Pátek, 19. dubna 2024

PwC: Výroba elektromobilů se do pěti let zvýší desetkrát

PwC: Výroba elektromobilů se do pěti let zvýší desetkrát

Celosvětová výroba elektromobilů se do roku 2016 zvýší desetinásobně z loňských 90.000 na 950.000 vozidel. Podíl vozů na elektrický pohon na celkové produkci by se tak měl během pěti let zvýšit ze současné jedné desetiny procenta na necelé jedno procento. Vyplývá to ze studie společnosti PricewaterhouseCoopers.

Podle PwC v současnosti již téměř neexistuje automobilka, která nemá v záloze alespoň ve vývojové fázi nějaký elektromobil. Například Škoda Auto testuje flotilu deseti elektrických Octavií a se sériovým elektromobilem na bázi modelu Citigo počítá v roce 2014.

"Již v příštím roce překročí světová produkce elektromobilů hranici půl milionu vyrobených kusů. Elektromobily jsou jednou z možností, na kterou se výrobci automobilů zaměřují ve snaze o splnění stále přísnějších emisních limitů. Masivnějšímu rozšíření tohoto pohonu však stále brání jen pomalu se rozšiřující infrastruktura a relativně krátká výdrž baterií," uvedl Jiří Zouhar z Automobilové expertní skupiny PwC Česká republika.

Výrobci si podle něj uvědomují vzácnost řady vstupů pro jejich výrobu, a současné elektromobily tak jistě nepředstavují finální technologii. Automobilky se proto poohlížejí i po alternativách využívajících dostupnější zdroje.

Rostoucí produkce elektromobilů souvisí i s větším zájmem automobilek i jejich zákazníků o ekologickou stránku provozu vozidla. Svou roli hraje i regulace na národní i mezinárodní úrovni. Zklamaní tak budou příznivci silných velkoobjemových motorů. Výroba automobilů s motory s objemem nad čtyři litry klesne během následujících pěti let o 14 procent, produkce aut s objemem válců mezi 3000 a 4000 ccm bude stagnovat. A to v období, kdy globální produkce automobilů se za následujících pět let zvýší o třetinu.

"Stále přísnější ekologické limity, rostoucí ceny benzinu a ekologičtější cítění zákazníků mění zažitá pravidla v automobilovém průmyslu. Automobilky tak řeší nejen to, jak poskytnout zákazníkovi nejlepší požitek z jízdy, ale musí mu dát jistotu, že se svým vozem nezůstane před branami města s ekologickými limity. Supersportovní či terénní vozy na elektrický pohon či biopaliva tak už dávno nepatří jen do kategorie studií a prototypů," dodal Zouhar.

V Česku jezdí více než 150 elektromobilů. Loni se jejich počet zvýšil zhruba o polovinu. Vyšší poptávce brání vysoké pořizovací ceny, které jsou o desítky procent vyšší než u srovnatelných modelů se spalovacím motorem. Například Peugeot iOn vyjde na více než 700.000 korun. Loňské evropské auto roku Opel Ampera stojí více než jeden milion Kč. Nejlevnější benzinové vozy začínají na 155.000 Kč.

Zdroj:ČTK
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů