zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

DHL testuje nákladní elektromobil

13.07.2012
Ekologická auta
DHL testuje nákladní elektromobil

Nákladní elektromobil o celkové hmotnosti 7,5 t testovala při zavážení obchodů v pražských ulicích společnost DHL Supply Chain. "DHL se zavázala v rámci svého programu GoGreen snížit produkci skleníkových plynů do roku 2020 o 30 %," říká Filip Budík, generální ředitel společnosti. "Největší podíl na emisích CO2 činí právě doprava, proto jsme se logicky zaměřili právě tímto směrem."

Zkušební provoz v Praze navazuje na aktivity pobočky DHL Supply Chain ve Velké Británii, která již více než rok v provozu zkouší 12 nákladních elektromobilů značky Smith Newton. Stejný vůz, jaký se osvědčil v londýnském provozu, nyní jezdí v Praze. Nákladní automobil, který se od běžných zásobovacích vozidel liší zejména zcela bezhlučným provozem a nulovými emisemi, je postaven na podvozku české firmy Avia a vyrábí jej společnost Smith Electric Vehicles.

LETŇANSKÉ KOŘENY

Smith Electric Vehicles kupuje od letňanské Avie podvozky s kabinou a vybavuje je elektrickým pohonem vlastní konstrukce. Newton je k dispozici jako podvozek s kabinou s celkovou hmotností vozidla 7,5 t, 10 t a 12 t. Může být vybaven nejrůznějšími nástavbami, pro testování české DHL to byla klasická skříňová nástavba. V nabídce je provedení s větším blokem akumulátorů pro zvýšení dojezdu a tři různé rozvory kol (3,9, 4,5 a 5,1 m)

Pohon vozidla obstarává elektromotor o výkonu 120 kW, který odebírá proud z lithium-iontových akumulátorů s kapacitou 80 nebo 120 kWh. Nejvyšší rychlost vozidla je 80 km/h a dojezd podle provozních podmínek a dle typu akumulátoru činí až 200 km.

Vozidlo je vybaveno plně automatickou palubní nabíječkou, takže nabíjet lze prakticky kdekoliv z běžné 400V zásuvky. Pro nižší kapacitu baterie postačí proud 32 A, větší baterie pak zvládne dobíjení proudem až 63 A. Nabíjení plně vybitého akumulátoru trvá 8 h, v praxi ale k úplnému vybití baterie téměř nedochází, takže nabíjení je kratší. Životnost baterie dosahuje dle výrobce 10 let, resp. 2000 cyklů plného nabití.

Vozidlo poskytuje řidiči komfort běžný pro tuto kategorii nákladních vozů, jeho ovládání je ale jednodušší vzhledem k absenci převodovky. Na středovém panelu se tak místo řadicí páky nachází jen volič směru jízdy a vypínač rekuperace, který přijde ke slovu v delších sjezdech. Rovněž chybí spojkový pedál, vůz se ovládá jen "plynem" a brzdou. Veškeré vybavení kabiny odpovídá standardní verzi vozu Avia se spalovacím motorem, vůz je vybaven topením s kapalinovými výměníky, které odebírá teplo z elektromotorů a baterií.

IDEÁLNÍ DO MĚSTA

Potenciál vozu lze využít nejlépe právě v městském a příměstském provozu, kde nejen řidič, ale i další účastníci silničního provozu a především obyvatelé města ocení jeho tichý provoz bez vypouštění jakýchkoliv škodlivých emisí. Vozidlo tak splňuje ty nejvyšší nároky na moderní city-logistiku. S téměř nehlučným provozem je Newton ideální pro rozvážku po pracovní době nebo práci v klidových rezidenčních oblastech a použití pro pravidelné trasy s návratem na základnu a vykládkou na více místech.

Zkušební provoz ověřil, že parametry nového vozu splňují nároky pražského provozu bez jakýchkoliv omezení. Otázkou tak zůstává jen deklarovaná životnost vozu a akumulátorů, skutečné provozní náklady či stálost parametrů vozidla. Podle tvrzení viceprezidenta společnosti Smith Electric Vehicles Marcuse Pauelse jsou celkové náklady na vlastnictví (TCO) vozidla srovnatelné nebo nižší než u konvenčních vozidel již po pěti letech jeho užívání. Určitě zde ale bude záležet na konkrétní aplikaci, pro kterou bude vůz používán.

Právě skutečné provozní náklady v pražském provozu byly předmětem testů. "V současné době ověřujeme technické možnosti vozidla a jeho aplikovatelnost včetně ekonomické návratnosti, kterou odhadujeme na čtyři až pět let," říká Filip Budík. "Návratnost investic však v tomto případě není nejdůležitějším faktorem, tím je naše rozhodnutí otevřít novou éru v ekologickém zásobování městských center a tím přispět ke snížení emisí z výfukových plynů. Věříme, že provozní zkoušky budou úspěšné a příklad DHL bude inspirovat i další dopravce k nasazení vozidel s nulovými emisemi."

POTENCIÁL DESÍTEK VOZŮ

V Česku poskytuje DHL Supply Chain skladování, mezinárodní přepravu, distribuci zboží do prodejen a další služby pro zákazníky z oblasti automobilového, technologického, módního a hračkářského průmyslu. Distribuční centra společnosti mají rozlohu přes 265 tis. m2 a pro zákazníky DHL jezdí 600 nákladních vozidel. Podle Martina Ćmiela, ředitele dopravy DHL SC, by v případě úspěšných testů přicházelo v úvahu nasazení těchto vozů až na desítky rozvozových tras, které jsou v současné době obsluhovány konvenčními vozidly. Nasazení elektromobilů se předpokládá nejdříve v Praze, kde by sloužily k zásobování prodejen zákazníků.

"Nyní vyhodnocujeme výsledky našich testů, chceme využít i zkušenosti a data našich kolegů z Londýna, kde jsou tyto vozy v každodenním provozu již více než rok. Jasno o nasazení prvního vozidla bychom chtěli mít zhruba do konce června," dodává Filip Budík.

Zdroj: Logistika

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
19
8. 2017
19-26.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
LTD Polana
26
8. 2017
26.8-2.9.2017 - Seminář, školení
Živá škola Bílé Karpaty
Ekologický institut Veronica
28
8. 2017
28.8-3.9.2017 - Ostatní akce
Centrum Veronica Hostětín, Hostětín 86
INISOFT s.r.o.
13
9. 2017
13.9.2017 - Seminář, školení
Olomouc, ibis Olomouc Centre
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí