zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Biokerosin na vzestupu

04.06.2012
Doprava
Biokerosin na vzestupu

Biokerosin se pomalu začíná etablovat jako plnohodnotné palivo vhodné pro komerční lety. Po úspěšných letových a pozemních zkouškách biokerosinu oznámila Lufthansa, že může nasadit biokerosin do pravidelného denního provozu s cestujícími a nákladem.

V dubnu rovněž absolvoval Boeing B 787-8 Dreamliner v barvách All Nippon Airways první transpacifický let světa na biokerosin jako předávací let z Everettu v USA do Tokya.

V rámci projektu burnFAIR létalo letadlo Airbus A321 osmkrát denně mezi Hamburkem a Frankfurtem. Na 1187 pravidelných letech během roku 2011, mezi 15. červencem a 27. listopadem, odzkoušela Lufthansa na jednom z dvojice motorů International Aero Engines V2500 biokerosinový blend 50/50 jako směs 50 % biosyntetického kerosinu s 50 % kerosinu (leteckého petroleje), proudového paliva Jet A-1 Fuel dle amerického standardu ASTM D1655-10.

ZKOUŠKY PROKÁZALY NIŽŠÍ EMISE I SPOTŘEBU

Letové i laboratorní zkoušky prováděné Ústavem spalovací techniky DLR (Deutsches Zentrum für Luftund Raumfahrt) v Kolíně nad Rýnem ukázaly, že spotřeba biokerosinu proti standardnímu kerosinu nepatrně klesla, mj. proto, že energetická hustota biokerosinu je zhruba o 1 % vyšší než u ropného kerosinu. Srovnávací zkoušky emisí NOx a CO obou motorů rovněž prokázaly, že biokerosin nevytváří více emisí a ropnému kerosinu se přinejmenším vyrovná. Zkoušky emisí letadla Airbus A321 byly provedeny na letišti Hamburg-Fuhlsbüttel na zemi, se simulací všech fází letu včetně startu, stoupání a přistání. K podobným závěrům došel u civilních a vojenských letadel a vrtulníků i Boeing.

Po zkouškách byly všechny komponenty motoru shledány v bezvadném stavu. Na závěr testů byly u obou motorů provedeny boroskopické prohlídky kamerami s optickými vlákny. Prokázalo se, že při použití biokerosinu nevzniklo nadměrné množství úsad ani poškození povrchu materiálu v motoru a v palivových nádržích.

Použitý biokerosin připravený technologií NExBTL finské společnosti Neste Oil je plně obnovitelného původu a je vyroben výhradně z biomasy. K jeho výrobě bylo převážně použito 100% rostlinného jatrofového oleje ze semen nejedlé olejnaté rostliny dávivce černého Jatropha curcas (Euphorbiacae) s obsahem 25 až 40 % oleje, původem z Mozambiku a Indonesie, a mimo to řepkového oleje případně živočišných tuků.

Již dříve se pro užívání a výrobu biokerosinu rozhodly British Airways a Air New Zealand (viz Logistika č. 4/2010). Po zkušebním letu připravily Air New Zealand s UOP Honeywell výrobu biokerosinu technologií z jatrofového oleje původem z Malawi, Mozambiku, Tanzanie a Indie, v množství 159 mil. l, plánovaného k dodání v roce 2013.

Úřady letecké dopravy European Aviation Safety Agency a US Federal Aviation Agency připouští příměs nejvýše 50 % biokerosinu, která jako palivový blend 50/50 je schválena podle amerického standardu ASTM D7566-09 jako palivo pro proudové motory.

CÍLEM JE UDRŽITELNOST LETECKÉ DOPRAVY

Lufthansa si od biokerosinu slibuje mimo jiné zvýšení účinnosti paliva a snížení emisí CO2. Již její dřívější opatření vedla ke zlepšení účinnosti proudových paliv o více než 30 %, takže současná spotřeba na 100 km a osobu představuje 4,3 l kerosinu. Nasazení biokerosinu je hlavní součástí strategie "čtyř pilířů" Lufthansy ke snížení emisí CO2. Jsou to optimalizace operativních opatření na zemi i ve vzduchu, prosazování technického pokroku, docilování vyšší účinnosti a snižování spotřeby paliva a tím emisí CO2.

Úspěšné zkoušky přivítal i Airbus slovy prezidenta Toma Enderse: "Každodenní lety na biopaliva jsou významným krokem ve snaze leteckého průmyslu o dosažení udržitelné budoucnosti." Program podpořilo také Spolkové ministerstvo hospodářství a technologie částkou 2,5 mil. eur.

PRVNÍ TRANSPACIFICKÝ LET

V polovině dubna přeletěl Boeing B 787-8 Dreamliner v barvách All Nippon Airways s 2 motory Rolls-Royce Trent 1000 poprvé na světě Pacifik na 50/50 blend s biokerosinem z odpadového jedlého oleje od konsorcia SkyNRG. Při svém historickém letu z Everettu na západním pobřeží USA na japonské letiště Tokyo Haneda uletěl 7697 km za 9 h rychlostí 915 km/h ve výšce 12 tis. m při předávacím letu společnosti ANA.

Díky biokerosinu měl vytvořit o 30 % emisí CO2 méně než s běžným proudovým palivem. Na snížení emisí skleníkových plynů o 30 % se podílí 10 % přímo biokerosin a 20 % technologie a pokrok v účinnosti nabízený strojem B 787-8. Stojí za zmínku, že na stejný biokerosin z odpadového oleje na smažení zahájila koncem února 2012 společnost KLM pravidelné lety na trase Amsterodam - Paříž a zpět čtyřikrát denně, zahájené prvním letem 29. června 2011 a sérií 200 zkušebních letů. Prvním světovým komerčním letem KL 1233 letěl Boeing B 737-800 se 171 cestujícími z Amsterodamu na letiště GDG v Paříži. Biokerosin vyvinula a vyrobila firma Dynamic Fuels konsorcia SkyNRG z odpadového oleje na smažení.

Rozhodnutí leteckých výrobců a dopravců okamžitě vyvolala obavy některých nevládních organizací a ekologů před euforií s varováním před sociálně ekonomickými důsledky, které bude mít pěstování vhodných plodin v málo rozvinutých zemích. A to přesto, že např. nejedlá a pro člověka jedovatá jatrofa roste jen na půdách, které nelze obdělávat a ničemu jinému se zde nedaří. Naproti tomu Boeing vydal studii Yale University, která potvrzuje vhodnost jatrofy pro podmínky zemědělství v Latinské Americe.

AUTOR: Alexandr Abušinov

Zdroj: Logistika

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
7
8. 2017
7-11.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
Zahrada lesní MŠ Šárynka, Praha 6
14
8. 2017
14-18.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
Zahrada lesní MŠ Šárynka, Praha 6
19
8. 2017
19-26.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
Bílé Karpaty (hranice ČR/SR tábor Polana - Vrbovce/Javorník)
19
8. 2017
19-26.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
LTD Polana
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí