zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Zajistit odvoz do práce lze i na webu

30.05.2012
Doprava
Zajistit odvoz do práce lze i na webu

Mnoho těch, kteří v hlavním městě studují a pracují, v Praze nebydlí a řeší každodenní dojíždění přeplněnými vlaky a autobusy v časech, které jim ne vždy úplně vyhovují. Více než peníze je pro některé cestující důležité ušetřit čas - a i toho lze dosáhnout spolujízdou.

"Osobně využívám spolujízdu často a zatím nemohu říct žádná negativa. Pro spolujezdce je to pohodlnější, rychlejší a levnější, řidič se zase při delších cestách nenudí sám v autě. V zimě je navíc na spolujízdu větší spolehnutí než na veřejnou dopravu," říká Jan Charvát, provozovatel webových stránek autospolujizda.cz.

Díky tomu způsobu dopravy se cestující nemusejí podřizovat jízdnímu řádu ani zastavovat ve vlaku či autobuse na všech stanicích, čímž mohou výrazně zkrátit dobu své cesty. "Zatímco autem jsem v Praze za patnáct minut, autobusem jedu skoro půl hodiny," říká studentka a PR asistentka Hana Rašková, která téměř denně dojíždí z Berouna. Dodává, že kdyby byla pokaždé odkázána pouze na jízdu autobusem, uvažovala by o využití spolujízdy.

Obdobnou vzdálenost překonávají cestující z Loděnic u Prahy, které jsou od metropole vzdálené sice jen čtrnáct kilometrů, ale cesta autobusem trvá půl hodiny. Autem se ta samá trasa dá ujet za patnáct minut. "Spolujízda je mnohdy rychlejší než vlaky nebo autobusy. Velká část naší uživatelské základny tímto způsobem pravidelně dojíždí za prací. Velmi často do Prahy," potvrzuje Martina Čmielová z webového portálu jizdomat.cz, který má v současné době pětadvacet tisíc uživatelů aktivně využívajících možností spolujízdy.

Jen na Jízdomatu vytvořili uživatelé téměř šest a půl tisíce takzvaných "oblíbených tras" vedoucích z nebo do hlavního města. Okolo jednadvaceti tisíc tras, tedy téměř polovina z celkového počtu, za rok a půl fungování tohoto webu mířilo také z Prahy či do ní. Za poslední měsíc pak skrze tento portál využilo spolujízdu třináct set cestujících z hlavního města a o něco málo více těch, kteří jeli opačným směrem.

"Praha je na našem portále ve více než polovině všech jízd místem odjezdu nebo příjezdu," říká Stanislav Rataj z webu spolujizda.com. Jako dlouhodobý problém vnímá fakt, že od spuštění tohoto portálu v roce 2007 dodnes převyšuje nabídka jízd třikrát až čtyřikrát poptávku. To znamená pro řidiče komplikaci při shánění spolujezdce, ale pro cestující často možnost většího výběru. "Nevýhodou spolujízd do zaměstnání je, že spolujezdci může sice vyhovovat doba ranního odjezdu, ale už ne doba večerního návratu," dodává Rataj. Takovou situaci pak může vyřešit dohoda s více řidiči nebo kombinace spolujízdy a cest meziměstskou dopravou.

Ekologické dopady jsou sporné

Okolí Prahy je protkané poměrně hustou dopravní sítí, takže pro potenciálního spolujezdce nepředstavuje žádný problém dostat se za prací či studiem do metropole. Přidanou hodnotou spolujízdy je kromě částečně ušetřených financí a výrazné úspory času hlavně komfort cesty, leckdy neporovnatelný s veřejnou dopravou.

"Za předpokladu, že by si každý vzal své auto, místo aby se k někomu připojil, spolujízda přispívá k ochraně životního prostředí, protože při naplnění jednoho vozu se vyprodukuje méně CO2 do ovzduší," říká Martina Čmielová z webu jizdomat.cz.

Stanislav Rataj z portálu spolujizda.com se na ekologickou stránku spolujízdy dívá skeptičtěji: "Pokud přetahuje řidič spolujezdce z hromadné dopravy, škodí spolujízda ekologii, protože snižuje počet uživatelů hromadné dopravy. Tím ohrožuje její existenci."

Dodává však, že pokud se řidič stane spolujezdcem jiného řidiče, a vymění tak pohodlí vlastního auta za možnost spolujízdy, může mít tento způsob dopravy na životní prostředí pozitivní dopad.

AUTOR: Klára Fischleinová
AUTOR-WEB: www.ihned.cz

ZDROJ: Praha

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí