SEK na podporu investic
"Vytvářet dlouhodobě stabilní podnikatelské prostředí pro nás znamená odbourávat překážky, které podnikům brání ve stávající ekonomické situaci nejen přežít, ale především konkurovat ostatním. Čeští podnikatelé si stěžují na byrokracii, která snižuje jejich produktivitu. Zvláště problematické jsou ekologické, stavební a technické regulace, které vytvářejí umělé překážky pro podnikání," prohlásil na konferenci Podnikání a pracovní místa předseda vlády ČR.
Zásadním problémem dosavadního trhu s energií jsou vysoká regulatorní rizika spojená s rychlými změnami evropské legislativy a nestabilní tržní signály vyvolané řadou tržních deformací a prosazováním politických cílů.
V praxi to znamená, že Evropská unie vytvářela posledních 15 let tržní prostředí s energií. Zajištění energetických potřeb je podle Lisabonské smlouvy v plné kompetenci národních vlád a EU pouze dozírala na to, aby nebyla deformována hospodářská soutěž, a to i na mezinárodní úrovni. Toto uspořádání mělo "neviditelnou rukou trhu" přispět k investicím do nových zdrojů, pokud by se ukázal nedostatek energie nebo možnost jejího lepšího zpracování. Namísto podporového vlastního konceptu však EU před nedávnem sama své tržní prostředí zdeformovala a zavedla masivní dotace a penalizace uvnitř odvětví. Přerozdělování těchto peněz se tak stává lukrativnějším artiklem, než je energetika sama.
Dosavadní vývoj vede až k situaci, kdy investoři vyhledávají pouze výstavbu zdrojů s garantovanými (dotovanými) cenami. Investice do zdrojů a sítí tak de facto řídí státní regulace, a nikoliv trh. Tržní vývoj za těchto podmínek směřuje k nevyrovnanému zdrojovému mixu s řadou strategických a systémových rizik pro budoucnost.
Hlavním cílem je zajistit stabilní a předvídatelné podnikatelské prostředí (včetně fungujícího vnitřního trhu a omezování nadměrné regulace), efektivní státní správu a dostatečnou a bezpečnou infrastrukturu. Přímé finanční podpory či další fiskální stimuly jsou pouze doplňujícím a časově omezeným nástrojem, který musí být vždy hodnocen z hlediska všech dopadů na ceny energie, fungování trhu a na státní rozpočet. K řešení těchto otázek by měla, kromě jiného, přispět také připravovaná aktualizovaná Státní energetická koncepce.
Nástrojů k řešení je celá řada. Namísto garantovaného přerozdělování prostředků je potřeba investicím vytvořit vhodné podmínky. To je možné dosáhnout např. stabilním finančním prostředím a nízko úročenými úvěry, cenovou i fyzickou dostupností primární energetické suroviny pro uvažované odvětví nebo i rozlišením poplatků za distribuci a OZE pro ty, kteří moderní řešení implementují.