zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Bio je normální

26.05.2012
Biopotraviny
Bio je normální

Organizátoři farmářských trhů musí přijmout odpovědnost za to, co se na trhu prodává. Zelené trhy s biovýrobky proto mají smysl.

Svaz od začátku vysvětluje lidem, že zemědělství neznamená vytěžit z půdy, co to dá a co nejrychleji. Aby byl sýr dobrý, musí nějakou chvíli zrát. Pracujeme na tom, abychom nové a nové lidi přesvědčili nejen o tom, že mají bio kupovat, ale i zemědělce, že ho mají produkovat, a radíme jim, jak to dělat co nejlépe a nejefektivněji.

V roce 2011 jsme měli přibližně 11 % plochy v ekologickém zemědělství vůči konvenčnímu, což je obrovský úspěch. Když jsem nastoupila do svazu, říkalo se, že entuziasmus v ekologickém zemědělství už není. On ale není v těch generacích zemědělců, které tak dlouho bušily hlavou do zdi, že už ztratily vůli a chuť. Nicméně entuziasmus tu stále je a já ho cítím hrozně silně.

Představa o biočlověku jako o bytosti s dredy v zeleném dlouhém oblečení je mýtus. Snažím se ho vyvrátit jak svojí vizáží, tak přístupem k tomu, co dělám. Bio je normální, bio znamená i maso, i to, že si umím vzít kostýmek i holinky. Je to normální způsob života a to, co bio není - potraviny, které se produkují průmyslovým způsobem - by mělo být označováno jako něco nenormálního.

Loňský rok byl ve znamení nárůstu počtu farmářských trhů, a to s sebou samozřejmě přineslo i řadu negativ, zejména v tom, že ne vše, co se na farmářském trhu prodává, je skutečně z farmy, a přestože si spotřebitelé často chybně myslí opak, většina produktů na farmářských trzích není v kvalitě bio. Je jen velmi málo farmářských trhů, za které se jako svaz jsme ochotni postavit. Organizátoři se teprve učí, že musí přijmout, stejně jako je tomu v zahraničí, odpovědnost za to, co se na trhu nabízí. O to více se mi líbí koncept Zelených trhů, který je z mého úhlu pohledu velmi promyšlený a ucelený. Od vzhledu až po kvalitu nabízeného zboží. Pořadatelé těchto trhů jsou profesionálové a vědí, že trhy nemají jen prodávat zboží, ale být i platformou pro edukaci spotřebitelů a navázání kontaktu mezi farmářem a zákazníkem. Již delší dobu mluvíme o jakési naší certifikaci na "biotrh" a Zelené trhy jsou rozhodně mezi kandidáty pro udělení této značky.

AUTOR: Kateřina Nesrstová

je manažerkou svazu Pro-bio.

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí