zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

V EP se rozhořel boj o limity hlučnosti u automobilů

18.09.2012
Doprava
Hluk
V EP se rozhořel boj o limity hlučnosti u automobilů

V Evropském parlamentu se rozhořela bitva kolem zpřísňování limitů hlučnosti u automobilů. O příslušném návrhu, jehož autorem je český europoslanec Miroslav Ouzký (ODS), bude příští týden hlasovat parlamentní výbor pro životní prostředí. Jeho znění ale napadla nezisková ekologická organizace Transport & Environment, která Ouzkého obvinila, že si limity nechal nadiktovat automobilkou Porsche. Český europoslanec to odmítá.

S návrhem na snížení hlučnosti u aut přišla Evropská komise koncem loňského roku mimo jiné proto, že limity se naposledy měnily v roce 1995. Počítalo se v něm s postupným snížením povoleného hluku o čtyři decibely u osobních aut, dodávek a autobusů a o tři decibely u nákladních aut, a to v letech 2014 až 2017. Cílem je, aby se od roku 2019 mohla prodávat auta s maximální hlučností 68 decibelů a nákladní s hlučností o deset decibelů vyšší.

Přesná definice nových limitů je nyní předmětem vyjednávání v parlamentním výboru, nezisková organizace Transport & Environment ale ve svém pondělním prohlášení obviňuje poslance, že jdou příliš na ruku zástupcům automobilového průmyslu, kterým se plošné snižování hlučnosti příliš nelíbí. "Poslanci by měli tyto jednostranné kompromisní pozměňovací návrhy odmítnout a ujistit se, že návrh povede ke zpřísňování a nikoli uvolňování limitů hlučnosti," uvedl zástupce této organizace Greg Archer.

Podle Archera je návrh jednoznačně ovlivněn zájmy automobilového průmyslu, což prý dokazuje i to, že v jedné z pracovních elektronických tabulek je jako autor uveden jeden ze zaměstnanců automobilky Porsche.

Ouzký toto obvinění odmítá. "Kdokoli se podívá na čísla obsažená v kompromisním návrhu, okamžitě pozná, že čísla obsažená v tabulce ani zdaleka neodpovídají představám firmy Porsche. Data v tabulce jsou skutečným širokým kompromisem odrážející postoje nejrůznějších aktérů, tedy i organizace Transport and Environment," uvedl poslanec pro ČTK.

Kompromisní návrh zatím počítá se snižováním hlučnosti zhruba v intencích toho, s čím přišla Evropská komise. V některých ohledech je dokonce ještě ambicióznější. O jeho konečné podobě bude výbor pro životní prostředí hlasovat 19. září.

Zdroj: ČTK

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí