Maďarský soud řeší jednu z největších ekologických katastrof
V západomaďarském Veszprému dnes začal proces s 15 lidmi, kteří čelí obviněním z podílu na jedné z největších ekologických katastrof v Maďarsku. V říjnu 2010 se v hliníkárně v obci Ajka protrhla odkalovací nádrž: při neštěstí přišlo o život deset lidí, několik obcí bylo žíravým bahnem zatopeno a zamořeny byly rozsáhlé oblasti.
Obžaloba podle portálu naplo-online.hu žádá, aby obviněné, mezi kterými jsou i tehdejší vysocí představitelé hliníkárny, včetně někdejšího generálního manažera Zoltána Bakonyiho, poslal soud do vězení na pět až deset let. Obvinění má několik bodů, mimo jiné nedbalost s následkem smrti, hrubé porušení předpisů pro nakládání s odpadem nebo ekologické škody z nedbalosti. Manažeři hliníkárny ale odmítají, že by se dopustili něčeho špatného a hovoří o přírodní katastrofě, Bakonyi se dokonce zmínil o možnosti teroristického útoku, napsala agentura APA.
Pro září, říjen a prosinec jsou naplánována týdenní slyšení; toto úterý mají podle agentury MTI dostat slovo obžalovaní. V listopadu jsou pro proces vyhrazeny dva týdny. Před soudem by mělo vypovídat 232 obětí katastrofy a 125 svědků. Předpokládá se, že předkládání důkazů a odborných expertíz bude trvat až po počátku příštího roku.
Uniklý kal zatopil obce, které mu stály v cestě. Jednou z nejhůře postižených vesnic byl Kolontár, kde hladina toxického bahna dosahovala až dvou metrů. Zamořena byla oblast o rozloze asi 40 kilometrů čtverečních. Jedovatá látka se postupně přes řeky dostala do Dunaje, kde se naředila. Díky tomu se zamezilo rozsáhlým ekologickým škodám v zemích po proudu tohoto evropského veletoku.
Při vyšetřování vyšlo najevo, že provozovatelé hliníkárny přistupovali k uskladnění odpadu přinejmenším laxně. Podle Světového fondu na ochranu přírody odkalovací nádrž netěsnila již několik měsíců před katastrofou.
Maďarské úřady loni uložily hliníkárenské společnosti MAL, které zařízení patří, za způsobené ekologické škody pokutu 135,1 miliardy forintů (takřka 12 miliard korun). Stát nad firmou krátce po nehodě převzal kontrolu, aby dohlédl na bezpečnost dalšího provozu a odstraňování škod, a před týdnem podnik označil za "strategicky mimořádně důležitý". Toto nejnovější opatření by podle MTI mělo zabránit krachu hliníkárny a zachovat tisíce pracovních míst.