zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Dopravu lze rozdělit mezi Prahu a střední Čechy

27.06.2012
Doprava
Hluk
Šlendryján
Urbánní ekologie
Zdraví
Dopravu lze rozdělit mezi Prahu a střední Čechy

Veškerá kamionová doprava zůstává i nadále na Spořilově a v Praze, a to i přesto, že zastupitelé napříč politickým spektrem schválili na březnovém jednání usnesení k omezení těžké tranzitní dopravy na území metropole.

Dostavba Pražského okruhu je v nedohlednu, a tak smrtícími imisemi z výfukových plynů a extrémním hlukem budou nadále trpět zejména obyvatelé Prahy 4, 10 i 11. Z velkých plánů zůstalo jen torzo, když má být plánovaným opatřením u Kačerova, možná v horizontu jednoho roku, odvedena ze Spořilovské asi polovina kamionů a dále mají být učiněna dílčí opatření v Senohrabské ulici.

Omezení rychlosti v této ulici na 30 km/h přispěje minimálně k omezení hluku a je otázkou, zda v případě vytváření kolon autobusů a osobních aut zde naopak nevzrostou imise.

Sto tisíc obyvatel města se bude dál dusit výfukovými plyny

Také filtrační účinek dosazené vegetace je vzhledem k extrémnímu zatížení oblasti prachem a jedovatými látkami sporný. Rada města ale aspoň určila dopravní priority pro období po roce 2014 a v horizontu let 2017-2019 je plánováno zakrytí Spořilovské spojky. Bohužel však asi 100 000 obyvatel Prahy se bude i nadále dusit výfukovými plyny z kamionů, které vytvářejí každý den několikahodinové kolony v metropoli. Přitom stále existuje rychlé a levné řešení, kterým by byla kamionová doprava rozdělena rovnoměrně do Středočeského kraje a v Praze pak na Jižní spojku a Spořilovskou ulici.

Ve zprávě o stavu životního prostředí v Česku se uvádí, že nejvážnějším problémem se stává doprava. Podle ministerstva dopravy nákladní auta svými výfukovými zplodinami způsobí každý rok škody na lidském zdraví a životním prostředí za desítky miliard.

Řidiči pražské hromadné dopravy mají podle výzkumů poškozenou DNA

Dlouhodobé zdravotní následky zahrnují řadu vážných onemocnění dýchací soustavy, srdeční choroby, některé druhy rakoviny a například i poškození mozku, nervů, jater a ledvin. Výfukové plyny zvyšují riziko vzniku arytmií, infarktu a mozkové mrtvice.

Varující je právě vysoký výskyt kardiovaskulárních onemocnění v šetření prováděném 18 měsíců po navedení kamionů na Spořilovskou ulici.

Vědci jednoznačně potvrzují souvislost mezi prachovými částicemi a úmrtími na kardiovaskulární a dýchací onemocnění. V Praze již studie prokázaly souvislost mezi ovzduším znečištěným dopravou a hospitalizacemi pro výše uvedené zdravotní komplikace. Přes všechny poznatky je však smrtící vliv imisí stále bagatelizován. Pokud jde o rakovinotvorné exhalace (PAU), je situace v české metropoli dokonce čtyřikrát horší než v New Yorku nebo Londýně. Z výzkumů Akademie věd je dokonce známo, že řidiči hromadné dopravy v naší metropoli mají poškozenou DNA.

Za ovzduší v Praze a životy Pražanů je odpovědný magistrát. Tvrzení, že každý má právo svobodně jezdit autem, není správné, protože tím je prokazatelně poškozováno zdraví ostatních. Budování nákladných protihlukových opatření je neekonomické a neúčinné, protože hluk se sice částečně omezí, ale imise se nikam neztratí a zabíjejí dále.

Omezení tranzitní dopravy v Praze je tedy stále nezbytný první krok, na který musí navázat další opatření. Zastupitelé by se tedy měli snažit toto řešení co nejdříve prosadit!

Protože situace je opravdu vážná, měla by tyto snahy podpořit i vláda, respektive ministerstvo dopravy, a usilovně hledat možnosti, jak dopravu rozdělit tak, aby nebyla diskriminována pouze jedna skupina obyvatel.

AUTOR: Jana Růžičková
Autorka je členkou občanského sdružení SOS Spořilov.

Zdroj: HN

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
INISOFT s.r.o.
27
7. 2017
27.7.2017 - Seminář, školení
Olomouc, ibis Olomouc Centre
ASIO, spol.s r.o.
28
7. 2017
28.7.2017 - Ostatní akce
od 09:30 do cca 11:00, na YouTube
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí