Středa, 24. dubna 2024

Cena a dobíjení zatím odrazují kupce

Cena a dobíjení zatím odrazují kupce

Již více než 30 tisíc kilometrů najezdily elektromobily, které pořídil pražský magistrát. Vozidla na elektřinu však v hlavním městě zatím příliš nejezdí. Důvodem je podle odborníků vyšší pořizovací cena, krátký dojezd a nepohodlné dobíjení baterie.

"Nevýhodou je, že dobíjení přes zásuvku trvá řádově šest hodin i víc. Je také potřeba mít zásuvku v blízkosti parkovacího místa, takže při parkování na ulici není tahle možnost. Zásuvka také musí být patřičně jištěná," vysvětluje Vojtěch Dobeš, který některé elektromobily testoval pro motoristický magazín.

K podobným závěrům došli i na pražském magistrátu při hodnocení projektu Praha elektromobilní. "Měli jsme zapůjčených několik desítek elektromobilů od automobilek a energetických společností na testování. Do vlastních jsme investovali pět milionů. Tato vozidla teď využívají například domovy pro seniory," uvedla vedoucí oddělení udržitelné energetiky Jana Hrstková.

"Výhodou je snížení emisí, bezhlučnost a uživatelsky jednoduché ovládání. Na druhé straně je krátký dojezd, za který mohou i klimatické podmínky, kdy člověk často potřebuje v autě zatopit nebo naopak zapnout klimatizaci, čímž vybíjí baterii. Dalším minusem může být vysoká pořizovací cena," hodnotí Hrstková.

Dobíjecích stanic je zatím málo. "V Česku je jich aktuálně 170, z toho čtrnáct v oblasti Prahy," říká Jaromír Marušinec, předseda Asociace elektromobilového průmyslu. I tak se podle něj elektromobily používají hlavně v metropoli. "České státní instituce je zatím samy moc nekupují, na rozdíl od zahraničních, ale v rámci některých projektů je mají zapůjčené," vysvětluje Marušinec.

Elektromobily jsou zatím drahé

Cena elektromobilů se pohybuje průměrně okolo tři čtvrtě milionu korun. "Například Mitsubishi i-MIEV je auto velikostí a užitnými vlastnostmi ekvivalentní miniautům v ceně pod 200 tisíc korun, ale prodává se přibližně za čtyřnásobek," říká Vojtěch Dobeš.

Co se týče oblasti úspornější jízdy, ne za každých podmínek přinášejí elektromobily uživatelům výhody. "Citroën C-Zero má baterii na 16 kWh, takže plné dobití vyjde zhruba na 80 korun," tvrdí Dobeš. Doplňuje, že tato částka je finančně výhodná, když se počítá s udávaným dojezdem 160 kilometrů. Reálnější číslo je ale podle něj dvacet až třicet kilometrů nižší při úsporné pomalé jízdě bez zapnutí topení nebo klimatizace. "Při běžném stylu jízdy, kdy se řidič zcela nesoustředí na úsporu energie, případně si zatopí nebo zapne klimatizaci, se dojezd pohybuje okolo šedesáti kilometrů, což odhadem vyjde na 1,30 koruny za kilometr. Malé benzinové auto se v městském provozu dostane těsně nad 2 koruny za kilometr, malé dieselové auto zvládne i městský provoz pod dvě koruny. Mimo město se tak může přiblížit nákladům elektromobilu," vypočítává Dobeš.

Jaromír Marušinec z Asociace elektromobilového průmyslu naopak tvrdí, že výměnou klasického automobilu za elektromobil může uživatel ušetřit až 80 procent výdajů za palivo a přibližně padesát za servis.

Společnost E.ON očekává, že elektromobilů bude přibývat. "Zájem je velký, ale opadá kvůli ceně. Ta rok od roku klesá, takže doba, kdy celkové náklady na provoz budou konkurenceschopné s automobily, není tak daleko," předpovídá Eva Šelepová ze společnosti E.ON. Ta aktuálně provozuje tři dobíjecí stanice a dalších pět plánuje otevřít. Vinu za nízký prodej dává také neinformovanosti řidičů. Dodává, že někteří uživatelé oceňují minimální dopad na životní prostředí.

Ekologové se ale na elektromobily dívají přísněji. "Šetří životní prostředí po stránce zplodin i hlukového znečištění, ale elektřina, kterou spotřebují jejich baterie, se musí vyrobit v elektrárnách," upozorňuje sociální a kulturní ekolog Ivan Rynda.

AUTOR: Klára Fischleinová
AUTOR-WEB: www.ihned.cz
ZDROJ: Praha

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů