Čtvrtek, 25. dubna 2024

Obce určí, jaká auta vpustí na své území

Obce určí, jaká auta vpustí na své území

Na podzim příštího roku by mohly v českých a moravských obcích začít fungovat první nízkoemisní zóny. Znamená to, že obce budou moci určit, jaké typy automobilů na své území vpustí, případně kam. Umožnit by to mělo nařízení vlády, které předloží kabinetu ministr životního prostředí Tomáš Chalupa (ODS) ke schválení letos v říjnu.

Pokud obecní zastupitelstva rozhodnou o vzniku zóny ihned po schválení nařízení, mohli by první omezení řidiči pocítit za rok. Emisní plakety pro vozidla budou podobné dálničním známkám a jejich distribuci zajistí obce s rozšířenou působností a Státní fond životního prostředí.

Plaketa bude za 80 korun

V budoucnu bude možné získat plaketu i od dalších distributorů. "Mohlo by se jednat o stanice technické kontroly, prodej by mohl probíhat i přes internet. Cena plakety bude 80 korun," uvedl ministr.

Podle něj bude zavedení nízkoemisní zóny plně v kompetenci obcí, protože právě obce prý nejlépe vědí, jaké jsou v nich podmínky, to se týká i Prahy. Dobu mezi přijetím nařízení vlády a říjnem 2013 mají podle ministra obce a řidiči na přípravu. Obce ale budou po přijetí nařízení moct rozhodnout o své vyhlášce kdykoli a lhůtu na přípravu prodloužit na delší období než rok.

Podle stáří a emisních kategorií budou auta rozdělena do čtyř pásem, přičemž nejstarším s nejvyššími emisemi - zaregistrovaným před rokem 1997 - plakety vydávány nebudou. Znamená to, že pro ně bude platit v obcích se zónami zákaz vjezdu. Chalupa nechtěl odhadovat, kolika aut se to dotkne.

Kategorie dvě až čtyři budou odstupňovány podle emisí a odlišovat je bude barva. Platnost plaket bude neomezená. Aby nebylo možné plaketu přenášet, bude na ní zaznamenána registrační značka vozidla.

Auta se rozdělí podle motorů

Rozdělení automobilů do emisních kategorií se má lišit podle toho, zda jde o vozidla se vznětovými, či zážehovými motory. Přísnější podmínky přitom budou platit pro vznětové, tedy naftové motory, především s ohledem na emise jemného prachu. Ty patří k neproblematičtějším znečišťujícím látkám ve vztahu k překračování imisních limitů.

Elektromobily, hybridní auta nebo vozy na bioplyn a bioetanol budou mít automaticky nárok na zelenou plaketu. Motorky zaregistrované před rokem 1993 budou spadat do první kategorie, mladší automaticky do čtvrté.

Pro záchranářské vozy, auta údržby či vozy tělesně postižených bude platit výjimka. Tu budou moct obce dát i dlouhodobě nemocným nebo zaměstnancům, jejichž pracovní doba jim nedovolí dopravit se do práce městskou hromadnou dopravou.

Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů