zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Hybridní pohon a kryogenní chlazení

29.05.2012
Doprava
Hybridní pohon a kryogenní chlazení

Společnosti Renault Trucks, Air Liquide, Chereau a STAF společně vytvořily první hybridní vozidlo na světě s kryogenním chlazením označeným známkou Piek. Idea nahradit dieselový chladicí agregát systémem na kapalný dusík není nová, ale novou technologií a světovou premiérou je "nepřímý" způsob šíření a jeho spojení s hybridním motorem.

Piek je nizozemský program vývoje tichých přepravních metod, které vyhovují náročným hlukovým omezením nařízeným místními zákony. K splnění normy je každý produkt akusticky testován, přičemž musí splnit hlukový limit do 60 dB(A) ve vzdálenosti 7,5 m od zdroje, což odpovídá hluku běžné konverzace. Takové produkty jsou pak určeny k rozvážení zboží v hodinách nočního klidu, kdy nesmí být rušeni okolní obyvatelé. Povolený limit v obytných oblastech mezi 23:00 a 7:00 činí v mnoha zemích 60 dB. Norma Piek byla následně převzata dalšími zeměmi, mimo Nizozemska například Velkou Británií, Francií, Německem a Belgií.

Spojení těchto technologií s certifikátem Piek umožňuje dosáhnout nebývalých výsledků v boji proti všem způsobům znečišťování - hybridní pohon umožní snížit spotřebu paliva až o 20 %, kryogenní chlazení snižuje emise CO2 o 15 t ročně u každého vozidla a dodržování kritérií certifikátu Piek pro chladicí vozidla zaručuje snížení hluku.

Toto nové vozidlo navíc umožňuje provádět zásobování v noci, což má pro obyvatele měst mnohé výhody: menší provoz, omezení počtu parkovacích míst vyhrazených ve dne pro zásobování, snížení stresu řidičů.

Princip hybridního pohonu rozvíjený Renault Trucks je jednoduchý. Při brzdění nebo ve fázích zpomalování dochází k rekuperaci kinetické energie vozidla, která se přeměňuje na energii elektrickou. Tato energie je ukládána v akumulátorech, které fungují zcela nezávisle a nemusejí se dobíjet. Tuto energii pak znovu využívá elektromotor. Asi od 20 km/h ho střídá dieselový motor. Používá se tedy pouze ve fázích, kdy je nízká spotřeba, tedy mimo fázi rozjíždění. Kromě snížení spotřeby snižuje hybridní technologie Renault Trucks také hlučnost.

Společnost Air Liquide projektu poskytla své know-how v oblasti průmyslových plynů a kryogenních technologií. Její technologie spojuje výhody kryogenního chlazení s bezpečností mechanického chlazení - zaručuje účinnost a přesnost kontroly teploty, malou hlučnost, absenci emisí CO2 a částic.

Inovace spočívá ve vytváření chladu získaného průchodem vzduchu z chladicí komory vozidla přes výměník napájený kapalným dusíkem. Řešení je úplné, celistvé, snadno se realizuje a používá. Zahrnuje v sobě chladicí zařízení, stanici pro rozvod kapalného dusíku a další přídavná zařízení.

Zdroj: Logistika

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
29
11. 2017
29-30.11.2017 - Konference
Salzburg
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí