zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Staré pneumatiky odhluční tratě

13.07.2012
Doprava
Hluk
Staré pneumatiky odhluční tratě

Výzkumné aktivity si všímají i pohodlnějšího cestování po železnici a lepšího života v blízkosti tratí. Rekonstrukce nástupiště ve Šťáhlavech u Plzně má přinést zásadní změnu při snižování nadlimitní hlukové zátěže okolní zástavby. V rámci stavby, jejímž investorem je státní Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), bude poprvé vyzkoušen nový typ nástupištní hrany opatřené zvukově pohltivými matricemi z recyklované pryže. "Lze očekávat, že její pořizovací náklad se bude pohybovat zhruba na úrovni jedné desetiny ceny stávající jednostranné protihlukové stěny," upozorňuje SŽDC.

Nový typ H 130 má navíc výrazně protiskluzový dezén nášlapné plochy. Výška hrany je 550 mm nad kolejnicí a dovoluje snazší nástup a výstup cestujících. Zhotovitelem stavby, uskutečněné během května 2012 zhruba za 12 milionů korun, byla Skanska.

SŽDC spolu s Výzkumným ústavem železničním již provedla kontrolní akustické měření před zahájením rekonstrukce. Po ní se provede další měření a následně akustické vyhodnocení útlumu hluku pomocí nástupištních hran H 130. "Dosažené hodnoty budou využity jak při návrzích budoucí výstavby nástupišť, zejména zastávek bez protihlukových stěn, tak i pro aplikace připravované nízké protihlukové clony doplňující stávající protihluková opatření na železnici," tvrdí SŽDC.

Zvukově pohltivé prvky na nástupištních hranách povedou ke snížení hlukové zátěže v těsné blízkosti jejího zdroje. Umožní tak redukci navrhovaných konvenčních protihlukových stěn, jež se budují až za nástupištěm, a tedy poměrně daleko od koleje, na níž hluk vzniká. Lze předpokládat srovnatelný útlum hluku u obytných staveb, přitom za výrazně nižší náklady. Nový typ nástupištní hrany ve spojení s omezením výstavby konvenčních protihlukových stěn dále přispěje k zachování rozhledových poměrů a větší bezpečnosti na plochách zastávek, včetně snížení vandalismu.

"Pokud se toto řešení osvědčí, stane se jedním ze standardních prvků protihlukové ochrany a mohlo by přispět k další redukci investičních nákladů na modernizaci železničních tratí v ČR," líčí SŽDC. Výrobek je průmyslovým vlastnictvím společnosti ŽPSV, Úřad průmyslového vlastnictví v Praze zapsal technické řešení do rejstříku užitných vzorů.

Pohltivá vrstva nástupištní hrany ŽPSV - H 130 představuje ekologickou likvidaci minimálně čtyř vyřazených automobilových pneumatik na jeden běžný metr nástupištní hrany. "Místo trvalého uložení opotřebených pneumatik na řízených a neřízených skládkách tak výchozí materiál, nyní pryžový recyklát, získá opět své místo při snižování hluku a vibrací, tentokrát ve službách pro železnici," dodává SŽDC.

Zdroj: Technik

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
19
8. 2017
19-26.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
LTD Polana
21
8. 2017
21-25.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
Zahrada lesní MŠ Šárynka, Praha 6
MŽP ČR
22
8. 2017
22.8.2017 - Seminář, školení
Praha
SW CASEC
22
8. 2017
22.8.2017 - Seminář, školení
Mladá Boleslav
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí