Pátek, 29. března 2024

Nové projekty na Slapech

Na Slapské přehradě byl představen projekt lodního zdvihadla, které chce Ředitelství vodních cest ČR realizovat do roku 2020.

Nové projekty na Slapech

Zařízení umožní lodím o rozměrech 44 x 5,6 m překonat téměř 55m výškový rozdíl za zhruba 55 min. Lodě budou převáženy ve velké vaně, která bude stoupat po kolejích v pravém břehu řeky. Na Slapech byl rovněž zahájen provoz první čerpací stanice pohonných hmot pro lodě na Vltavě.

"Lodní zdvihadlo na Slapech je technicky nejzajímavějším projektem na vltavské vodní cestě," řekl Jan Skalický, pověřený řízením ŘVC ČR. Po svahu má vést kolejová dráha, v níž lana s protizávažími budou zdvihat lodě ve vaně o rozměrech 45 x 6 m. Pro vplutí lodí do přehrady se bude muset vybudovat 150 m dlouhý tunel, navíc napojený na plavební komoru, která bude vyrovnávat až dvoumetrové výkyvy hladiny. Jen pouhá hmotnost vany naplněné vodou bude asi 3000 tun, uvedl šéf odboru realizace ŘVC Jan Bukovský. V současnosti se malá plavidla přes Slapskou přehradu převážejí také poměrně dobrodružným způsobem, a to na traktoru s přívěsem, na který ve vodě loď najede. Odhadovaná cena díla se pohybuje okolo 2 mld. Kč.

"Ještě máme před sebou velký kus práce, ale jsem velmi rád, že územní rozhodnutí již padlo," řekl Jan Skalický a dodal: "Nyní nás čekají projekční práce a stavební řízení. Věřím, že do roku 2020 zdvihadlo postavíme. Bude nejen významným prvkem umožňujícím plavbu, ale zároveň i lákadlem pro tisíce turistů, kteří se na něj přijedou podívat, protože takových staveb v Evropě moc není." O zdroji financování stavby odmítá v tuto chvíli spekulovat. Možných modelů je více - od čistě státní investice přes stavbu s podporou EU až po účast soukromých investorů.

Plavbě lodí z Prahy do Českých Budějovic brání právě vysoké hráze přehrad Slapy a Orlík. Zdviž pro lodě o hmotnosti až 300 t přes 70 m vysokou orlickou hráz by měla být hotova o 5 let později než na Slapech. Žlab pro zdvihadlo je v hrázi od počátku stavby vybudován; provoznění zařízení by mělo stát asi 1 mld. korun, uvedl Skalický.

V současnosti slouží na přehradě Orlík pouze výtah pro převoz menších lodí. Ten prošel nedávno rekonstrukcí - při pravidelné zimní odstávce byla zvětšena přepravní plošina, která nyní převeze lodě do rozměrů 3 x 8,5 m a hmotnosti 3,5 t. Zdviž překonává výšku více než 70 m a přepravení lodi po 277 m dlouhé kolejové dráze trvá bezmála 20 min. Vozík je ve stanici zanořen do vody tak, aby do něj loď mohla vplout. Následně se přiváže, takže po jeho vynoření visí na popruzích. Přeprava po kolejích probíhá na sucho. V horní části dráhy se vozík otočí, aby mohla loď při zanoření vozíku v koncové stanici volně vyplout.

ČERPACÍ STANICE PRO LODĚ

Na Staré Živohošti na Slapech v areálu Hotelu Atlantida byl také zahájen provoz první čerpací stanice pohonných hmot pro lodě na Vltavě. Nejnovější přírůstek zdejší mariny je logickou reakcí na trvale rostoucí počet soukromých jachet a člunů.

Čerpací stanice bude letos v provozu do 30. září, příští roky bude její činnost zahájena vždy s počátkem plavební sezony. Předpokládaná výtoč pohonných hmot za sezonu se předpokládá cca 20 tis. l benzinu a poloviční objem nafty. "Jedná se o stejná paliva, jaká znají všichni motoristé, tedy Natural 95 a motorovou naftu. Tu nabízíme pro podnikatele ve vodní dopravě i bez DPH," vysvětluje Jiří Kvasnička, investor a majitel areálu. I pumpa samotná nevypadá výrazně jinak než ty silniční. Je jen menší a výdej pohonných hmot ze stojanů probíhá na novém pevném mole. Samozřejmostí je zde zvýšená péče o zamezení kontaminace okolního prostředí - např. veškeré vody spadlé na manipulační plochu jsou odvedeny do zvláštní sekce.

Na prostor výdejních stojanů navazuje místo, kde se nachází nástavba pro čerpání splaškových vod z plavidel, vysávání záchodů i nádní vody. Je zde také možné načerpat z tanku čistou vodu, lodě po nové náplavce spustit, případně po sezóně i zazimovat.

Projektové práce byly zahájeny již v roce 2008, stavební povolení bylo vydáno v lednu 2011. Následně se zahájila spodní stavba, vrchní část vznikla během letošního března až června. Přínosný je také ekologický rozměr projektu. "Konečně se realizovalo řešení, kdy se do lodí nemusí nosit pohonné hmoty v kanystrech, přičemž nekontrolované plnění nádrží vede k úkapům benzínu a nafty do vody. Velmi podstatné je i čerpání nádních a splaškových vod z lodí, což by se mělo v budoucnu ošetřit i legislativně tak, aby se zamezilo vypouštění těchto odpadních látek volně do řeky," uzavírá Jindřich Tuzar, jehož firma zajišťovala veškeré projektové a inženýrské práce.

Právě pravidelná síť podobných servisních stanovišť na tuzemských řekách je dlouhodobým cílem ŘVC. Podle údajů organizace je dnes v ČR registrováno na 10 tis. malých plavidel a ročně jich přibývá přibližně tisícovka.

Zdroj:Logistika
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů