zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Stát staví D8, dotace jsou ohroženy

12.05.2012
Doprava
Stát staví D8, dotace jsou ohroženy

Zahájení stavby posledního kusu dálnice D8, která spojí Prahu s Německem, znamená pro aktivistu Miroslava Patrika konec patnáctiletých protestů. V dresu Dětí Země upozorňoval na chyby úředníků a podával desítky žalob. Přestože jich soudy kvůli D8 řeší ještě zhruba patnáct, na dokončení dálnice nebudou mít vliv. Na třináctikilometrový úsek za 12 miliard korun vyjedou řidiči na přelomu let 2014 a 2015.

"Proti posledním rozhodnutím není co namítat. Už jsme se neodvolali," říká Miroslav Patrik.

Chybějící dotace

I když stát dálnici dokončí, zůstane mu jedno dědictví. O koridoru, kudy dálnice povede, rozhodli v roce 1995 ministerští úředníci a veřejnost neměla šanci trasu ovlivnit. A tenhle "kostlivec" může ve finále způsobit, že stát zaplatí výdaje na dálnici ze svého a nedostane evropské dotace ve výši osmi miliard.

Právě na to upozorňoval Miroslav Patrik a ústecký krajský soud letos v březnu potvrdil, že má pravdu. Nerozhodoval tehdy o samotném sporu, ale jen o sto metrech dálnice u obce Bílinka. Územní rozhodnutí na malý kousek dálnice tehdy zrušil, ale ve svém rozsudku konstatoval daleko důležitější věc: totiž to, že ministerstva životního prostředí a dopravy v 90. letech chybovala. Ministrem životního prostředí byl tehdy František Benda (KDS, později ODS), dopravu vedli nejprve Jan Stráský a po něm Vladimír Budínský (oba ODS).

Dnes kvůli těmto chybám, a také kvůli nedodržení termínů, přesouvá ministerstvo dopravy peníze na jiné projekty, například na opravu brněnské D1.

Děti Země připomínkovaly poslední úsek dálnice zejména proto, že je jediným v Česku, který vede přes území chráněné krajinné oblasti. Poštvaly si proti sobě nejen Ředitelství silnic, ale i Ústecký kraj a obyvatele přilehlých vesnic, kudy proudí tisíce kamionů. "Ta situace tady je neúnosná. Neustálé oddalování dostavby nás zatěžovalo. Dokončení pro nás bude obrovskou úlevou, ani se tu nedá přejít silnice," popisuje místostarosta severočeského Velemína Josef Brabenec.

Argumentace mrtvými

Ředitelství silnic a dálnic dokonce vytáhlo statistiku, podle níž aktivisté mohou za život více než padesátky lidí, kteří za pět let sporů o poslední úsek dálnice zemřeli na objízdných trasách.

Neustálé potyčky o dálnici nakonec přiměly někdejšího ministra dopravy Víta Bártu (VV), aby Miroslava Patrika zapojil do svého týmu.

V roce 2010 tak začal Patrik psát manuál, jak dálnici dokončit. Úředníci se ho až dodnes drží.

Poslední nedokončený úsek D8 vede mezi severočeskými Prackovicemi a Řehlovicemi. Konsorcium firem, které ho staví, vede společnost Eurovia. Stavět měla původně od pondělí, ale začala až včera. "Jde o více než 80 stavebních objektů. Od trasy dálnice, přes přeložky silnic, protihluková opatření až po přeložky inženýrských sítí," popisuje René Poruba, který je pověřen řízením ŘSD. Protože úsek na státní hranici je už hotový, bude dálnice D8 po svém dokončení teprve třetí českou dálnicí, která povede bez odboček za hranice.

Miroslav Patrik se nyní angažuje proti dopravním plánům Jihomoravského kraje, přesunu brněnského nádraží a chystaným vodním dílům na Labi v Přelouči a Děčíně.

AUTOR: Petr Weikert
AUTOR-WEB: www.ihned.cz

Zdroj: HN

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
INISOFT s.r.o.
27
7. 2017
27.7.2017 - Seminář, školení
Olomouc, ibis Olomouc Centre
ASIO, spol.s r.o.
28
7. 2017
28.7.2017 - Ostatní akce
od 09:30 do cca 11:00, na YouTube
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí