zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Chybí podpora čistých vozidel

28.05.2012
Doprava
Chybí podpora čistých vozidel

V posledních letech při svých cestách nejen v tuzemsku, ale také v zahraničí, sleduji provoz kamionové dopravy na našich dálnicích. V minulosti jsme kamionovou dopravu všeobecně považovali za tu, která nás omezuje na našich cestách a zbytečně nás zdržuje. Poznali jsme však, že je to právě kamionová doprava, která je velmi jednoduchým indikátorem toho, kam se ubírá naše hospodářství a ekonomika. Žádné z nákladních vozidel, které potkáváme na silnici, si nejezdí jen pro nic za nic. V době největšího útlumu byly naše dálnice prázdné, v místech, kde dříve bylo nutné počítat se zdržením, se najednou dalo projet zcela hladce. To jsme později poznali všichni v poklesu poptávky.

Je zřejmé, že bez jakékoli nákladní dopravy se zkrátka neobejdeme. Legislativní nároky, které musí plnit dopravci, jsou však rok od roku náročnější. Stále vyšší jsou i náklady na dopravu jako takovou. Ceny mýtného se zvyšují již téměř s železnou pravidelností. Rozdělení jejich sazeb v ČR je stanoveno tak, že stejné mýtné poplatky musí uhradit dopravce, který již dlouho neinvestoval do modernizace svého vozového parku a životní prostředí zatěžuje nepoměrně více, než dopravce, který provozuje ekologicky šetrná vozidla a při jejich pořizování byl nucen investovat nepoměrně více. K tomu se pak ještě přidává cena nafty, která letos dosáhla rekordních cifer.

Stále více se hovoří o nové emisní normě Euro 6. V minulých měsících se média věnovala tomuto tématu poměrně intenzivně. Přiznávám, že je důležité se s předstihem připravit na tuto změnu, a s klidným svědomím mohu potvrdit, že DAF je ve startovních blocích schopen odstartovat. Je zde však jedno ale. Chybí jakákoliv podpora, proč investovat do nákladné a složité techniky Euro 6. Slevy na mýtném (kromě skutečně mizivých v Rakousku), daňové zvýhodnění, či podpora pro pořízení čistého motoru Euro 6 nejsou zavedeny a vlastně se o této podpoře mlčí. Proto je stále nejvýhodnější řešení pro dopravce v současné době vozidlo s emisní normou Euro 5-EEV, nejlepší z pohledu nákladů i životního prostředí.

Dopravci se již dlouho snaží snižovat své náklady, mnozí byli nuceni sáhnout do svých rezerv. To jsou i výzvy pro výrobce dopravní techniky. Pro dopravce bude kvalitním partnerem ten, kdo pochopí jeho požadavky. DAF před několika měsíci představil platformu ATe - Zdokonalená efektivita dopravy. DAF sice byl vždy vnímán jako jeden z menších výrobců nákladních vozidel, to však můžeme považovat za výhodu, protože je schopen se velmi rychle přizpůsobit aktuálnímu dění v dopravě a na trhu. Zkratka ATe je vlastně shrnutí dlouhodobého vývoje, který přináší snížení celkových nákladů na provoz a pořízení vozidla. Zahrnuje celou řadu úprav, jako například tepelnou izolaci turbodmychadla - unikátní řešení použité na motoru užitkových vozidel vůbec poprvé, nové jsou některé aerodynamické prvky a nápravy a mnoho dalšího. Snaha výrobce o snížení provozních nákladů však nikdy nebude úspěšná, pokud vozidlo nebude používáno v souladu se základy ekonomické a bezpečné jízdy. V rámci programu AT e proto nabízíme školení ekonomické jízdy a obsluhy vozidla. Jedině tak lze dosáhnout úspor nejen ve snížení spotřeby, ale také ve snížení nákladů na údržbu a servis. Pak je řidič schopen dostat maximum z vozidla a z každé kapky paliva, při stejné rychlosti a při menším opotřebení vozidla. Hlavně - o to by mělo jít skutečně na prvním místě - se tak snižuje dopad dopravy na životní prostředí...


Ing. Roman Kubálek
ředitel společnosti DAF Trucks CZ

Zdroj: Logistika

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí