Do města takový malý mazlíček, ale na dlouhé jízdy prakticky nepoužitelný.

"Jeho největší výhodou je jeho ekologičnost. Není hlučný, je bez emisí, snadno se s ním manipuluje a parkuje i na malém prostoru," vychvaluje automobil Petra Hlaváková z firmy Peugeot. Na druhou stranu, jeho maximální dojezdová vzdálenost je pouhých sto padesát kilometrů, a to jenom pokud člověk řídí hospodárně. Auto má schopnost zpětné rekuperace, což znamená, že když řidič nešlape na plyn, auto se samo dobíjí. Při přerušované a divoké jízdě se ale baterie může vybít už na sto kilometrech.

I doplňování "paliva" při cestě může být pro řidiče malý oříšek. V současnosti je v České republice jen jedna rychlonabíjecí elektronická stanice v Praze. "Baterku v ní nabijete za hodinu. Za půl hodiny ji nabijete na 80 procent, za pět minut na 15 procent, s tím dojedete asi třicet kilometrů," upřesňuje Petra Hlaváčková. Je ovšem jen otázkou času, než bude v Česku vybudována použitelná infrastruktura. Společnost Peugeot si totiž podala ruku s energetickou společností ČEZ, která se zavázala do dvou let vybudovat na sto padesát elektro dobíjecích stanic po celé republice.

Auto lze dobíjet prakticky z jakékoliv zásuvky. Na ní ale nabíjení trvá mnohem déle, v závislosti na použitém kabelu. Se šestnáctiampérovým kabelem nabije řidič auto za šest až osm hodin, s desetiampérovým kabelem za osm až deset. Situaci komplikuje i fakt, že kabel má jenom pět metrů.

Vozidlo je koncipováno do města. Podle Petry Hlaváčkové se s ním do terénu vyjet dá, nikomu by to ale nedoporučovala. "V terénu jsme auto netestovali. Kdybyste se s ním ale zahrabali na poli, pravděpodobně bude reagovat stejně jako jakékoliv jiné auto," říká.

Model iOn, poslední model elektronického vozidla od Peugeotu, se prodává ve dvou variantách. Jedna je standardní, čtyřsedadlová, vhodná spíše pro rodiny se dvěma auty. "Manžel má většinou velké hlučné auto, kterým rodina může jezdit na výlety. Manželka zase jezdí hlavně na nákupy, a k tomu jí stačí naše auto," vtipkuje Petra Hlaváčková. Druhá, užitková varianta je bez zadních sedadel a je doplněna kovovou konstrukcí, která tvoří nákladní prostor. Určená je hlavně pro firmy zabývající se dovážkou na krátkou vzdálenost.

Auto je velice úsporné. Cena na jeden kilometr vyjde řidiče, v závislosti na ceně elektřiny, na čtyřicet až osmdesát haléřů. Pokud by auto nabíjel v noci, zaplatil by ještě méně. Úspora tak alespoň trochu vynahradí cenu automobilu, která začíná na 615 tisíci korunách.

Elektrické automobily jsou zatím ve vývoji. Technicky není možné, aby přesáhly rychlost sto třiceti kilometr za hodinu. K čemu ale větší rychlost, když už dosahuje povoleného maxima v Česku.

AUTOR: Vojtěch Žák

Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů