zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Wheel Tug - bezemisní pohon letadel na zemi

26.07.2012
Doprava
Wheel Tug - bezemisní pohon letadel na zemi

Letecká doprava je dnes vedle té automobilové a námořní jednou z největších zátěží pro životní prostředí. Letadla především ve vzduchu, ale i na zemi pálí obrovské množství paliva, výsledkem čehož jsou tuny oxidu uhličitého. Výrobci letadel se snaží snížit emise i spotřebu například využitím biopaliv, případně experimentováním s palivovými články nebo tekutým vodíkem. Společnost WheelTug, odnož větší firmy Chorus Motors, však přichází s řešením. Vyvinula totiž elektromotor, který může být využit pro popojíždění letadel na rampě - není tedy nutné ani využívat tahače, ani zbytečně pálit palivo v obrovských turbínách. Například pokud elektromotor Wheeltug zabudujete do téměř 150 tun vážícího Boeingu 737, může to ušetřit až 100 kg paliva za jediný let, čímž se dá následně ušetřit asi 500-1000 tun CO2 na jedno letadlo za rok. Další výhodou je ovšem i nižší opotřebení brzd, snížení časové náročnosti na letišti a další. Celkově, říká Isaiah Cox, ředitel WheelTug, se dá ročně ušetřit 60 000 dolarů.

Přitom malý elektromotor zabudovaný přímo do přístávacích kol letadel dokáže tyhle kolosy rozjet až k rychosti 32 km/h. Jakou prapodivnou černou magií dokázali výzkumníci z WheelTug/Chorus Motors dát své novince takový kroutivý moment? V podstatě jde o spojení výhod elektromotoru s permanentním magnetem a lehkého, levného indukčního motoru na střídavý proud (stejného, jaký využívají třeba elektromobil Tesla Roadster ). Ve zkratce to lze shrnout tak, že ovládací elektronika motoru pracuje s proměnlivým elektromagnetickým polem, které upravuje za běhu podle potřeby, a tím dynamicky mění kroutivý moment. V nízkých rychlostech tak nabízí sílu sílu stejnosměrného motoru, zatímco ve vyšších rychlost motoru na střídavý proud. . Pokud se v praxi skutečně osvědčí, jak je pravděpodobné, je jisté, že časem se přihrnou mnohé aerolinky a třeba i samotní výrobci letadel. A ještě později možná i výrobci automobilů, co třeba General Motors?
Jednou z dalších zajímavostí týkající se nového elektromotoru Chorus Motors je fakt, že je vyroben bez využití velmi vzácného kovu neodymia. To se dnes z 95% těží v Číně, která si je své strategické výhody dobře vědoma. Vzhledem k tomu, že výroba elektromotorů bude jen stoupat, a s ním i spotřeba vzácného kovu, je nasnadě, aby západní výrobci měli možnost konstrukce nových typů, které jej nepotřebují.

ZDROJ: Hybrid.cz, kráceno

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí