zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Obchody s povolenkami pro aerolinie v EU způsobil změny leasingu

13.08.2012
Ovzduší
Obchody s povolenkami pro aerolinie v EU způsobil změny leasingu

Mezinárodní napětí kvůli novému zákonu Evropské unie, podle kterého se musí všechny letecké společnosti létající do Evropy zapojit do systému obchodování s emisními povolenkami, přimělo mnoho firem, které se věnují leasingu letadel, změnit podmínky svých smluv. Píše o tom agentura Reuters s odvoláním na právníky obeznámené se situací.

EU zahrnula letecké společnosti do sytému obchodů s povolenkami od počátku letošního roku. Cílem je omezit vypouštění skleníkových plynů do ovzduší. Mnohé země, včetně USA a Číny, jsou proti rozhodnutí EU a navrhují odvetná opatření. Téměř všechny letecké společnosti však zatím neochotně splnily požadavky EU, i když čínské a indické aerolinie na počátku roku promeškaly lhůtu pro předložení požadovaných dat.

Aeroliniím při neplnění programu hrozí pokuta a v některých extrémních případech může EU přistoupit i k zabavení letadel. To přimělo leasingové společnosti jednat.

Leasingové společnosti a společnosti financující nákup letadel se kvůli rozhodnutí rozhodly zahrnout do svých smluv i ustanovení, že nájemci a schválení druhotní pronajímatelé budou provozovat letadla v souladu s novým programem EU, uvedla americká právnička Annie Petsonková. Firmy rovněž zahrnují do smluv ustanovení, že veškeré závazky z neplnění programu nemohou být přesunuty na majitele letadel, leasingovou nebo finanční firmu.

Žádná z půl tuctu leasingových firem oslovených agenturou Reuters se však k tomu nechtěla vyjádřit. Podle jedné z mezinárodních právních firem se klauzule vztahující se k systému obchodování s povolenkami stává v leasingových smlouvách stále běžnější, není však obecnou.

Podle údajů výzkumné společnosti Frost and Sullivan leasingové firmy vlastnily v roce 2010 téměř třetinu všech letadel v provozu. Do roku 2015 má tento počet dále růst.

Jednou ze zemí, která odmítá plnit požadavky EU, je Indie. Ta je však rovněž vysoce závislá na pronájmu letadel od firem a bank. S výjimkou státní Air India patří téměř všechna letadle používaná indickými aerolinkami leasingovým společnostem.

Zdroj: ČTK

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí