Čtvrtek, 18. dubna 2024

Výtahy šetří energii a životní prostředí

Nové technologie významně šetří energii na pohon a osvětlení výtahů i eskalátorů. Bezpřevodové stroje nevyžadují mazání a jejich provoz je ekologický.

Výtahy šetří energii a životní prostředí

Trend snižování energetické náročnosti pronikl i mezi výrobce výtahů a eskalátorů. Neustále inovují své výrobky a hledají úspory v provozu svých zařízení. Tyto snahy jsou namístě, když si uvědomíme, že budovy mají na "svědomí" dvě pětiny světové spotřeby energie a z toho výtahy podíl dvou až deseti procent. "Představili jsme energeticky úsporné výrobky, postavili dva ekologicky šetrné výrobní podniky a současně snížili naše emise skleníkových plynů," líčí prezident Otisu Didier Michaud-Daniel.

"ZELENÁ" TECHNIKA

Otis vyvinul patentovanou technologii Gen2 vybavenou speciálními pohonnými jednotkami ReGen, jež mají ve srovnání se standardními neregeneračními pohony údajně až o 75 procent nižší spotřebu energie. Hodí se tak pro stále více žádané projekty tzv. zelených budov. Inovovaný pohon vrací nahromaděnou energii u plně naloženého výtahu dolů či prázdného nahoru zpět do elektrické sítě budovy, kde ji může využít jiné zařízení. Předchozí neregenerační systém tuto energii umořoval v soustavě rezistorů a zatěžoval budovu odpadním teplem.

Gen2 se vyznačuje plochými, polyuretanovými vlákny opláštěnými ocelovými pásy omezujícími hlučnost a vibrace v kabině. Jízda je tak tišší a plynulejší. Kompaktní bezpřevodový stroj se synchronním motorem s permanentními magnety nevyžaduje mazání, čímž odpadá nutnost skladovat a likvidovat nebezpečný odpad a provádět čistění.

Stroj je umístěn v horní části šachty a je přístupný ze střechy klece. Standardní výbavou je frekvenční měnič pohonu výtahu, široká škála estetických možností konstrukce kabiny, jakož i ovladačových kombinací a dveří výtahu. Základní volbou je frekvenční měnič pohonu dveří DO 2000, jenž umožňuje nastavit rychlostní profily otevírání a zavírání dveří a zaručuje jejich spolehlivost. Detekce 3D pohybu v prostoru dveří a nástupiště zamezuje kolizím. Absence strojovny zase dovoluje použití nízké horní části šachty a její efektivní prostorové uplatnění.

K řízení těchto výtahů se nasazuje nová generace mikroelektroniky se software zajišťujícím maximální využití kapacity a minimální obslužné a čekací časy. Systém RSR Plus vybírá ve skupině nejvhodněji postavenou kabinu, takže po stisknutí tlačítka přijede nejbližší výtah nebo kabina jedoucí stejným směrem. Pasažér přitom vybírá v zadávacím systému stanic Compass patro již před nástupem do klece. Předchází se tak přeplnění výtahu a cestující je dopraven do cílové stanice s kratší čekací dobou a menším počtem zastavení. Požadované patro se zadává buď magnetickou kartou, anebo ručně pomocí dotykových obrazovek a číselníků rozmístěných ve foyer. Pasažér je ihned nasměrován k příslušnému výtahu a nemusí spěchat do prvního výtahu, který se otevře. Lidé jedoucí do sousedních pater jsou umisťování do jedné klece, čímž se snižuje počet zastávek.

HRA BAREV A SVĚTEL

Nová generace výtahových technologií, která najde uplatnění v budovách, kde není možné ani účelné zřizovat strojovny, přináší i další výhody. "Systém využívá diodové osvětlení, které má až desetkrát delší životnost než zářivková světla," uvádí firma. Režim automatického vypínání poskytuje navíc významnou úsporu energie oproti běžným světlům.

Stropní svítidla mohou být uspořádána od diskrétní úrovně po luxusní. Po stránce designérské se nabízí několik variant od laminátu, nerezu, dřeva jako mahagon či třešeň po sklo, což v kombinaci s osvětlením dává řadu dekorativních efektů. Okázalost podtrhne podlaha z přírodní žuly či umělého kamene v podobě černého či šedého mramoru.

Do větších obchodních komplexů se stále častěji instalují klece v provedení panorama, které umožňuje výhled zevnitř do jejich atrií a foyer a zvenku působí jako dynamický prvek. Jednotky s technologií Gen2 jsou osazeny například v dosavadní nejvyšší budově světa Búrdž Chalífa v Dubaji nebo nové administrativní budově Filadelfie v areálu BB Centra v pražské Michli.

Úspory se však netýkají pouze výtahů, v případě eskalátorů a pohyblivých chodníků Otis dokážou doplňkové pohony ReGen spotřebu energie redukovat až o 60 procent, zatímco efektivní systém automatického mazání snižuje ve srovnání se standardními jednotkami každoroční spotřebu oleje až o 98 procent. "Nižší spotřebu energie, a to až o 30 procent, má také diodové osvětlení našich eskalátorů a pohyblivých chodníků," dodává společnost.

SNÍŽILI NÁROČNOST O POLOVINU

Na úsporné technologie se zaměřuje též další významný hráč na trhu. "Společnost KONE snížila za období 2006 až 2010 energetickou náročnost svých výtahů o 50 procent," tvrdí firma. Systém bezolejnatého motoru EcoDisc spotřebuje podle ní až o 70 procent méně energie než srovnatelný hydraulický pohon a o polovinu méně než převodový lanový pohon.

Stále vylepšované výtahy pro rezidenční stavby jsou bez strojovny s motorem umístěným přímo v šachtě. Poslední inovace se zaměřily na úsporu prostoru potřebné výšky šachty nad posledním podlažím a použití větší kabiny ve standardní šachtě či normální kabiny v menší šachtě. Toto zařízení také disponuje systémem kontroly cílové stanice DCS KONE GuideOn, který snižuje čekací dobu cestujících nejen ve špičkách, ale během celého dne.

Nižší obytné budovy mohou využívat nízkonákladový výtah KONE EcoSpace s maximálním zdvihem 35 metrů a nosností 320 až 630 kilogramů. Nové stropy jsou osazeny kompaktními zářivkami a celé zařízení regeneruje brzdnou energii. Pro hotely s kapacitou do 16 stanic je určen typ MonoSpace Standard s rychlostí až 1,6 m/s a maximálním počtem 13 cestujících. Další zdviže jsou určeny pro výškové objekty, v nichž zvyšuje obslužnost o 20 až 100 procent v době ranní dopravní špičky adresný systém Polaris, jenž snižuje dobu čekání a zvyšuje přepravní kapacitu, ale nikoli na úkor pohodlí cestujících.

Dalším nástrojem je centrální řízení E-Link zajišťující optimální spolehlivost a účinnost výtahů a eskalátorů dokonce v několika budovách najednou nebo ve stavebním komplexu, jako jsou obchodní centra či letiště. Na jedné obrazovce se objevují přehledy o požadavcích přepravy, přepravním výkonu a dostupnosti výtahů v každé části celku. Pokud některé výtahy nejsou momentálně používány, lze je s tímto systémem vypnout a dále tak šetřit energii. Regenerační systémy jsou schopny vrátit do sítě až 90 procent brzdné energie. Úspory přinášejí i LED světla, která mohou být navíc kombinována s nouzovým osvětlením a ventilací, což dále šetří energii. Výtahy jsou koncipovány i pro handicapované osoby, když ochranné zařízení dveří se světelnou clonou okamžitě zastaví a znovu otevře zavírající se dveře kabiny. Bezpečnostní balíček řeší požární ochranu či poruchu sítě, v jejímž případě nouzové baterie zajistí posun výtahu do nejbližšího podlaží, aby se cestující mohli dostat ven. Některé po dlaží se mohou také "uzamknout" a povolit do nich přístup jen oprávněným osobám. Příjemnou devizou je široký výběr interiérů složených z různých materiálů a barev tematicky laděných do čtyř ročních období.

UŠITÉ NA MÍRU

Bezpřevodové výtahy dodává též společnost Elsa, a to u nosnosti 320 kilogramů s provozním příkonem pouze 0,8 kW. Oproti klasickým typům s převodovkou se roční úspory pohybují v řádech tisíců korun. Zařízení je vybaveno ultrazvukovým snímáním polohy kabiny s nehlučným pohybem a přesným zastavením. U velkých nosností a při častém používání se rovněž nabízí rekuperace, když při brzdění se část energie vrací do sítě. Elsa přitom vyvinula a nyní vyrábí nové výtahy s nosností až do 675 kg a výjezdem do 16 pater. Jde o výtahy, u kterých je pohon speciálně umístěn v šachtě na konstrukci vodítek v rámu odděleném jak od konstrukce vodítek, tak od stěn šachty pružným uložením. Kabina i dveře jsou obloženy na nepohledové straně zvukově izolačním materiálem.

Rovněž výtahy lze vyrobit podle přání zákazníka. Například společnost Triplex vyrábí kabinu z luxusního leštěného ušlechtilého dřeva s mosazí a mosaznými dveřmi. Požadavkům volných a vzdušných konstrukcí odpovídá prosklená kabina a dveře bez rámu a opláštěná výtahová šachta s bezpečnostním sklem v dolní stanici do výšky tří metrů, přičemž čelní stěna šachty je prosklená v celé výšce.

Architektonicky ojedinělé stavby zase vyžadují volbu specifických materiálů. V případě funkcionalistického Národního památníku na Vítkově byla první kabina vyrobena jako celokovová v nerez provedení. Zvoleny byly částečně prosklené šachetní dveře s kovovými mřížkovými prvky a podhledové osvětlení kabiny. Druhá kabina je při obdobném designu obložena dřevěnými dýhovanými deskami. Kovové části jsou v mosazném provedení a rovněž bylo instalováno podhledové osvětlení. K celkovému pojetí ladí dveře z leštěné mosazi.

AUTOR: Petr Bayer

Zdroj:STAVITEL
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů