České bezpilotní letouny Optoelektron a Sokol
Pro vzdušný průzkum nebo sledování demonstrací. Tam všude se uplatní bezpilotní letadélka Optoelektron a Sokol. První jmenovaný je menší s hmotností 6,5 kilogramu. Větší Sokol váží zhruba 20 kilogramů, je však vybaven pokročilejší technikou.
Cílem projektu vývoje bezpilotních prostředků bylo mimo jiné najít levnou cestu, jak pro účely pozorování ze vzduchu nahradit policejní vrtulník.
"Cena nového vybaveného policejního vrtulníku je asi 100 milionů korun a náklady na letovou hodinu se pohybují v desítkách tisíc korun. Vývoj bezpilotních prostředků kategorie mini je možné uskutečnit do 20 milionů korun a náklady na provoz jsou nepatrné," uvedl ředitel Vojenského technického ústavu Václav Irovský.
Historie bezpilotních letadelTouha postavit letadlo bez pilota je téměř stejně stará, jako snaha postavit letadlo s pilotem. Snaha využít bezpilotní letadlo UAV (Unmanned Aerial Vehicle) k útoku na nepřítele není o nic mladší. Snem konstruktérů byla možnost zasáhnout nepřítele kdekoli na světě, aniž by piloti museli nasazovat životy. |
Optoelektron je určen k pozorování událostí s masovou účastí veřejnosti, jako jsou demonstrace, koncerty nebo sportovní utkání. Lze ho využít také při přírodních katastrofách, například povodních. Vrtulový letounek lze pustit z ruky nebo vystřelit pomocí gumy. Je poháněn elektromotorem a vybaven kamerou, odkud dokáže přenášet shromážděná data do řídícího střediska.
Větší bezpilotní letoun Sokol má lepší pozorovací prostředky. Jeho nasazení je možné v různých krizových situacích, které požadují sběr obrazových informací z rozsáhlejšího prostoru, uvedla Iva Ruskovská ze společnosti PP Partners, která Vojenský technický ústav zastupuje.
Vojenský technický ústav patří pod společnost LOM Praha.
Bezpilotní letoun Sokol
Zdroj: http://technet.idnes.cz